دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 ارديبهشت 1399 - 16:05
برای رعایت فاصله اجتماعی در روزهای کرونایی؛

مساحت مورد نیاز برای برگزاری آزمون‌های سراسری چقدر است؟

آزمون‌های سراسری 99 به طور حتم به صورت حضوری برگزار می‌شوند اما برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی باید چقدر فضا در نظر گرفته شود.
کد خبر : 486055
_S0K1040.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، امروز سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد که فضای 1.6 متر برای داوطلبان آزمون های سراسری در نظر گرفته می‌شود تا بتوان این آزمون‌ها را حضوری برگزار کرد.


با یک حساب سرانگشتی می‌توان به نتایجی دست یافت که شاید راهگشا باشد، آزمون‌های دوره دکتری با 177 هزار داوطلب و دوره کارشناسی ارشد 659 هزار در خردادماه برگزار می‌شوند.


براساس تعداد شرکت‌کننده‌ها برای آزمون دوره دکتری 283 هزار متر فضا و برای آزمون دوره کارشناسی ارشد یک میلیون و 54 هزار مترمربع فضا نیاز است. آزمون دوره دکتری سال گذشته در 98 حوزه و آزمون کارشناسی ارشد 98  در 162 حوزه برگزار شد و با متراژ در نظر گرفته شده تعداد حوزه ها تا حد قابل توجهی باید افزایش یابد.


آنطور که مسئولان سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می‌کنند فضاهای لازم را برای آزمون‌ها فراهم خواهند کرد، آزمون‌های دکتری و کارشناسی ارشد غالبا در دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار می‌شود و کمتر از مدارس در این دو آزمون به عنوان حوزه امتحانی استفاده می‌شود که البته با اضافه کردن مدارس به حوزه‌های امتحانی به نظر می‌رسد که تاحد زیادی مشکل تامین فضا برای این دو آزمون حل شود.


مشکل دیگر در برگزاری آزمون ورود داوطلبان به حوزه امتحانی است که با همهمه مواجه نشود سازمان سنجش در این زمینه نیز باید برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد تا هر یک از داوطلبان با رعایت فاصله صندلی‌های خود را بیابند.


البته به نظر می رسد که لازم باشد حوزه های امتحانی مجزا برای بیماران کرونایی یا اتاق‌هایی برای کسانیکه مشکوک به بیماری هستند در نظر گرفته شود. از آنجائیکه همچنان تب و سرفه شایع‌ترین علامت است تب‌سنجی در حوزه‌های امتحانی می‌تواند تا حدی راهگشا باشد.


از طرفی قرار است بین داوطلبان اقلام بهداشتی نظیر دستکش، ماسک و ژل ضدعفونی کننده نیز توزیع شود. از آنجائیکه فاصله برگزاری دو آزمون کم است وزارت بهداشت باید در مجموع بیش از 839 هزار ماسک و دستکش و ژل ضدعفونی کننده در اختیار سازمان سنجش آموزش کشور قرار دهد تا بین داوطلبان کنکور توزیع شود.


البته پیش‌بینی می شود که تعدادی از داوطلبان خود این اقلام را به همراه داشته باشند.


بالاخره برای اینکه این آزمون‌ها حضوری برگزار شوند تدابیر لازم اندیشیده شود، البته برخی هم پیشنهاد می‌دهند که آزمون‌هایی که داوطلبان زیادی دارند بازهم به تعویق بیافتند تا شاهد مشکلات جدید در کشور نباشیم به نظر می‌رسد که مسئولان می‌توانند بررسی این پیشنهادها را نیز در دستور کار قرار دهند و هم آزمون‌ها کمی دیرتر برگزار شوند و هم اعلام نتایج به تعویق بیفتد تا مساله‌ای برای سلامتی داوطلبان این آزمون‌ها ایجاد نشود.


انتهای پیام/4040/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته