دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 ارديبهشت 1399 - 00:02
رئیس مرکز مطالعات راهبردی امت واحده لبنان:

پرتاب ماهواره نور موفقیتی است که منطقه مانند آن را ندیده است/ اخراج نظامیان آمریکا؛ گزینه روی میز ابرقدرت غرب آسیا

رئیس مرکز مطالعات راهبردی امت واحده لبنان با بیان اینکه پرتاب ماهواره نور جزو موفقیت‌هایی است که تاکنون منطقه به خود ندیده بود تأکید کرد: جمهوری اسلامی به‌عنوان ابرقدرت منطقه اکنون گزینه اخراج نیروهای آمریکایی از غرب آسیا را روی میز دارد.
کد خبر : 486008
BS0K9756.JPG

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، ماهواره «نور ۱» ماهواره‌ای نظامی و چند منظوره است که هفته گذشته به‌وسیله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با ماهواره‌بر «قاصد» با موفقیت به فضا پرتاب شد و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت. این موفقیت جمهوری اسلامی ایران علاوه بر خشم دشمنان آمریکایی و صهیونیستی، بازتاب زیادی در جهان داشت. روزنامه لبنانی «البناء» در گزارشی نوشت: ایران در نمایشی غافلگیرکننده و سریع از توانایی فنی و علمی خود، موفق به پرتاب ماهواره نور و قرار دادن آن در مدار زمین شد؛ بدون اینکه ماهواره‌های آمریکایی و اروپایی بتوانند عملیات آماده‌سازی برای پرتاب این ماهواره را رصد کنند.


این گزارش می‌افزاید: عملیات قرار دادن ماهواره نور بر روی موشکی که به فضا پرتاب شد، محرمانه، سریع و دست‌کم طی دو ساعت انجام شد؛ به نحوی که دستگاه‌های رصد بین‌المللی و شرکت‌های ویژه این کار چیزی از عملیات پرتاب نفهمیدند؛ جز پس از آنکه ماهواره نور در مدار زمین قرار گرفت. 


بیشتر بخوانید:


پرتاب ماهواره نور آیه «یدالله فوق ایدیهم» را متجلی کرد


سید فادی السید، رئیس مرکز مطالعات راهبردی امت واحده لبنان در گفتگو با خبرنگار حوزه غرب آسیا و محور مقاومت گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا گفت: پرتاب ماهواره نور در برهه حساس کنونی چندین بُعد در حوزه‌های نظامی، فضایی و راهبردی دارد. در بعد نظامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توانست افق جدیدی را به روی آینده منطقه بگشاید؛ چه اینکه در حوزه اطلاعاتی ایران توانست با وجود ماهواره‌ها و پهپادهای جاسوسی آمریکا و اسرائیل در منطقه که به‌طور مداوم تحرکات نظامی ایران را رصد می‌کنند، موفقیت بزرگی کسب کند و ماهواره نظامی نور را به همراه یک موشک بالستیک که دارای بُرد زیاد بود، به فضا پرتاب کند.


فادی السید


پرتاب ماهواره نور موجب بهت آمریکا شد


وی با بیان اینکه پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نور باعث تعجب و بهت مسئولان آمریکایی و صهیونیستی شد و از این اقدام ایران به‌عنوان یک اقدام بزرگ یاد کردند، افزود: در حوزه فناوری نظامی این ماهواره به اندازه‌ای پیشرفته است که محققان فضایی آمریکا نتوانسته بودند سیگنال‌های آن را شناسایی و حتی روند پرتاب آن را مختل کنند. این نکته نیز وجود دارد که هدف از پرتاب ماهواره نظامی از سوی ایران اقدامات نظامی راهبردی و دفاعی است که جمهوری اسلامی از آن در راستای اهداف نظامی خود سود خواهد جست و برای دیگر کشورها خطری محسوب نمی‌شود. درواقع ایران با هدف دفاع از منافع ملی خود پرتاب ماهواره نور را کلید زد.


رئیس مرکز مطالعات راهبردی امت واحده لبنان تصریح کرد: در حوزه فضایی ماهواره نور دستاورد مهمی بود که ایران را در باشگاه کشورهای پرتاب‌کننده ماهواره و در رأس کشورهای منطقه در این زمینه قرار داد. جمهوری اسلامی ایران توانست با یک فروند موشک ساخت داخل ماهواره پیشرفته نظامی نور را به فضا پرتاب کند، در محور زمین قرار دهد و خود را در باشگاه پرتاب‌کنندگان ماهواره به فضا و شانه‌به‌شانه روسیه، آمریکا، فرانسه، ژاپن، انگلیس و دیگر کشورهای پیشرفته در این حوزه قرار دهد. اکنون ایران جزو معدود کشورهای پیشرفته است که توانسته‌اند ماهواره در مدار زمین قرار دهند.


این پژوهشگر لبنانی تأکید کرد: پیامی که پرتاب ماهواره نور برای منطقه داشت، این بود که دوستان ایران و کل منطقه دریافتند در همسایگی آنها کشوری پیشرفته قرار دارد که می‌توانند از تجربه آن در زمینه فضایی سود جویند و حتی در صورت داشتن روابط حسنه، ایران کشوری است که می‌تواند با در اختیار قرار دادن تجارب خود در زمینه پرتاب ماهواره، در توسعه فضایی کشورهایشان نقش عمده‌ای ایفا کند. 



پرتاب ماهواره نور امیدواری زیادی را در میان مردم منطقه در زمینه مقابله با تهدیدات خارجی به وجود آورده و جزو موفقیت‌هایی است که تاکنون منطقه به خود ندیده بود.



فادی السید گفت: سپاه پاسداران در بُعد راهبردی ماهواره نور را به فضا پرتاب کرد و با موفقیت در مدار زمین قرار داد تا پیام استقلال ایران را به گوش جهانیان برساند و به دنیا بگوید از این پس این کشور می‌تواند کنترل شبکه‌های ماهواره‌ای و تجهیزات الکترونیکی خود را در اختیار داشته باشد.


وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با این اقدام قدرت علمی خود را به قدرتمندان دنیا نشان داد و ثابت کرد می‌تواند حتی با وجود تحریم‌های محکم و خردکننده، ماهواره تولید و به فضا پرتاب کند؛ اقدامی که مدعیان منطقه از انجام آن ناتوان مانده‌اند. اکنون پروژه مطالبه جمهوری اسلامی ایران برای اخراج نظامیان آمریکا از منطقه به‌عنوان ابرقدرت خاورمیانه بر روی میز قرار دارد.


فادی السید درباره اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور و برخی دیگر از مقام‌های آمریکا که قدرت موشکی ایران را ناچیز می‌پنداشتند و اکنون به وحشت افتاده‌اند، گفت: هرگونه موفقیت جمهوری اسلامی ایران بیش از آنکه آمریکا را به وحشت بیندازد، به ذات خود برای اسرائیل رعب‌آور است.  هر زمان ایران بخشی از قدرت نظامی، علمی، فناوری و راهبردی خود را نشان داد، صهیونیست‌ها به وحشت افتادند؛ زیرا ایران با قابلیت‌هایش می‌تواند به همه کشورهای آزادی‌خواهی که خواستار کمک‌های علمی و نظامی باشند، کمک کند و محدودیتی در این زمینه برای دوستان خود در منطقه قائل نیست؛ دوستانی که همه آنها با اسرائیل رابطه خصمنانه دارند.


فادی السید


وی افزود: موضوع بعدی کمک ایران به کشورهای منطقه ازجمله عراق و سوریه است که می‌خواهند آمریکا را از منطقه اخراج کنند. آمریکا امروز از موفقیت تهران می‌ترسد، زیرا نگران کمک ایران به عراق و سوریه با هدف اخراج نیروهایش از منطقه است. قدرت ایران اکنون از لحاظ علمی رو به رشد قرار گرفته و سپاه پاسداران در حال عمل کردن به فرمایشات مقام معظم رهبری است که خواستار قوی شدن ایران در همه حوزه‌ها شده بودند. 


انتهای پیام/4106/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب