دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 آبان 1394 - 14:09
معاون بازسازی و بازتوانی مدیریت بحران کشور اعلام کرد؛

شناسایی سه میلیون واحد فرسوده نامقاوم در تهران

معاون بازسازی و بازتوانی مدیریت بحران کشور از برگزاری سومین کنفرانس ملی مدیریت بحران در 24 و 25 آبان ماه در برج میلاد خبر داد و گفت: 10 میلیون از جمعیت ایران در بافت فرسوده زندگی می‌کنند.
کد خبر : 48621

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، محمد فرید لطیفی در نشست خبری سومین کنفرانس ملی مدیریت بحران با اشاره به اینکه این کنفرانس هر سه سال یکبار به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود، گفت: سازمان مدیریت بحران کشور از ابتدای تشکیل تاکنون همایش‌هایی را به منظور ارتقاء کیفیت مدیریت‌ بحران در کشور برگزار کرده است. همچنین در کنفرانس های قبلی مقالات بسیار خوبی ارائه و کارگاه‌های بسیاری برگزار شد. اولین کنفرانس مدیریت بحران با موضوع زلزله و آسیب‌پذیری شریان‌های اصلی در سال 90 با حضور 2 هزار شرکت کننده و 14 کارگاه با سخنرانی وزیر کشور و کنفرانس دوم در سال 91 با موضوع فناوری‌های نوین در وزارت کشور برگزار شد.


وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم بیمه جایگزین پرداخت خسارت در کشور شود و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و املاک پیش از بروز حادثه صورت گیرد و می‌توان این موضوع را در حوزه مدیریت ریسک مورد بررسی قرار داد.


معاون بازسازی و بازتوانی مدیریت بحران کشور ادامه داد: در این کنفرانس معاون اول رئیس جمهوری، وزیر کشور، وزیر راه و شهرسازی، رئیس کمیته امداد امام خمینی و رئیس کل بیمه مرکزی از سخنرانان ویژه این هستند. همچنین در این کنفرانس هزار و 500 شرکت کننده از دانشگاهیان، کارشناسان و مدیران ارشد کشوری از سراسر استان‌ها حضور خواهند یافت و همچنین 30 کارگاه با مشارکت کارگروه‌های 14 گانه مدیریت بحران کشور در مدت دو روز با محوریت موضوع مدیریت حوادث غیر مترقبه برگزار خواهد شد.


لطیفی ادامه داد: در این کنفرانس بیمه را در سه حوزه املاک مسکونی و تجاری، بخش کشاورزی و اموال منقول و غیر منقول دولتی تعریف کرده‌ایم به گونه‌ای که در آینده به جای پرداخت خسارت از بیمه‌ها استفاده کنیم و بسیاری از اموال دولتی و بخش کشاورزی حفظ خواهد شد و همچنین با جایگزینی بیمه‌ها به جای پرداخت خسارت می‌توانیم منابع مالی را بهتر مدیریت کرده و به ایجاد اشتغال و پویایی صنعت بیمه کمک کنیم و مردم هم از این برنامه سود بیشتری می‌برند زیرا امروز برای هر حادثه دیده در روستاها 5 میلیون تومان و در شهرها 6 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض پرداخت می‌شود در صورتی که اگر بیمه‌ها مستقل شود افزایش دو تا سه برابری صورت خواهد گرفت و رضایت‌مندی بیشتر مردم را در پی خواهد داشت.


لطیفی یادآور شد: با توجه به اینکه در بخش کشاورزی پس از حوادث غیر مترقبه خسارت بسیاری به کشاورزی و مردم وارد می‌شود بخش تجاری علاقه‌مند به ورود به این حوزه هستند که رضایتمندی بسیاری از کشاورزان را در پی خواهد داشت.


وی ادامه داد: تمامی دستگاه‌های اجرایی کشور مکلف شدند که اموال منقول و غیر منقول خود را تحت پوشش بیمه قرار دهند و از منابع مالی دولت بیشتر می‌توان حمایت کرد و 20 درصد اموال منقول و غیر منقول دستگاه‌های دولتی تحت پوشش بیمه قرار دارد.


وی یادآور شد: با مقاوم سازی ساختمان‌ها در آینده نگرانی راجع به بروز زلزله نخواهیم داشت و باید در بافت فرسوده از ابزارهای تکمیلی استفاده کنیم و بافت فرسوده نامقاوم را مقاوم کنیم بنابراین انتظار می‌رود پس از 36 سال از گذشت انقلاب اسلامی این موضوع در اولویت دولت قرار گیرد. در حوزه شهری تکلیف دولت این بود که سالانه 10 درصد از بافت فرسوده را مورد نوسازی و بهسازی قرار دهد در حالی که تاکنون کمتر از 10 درصد محقق شده است بنابراین باید با ارائه بسته‌های تشویقی مردم را نسبت به نوسازی و بهسازی ساختمان‌های خود تشویق کنیم.


وی علت محقق نشدن نوسازی 10 درصدی را عدم پرداخت تسهیلات بانکی و قوانین دست و پا گیر دانست و گفت: شاید مبالغی که تاکنون به مردم ارائه می‌شد برای انجام نوسازی و بهسازی کافی و راضی کننده نبوده است به طوری که در 72 هزار بافت فرسوده سه میلیون واحد مسکونی نامقاوم شناسایی شده و تنها 500 هزار واحد مقاوم سازی شده وجود دارد همچنین 10 میلیون از جمعیت کشور در بافت فرسوده زندگی می‌کنند و در شهر تهران نیز سه میلیون نفر در بافت فرسوده زندگی می‌کنند که نیاز ضروری به نوسازی و بهسازی وجود دارد همچنین در بافت فرسوده تهران 650 هزار واحد مسکونی نامقاوم وجود دارد.


لطیفی یاد آور شد: علت‌یابی حوادث یک حلقه مفقوده در مدیریت بحران است بر همین اساس در پی آن هستیم که پس از بروز هر حادثه در کشور علت و علل بروز آن را مورد بررسی قرار دهیم. به عنوان مثال سیل ایلام علاوه بر میزان نزولات آسمانی از اقدامات دست اندرکاران شهری و روستایی بی‌بهره نبوده به طوری که پروژه‌هایی که در شهر و روستا انجام می‌شود متاسفانه بدون مطالعه است و وقتی پروژه‌های بزرگی مانند سد سازی در دست اقدام قرار می‌گیرد مورد بررسی و مطالعه کارشناسی صورت نگرفته است بنابراین پس از بروز حوادث غیر مترقبه تیم‌های ارزیابی به منطقه اعزام می‌شوند و پس از بررسی علل و عوامل بروز حادثه دستورالعمل‌های اجرایی را برای کنترل و ساماندهی ارائه می‌کنند.


وی یادآور شد: بروز سیل‌های اخیر در کشور که خسارت‌های بسیاری را وارد کرده ناشی از عدم توجه به مهندسی رودخانه و اقدامات آبخیزداری و پخش سیلاب در کشور بوده است به طوری که کشور ما 16 سال متوالی درگیر خشکسالی است و ما می‌توانیم با این اقدامات بخشی از آبی را که از دسترس خارج می‌شود به منابع زیر زمینی باز گردانیم.


لطیفی علت نشست زمین در اصفهان را برداشت بی‌رویه آب‌های زیر زمینی دانست و گفت: با همکاری وزارت نیرو طرح مدیریت سیلاب را تهیه می‌کنیم و تمامی مسیرها مورد مطالعه قرار می‌گیرد تا در آینده شاهد سیل‌های خسارت‌زا نباشیم. همچنین با متخلفان ساخت و ساز در کشور نیز برخورد صورت می‌گیرد زیرا بسیاری از ساختمان‌ها به دلیل عدم نظارت و کوتاهی در ساخت از کیفیت و ایمنی لازم برخوردار نیستند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب