دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نگاه متفاوت آنا به برنامه چالشی «بدون توقف»؛

چالش به وقت غروب در شبکه سه/ سوژه‌های جنجالی «بدون توقف» چگونه جای خود را در صداوسیما باز کرد؟

«بدون توقف» برنامه گفتگومحور شبکه سه سیماست که توانسته با ایجاد بحث‌های چالشی جای خود را در بین برنامه‌های تلویزیونی تثبیت کند.
کد خبر : 485902
WhatsApp Image 2019-11-25 at 13.19.21.jpeg

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، جریان‌سازی و فرهنگ‌سازی از عناصر مهم تولید برنامه در رسانه ملی هستند که متأسفانه گاهی بنا بر مقتضیات این رسانه به حاشیه رانده شده و زمینه‌ای برای ظهور و بروز پیدا نمی‌کنند و یا گاهی به دلیل سفارشی شدن و زمان کوتاه در تولید و فوریت در پخش، زمانی برای ایده‌پردازی و سوژه‌پردازی باقی نمی‌ماند.


در این میان برنامه «بدون توقف» که در طول هفته تقریباً هر شب از شبکه سه سیما به روی آنتن می‌رود، توانسته است با هوشمندی و بهره‌گیری از تیمی جوان، متعهد و جسور از مرزهای شعار بگذرد.


جسارت در پرداخت به موضوعات چالشی


آنچه بیش از هر چیز در ساخت این برنامه به چشم می‌خورد، جسارت این گروه در پرداختی نو به موضوعات است، تا آنجا که حتی اگر موضوع مورد بحث سوژه تازه‌ای نباشد؛ اما روند گفتمان برنامه از ابتدا تا به انتها چالشی و غافلگیرکننده است. البته با وجود طرح سؤالات جسورانه ممکن است کارشناسان در برخی برنامه‌ها نتوانند آن طور که لازم است به ابعاد مختلف موضوع ورود کنند و پاسخگوی برخی از سؤالات باشند.    


این برنامه در مدت پخش خود با هوشمندی توانسته موضوعات روز و سوژه‌های داغ داخلی و گاه بین‌المللی را در حوزه‌های مختلف شناسایی کرده و به آنها بپردازد.


مثلاً آنجا که موضوع حجاب به بحث جنجالی کشور تبدیل می‌شود، «بدون توقف» سراغ موضوع حجاب می‌رود و یا در زمانی که جامعه‌شناسان نگران پیر شدن جمعیت کشور هستند، موضوع چندفرزندی به بحث گذاشته می‌شود. همچنان که می‌توان گفت پرداختن به موضوع سلبریتی‌ها، مسجدمحوری، جوانان، برجام، سیاست خارجی، ولایت فقیه، دستاورد چهل ساله انقلاب و ... همه با چشم‌اندازی نسبت به موضوعات روز کشور و در راستای پاسخگویی به شبهات بخش عمده‌ای از جامعه مطرح شده بود. البته در این میان موضوعی همچون چندهمسری شاید به این دلیل که از اولویت های جامعه نبود، حواشی عجیبی را با خود به همراه آورد.


در مجموع این برنامه با در نظر گرفتن موضوعات درگیرکننده جامعه سعی کرده تا پیش از دیگر برنامه‌سازان به استقبال اتفاقات و سوژه‌ها برود. چنانچه در خصوص موضوع گرانی بنزین تیم برنامه‌ساز سریعاً با توقف برنامه‌های روتین و با دعوت از کارشناس در اسرع وقت به تحلیل این موضوع پرداخت و یا در زمان نزدیک شدن به انتخابات بدون اینکه سعی کند تا پرداختن به این موضوع را همچون رسم همیشگی رسانه ملی به شب انتخابات موکول کند، از دو ماه قبل بحث و نظر در خصوص انتخابات را آغاز کرد.


بحث درباره افول آمریکا همزمان با آسیب‌های کرونا در این کشور


شاید روزی که پای بحث افول قدرت آمریکا در «بدون توقف» باز شد، به دید اغلب مخاطبان موضوع چندان جاافتاده و قابل لمسی نبود و حتی برخی آن را باورنکردنی می‌دانستند تا اینکه امروز در زمان شیوع بحران کرونا دنیا شاهد ناتوانی دولت آمریکا در کنترل این ویروس و همچنین اختلال در اقتصاد و نابسامانی در تأمین اجتماعی این کشور است.


تا آنجا که دویچه وله اعلام می‌کند: «کرونا در ایالات متحده بی‌رحمانه گسترش می‌یابد و شمار مبتلایان تنها در نیویورک از هر کشوری بالاتر رفته است» و همچنین در ادامه از ضعف این کشور در کنترل این ویروس، تأمین بیمه‌های اجتماعی، خدمات درمانی و تجهیزات پزشکی برای تمام طبقات اجتماعی پرده برمی‌دارد.


قطعاً این موضوع نشان از آینده‌نگری، سوژه‌یابی و زمان‌سنجی صحیح و به موقع اتاق فکر بدون توقف و همچنین صحت گفته‌های کارشناس این برنامه، فؤاد ایزدی در تشریح وضعیت امروز آمریکا و افول قدرت‌ آن در حوزه‌های مختلف در زمانی دانست که جامعه چنین برداشتی از قدرت‌ این کشور نداشت.


ایزدی در «بدون توقف» صریحاً به ناتوانی دولت آمریکا اشاره کرده و یادآور شده بود که آمریکا دیگر کدخدای جهان نیست و دولت با بدهکاری بالایی که دارد حتی در ساماندهی معضلات داخلی خود هم ناتوان است.


در پایان شاید بتوان یکی از مهمترین عوامل موفقیت «بدون توقف» به تهیه‌کنندگی رضا غلامحسین‌نژاد و کارگردانی رحیم صادقپور را انتقادپذیری تیم سازنده و ارج‌گذاری به نظرات کارشناسان و مخاطبان و بهره‌گیری از آن‌ها دانست، چراکه این برنامه در مدت پخش خود در عین حفظ ساختار اصلی با استفاده از همین نظرات همواره در تلاش بوده تا به تدریج اشکالات و نواقص خود را برطرف کند و فارغ از حواشی در حد توان در مسیر آگاهی‌رسانی گام بردارد.


انتهای پیام/4139/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته