دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 آبان 1394 - 13:52

روسیه: قرارداد تحویل سامانه «اس۳۰۰» به ایران امضا شد

رئیس شرکت صنایع دفاعی روسیه امروز دوشنبه اعلام کرد که تهران و مسکو قرارداد تحویل سامانه دفاع موشکی ضدهوایی «اس۳۰۰» به ایران را امضا کردند.
کد خبر : 48627

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از «رویترز»، «سرگئی چمزوف» در حاشیه نمایشگاه هوایی دبی به خبرگزاری روسی «ریانووستی» گفت: قرارداد سیستم دفاعی «اس300» امضا شده است.


این درحالی است که سخنگوی هیات روسی اعزامی به نمایشگاه هوایی دبی گفت: قرارداد فروش سامانه‌های دفاعی «اس300» به ایران زود‌تر از اوایل سال 2016 امضا نمی‌شود و سیستم موشکی 18 ماه پس از امضای قرارداد، تحویل داده خواهد شد.


خبرگزاری اینترفکس به‌نقل از «چمزوف» گزارش کرد: تاکنون مشخص نشده است که سیستم «اس300» یا «آنتی 2500» به ایران تحویل داده شود.


این در حالی است که «آناتولی ایسایکین» رئیس شرکت «روس آبارون اکسپورت» پیشتر گفته بود که تهران از شکایت چهار میلیارد دلاری خود به‌ خاطر خودداری روسیه از تحویل سامانه موشکی «اس300» به ایران صرف نظر کرده است و با این اقدام، روند واگذاری سامانه «اس300» به ایران تسهیل می‌شود.


وی افزود: دو کشور موضوع شکایت ایران از روسیه به‌دلیل تاخیر در تحویل سامانه موشکی دفاعی «اس300» را به‌صورت مثبت حل‌وفصل کرده‌اند و ایران از ادعای غرامت چهار میلیارد دلاری خود دست کشیده است.


ایران و روسیه در سال 2007 قرارداد تحویل سامانه‌های پدافند هوایی «اس 300» را امضا کرده بودند که بر طبق آن شرکت «روس آبارون اکسپورت» باید پنج آتشبار از این سامانه را به قیمت 800 میلیون دلار به ایران تحویل می‌داد. با وجود این، در سال 2010 و با تصویب قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران، «دمیتری مدودف» رئیس‌جمهوری وقت روسیه اعلام کرد که بر طبق این قطعنامه، روسیه نمی‌تواند به ایران سامانه «اس 300» تحویل دهد.


روسیه در دسامبر‌‌ همان سال این معامله را لغو کرد. ایران نیز متعاقبا با این استناد که موشک‌های یادشده جنبه دفاعی دارند، علیه روسیه در دیوان داوری بین‌المللی که مقر آن در ژنو است، شکایت کرد و خواستار چهار میلیارد دلار غرامت شد.


«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه اردیبهشت سال جاری فرمان لغو ممنوعیت صادرات «اس 300» به ایران را صادر کرد و تاکنون مقام‌های دولتی و نظامی دو کشور چندین‌بار درباره تحویل این سامانه‌ها مذاکره کرده‌اند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب