دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 آبان 1394 - 10:57

رئیس مرکز تحقیقات حلال: در حلیت منشا مواد نوشابه‌های انرژی‌زا دقت شود

رئیس مرکز تحقیقات حلال و مدیر کل بازرسی و نظارت بر عملکرد سازمان غذا و دارو، گفت: باید در حلیت (حلال بودن) منشا مواد مصرفی نوشابه های انرژی زا دقت شود.
کد خبر : 48569

به گزارش گروه اجتماعی آنا به نقل از سازمان غذا و دارو، بهروز جنت با اشاره به برخی اظهار نظرها درباره هشدارهای عدم مصرف برخی نوشابه‌های انرژی‌زا افزود: اگرچه امروزه بسیاری از تولید کنندگان نوشابه‌های انرژی‌زا به منابع شیمیایی و سنتتیک رو آورده‌اند اما دقت در حلیت منشا در همه این منابع بسیار حائز اهمیت است و باید در مصرف این محصولات به مقدار مصرف و منشا ترکیبات توجه فراوان کرد.


وی، تاکید کرد: هشدارهای سازمان غذا و دارو در خصوص نوشابه انرژی‌زای Red Bull تایلندی، صرفا به دلیل دغدغه‌های شرعی و بهداشتی و ایجاد تمایز بین محصول مجاز و غیر مجاز بوده است.


جنت افزود: رسالت سازمان غذا و دارو، سلامت‌محوری در تمام فعالیت‌ها است و معتقد است یک یا چند نشان تجاری، تمام صنعت به حساب نمی‌آیند و علاوه بر آن مبارزه با محصولات متخلف، متقلب و قاچاق موجبات خوشنودی تولید کنندگان و وارد کنندگان اصیل را فراهم می‌کند و این معنای کاربردی نقد صحیح در حوزه ارگان‌های نظارتی است.


وی ادامه داد: اگر نقد را به معنای جدا کردن سره از ناسره بدانیم، این سازمان حمایت گسترده‌ای از صنایع داشته است و صنایع خدوم و پاکدستی که خدمات صادقانه‌شان اقصی نقاط کشور را در برمی‌گیرد بدون کمترین احساس تهدیدی از سوی محصولات غیر اصیل به فعالیت‌های خود ادامه می‌هند.


رئیس مرکز تحقیقات حلال سازمان غذا و دارو گفت: در کنار نقد از صنایع، طرح‌های تشویقی مانند طرح اعطای نشان ایمنی و سلامت برای فعالیت‌های ارزشمند شرکت‌های صنعتی در نظر گرفته شده است.


وی تصریح کرد: تخلف چه به عمد و چه به سهو همواره وجود داشته و خواهد داشت؛ وظیفه یک ارگان نظارتی، تلاش در به حداقل رساندن تخلفات است و در این باره هم تفاوتی بین برند و غیر برند وجود ندارد.


رئیس مرکز تحقیقات حلال سازمان غذا و دارو، اظهار کرد: صنایع و وارد کنندگان محصولات نوشابه‌های انرژی‌زا باید بر اساس ضوابط سلامت و شرعی سنجیده شوند؛ بنابراین از کسانی که می‌خواهند ضوابط سلامت را با معیارهای برخی برندها همسو کنند درخواست می‌شود از کوپه قطار مقابل‌شان فاصله بگیرند و بر فراز بنشینند تا علاوه بر تمام قطار، مسیر پیش روی قطار را نیز ببینند.


وی یادآور شد: تشویق فعالان قانونمند و مجازات متخلفین به فراخور ارتکاب خطاها آن هم بر اساس قوانین جاری کشور، تاکید مسئولان نظام سلامت است و مردم نیز بر این صراحت برخورد سازمان غذا و دارو به عنوان یکی از اصلی‌ترین متولیان سلامت با متخلفین، مهر تایید زده‌اند.


«تورین» از مواد اصلی تمام نوشابه‌های انرژی‌زا


رئیس مرکز تحقیقات حلال سازمان غذا و دارو، یکی از اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده تمام نوشابه‌های انرژی‌زا را «تورین» عنوان کرد و افزود: این ماده از انواع اسیدهای آمینه موجود در طبیعت است و بسیاری از تحقیقات، ارتباط غلظت تورین در Semen (منی) با فعالیت اسپرم را اثبات کردهاند و به همین دلیل این ماده به عنوان سنبل مردانگی شناخته میشود.


وی ادامه داد: تورین از کلمه لاتین Taurus به معنی گاو نر، گرفته شده است و شاید به همین دلیل شرکت‌های تولید کننده نوشابه‌های انرژی‌زا از اسامی گاو خشمگین و گاو نر برای محصولات خود استفاده می‌کنند.


این مقام مسئول در سازمان غذا و دارو همچنین افزود: تورین برای نخستین بار در سال 1827 از صفرای گاو جدا شد؛ بیشترین غلظت این ماده در عضلات، اعصاب مرکزی، شبکیه چشم، سیستم قلبی و عروقی است و همچنین این ماده را می‌توان در عضلات، مایعات بدن، صفرا و روده بزرگ یافت.


مدیر کل بازرسی و نظارت بر عملکرد سازمان غذا و دارو تصریح کرد: برخی شرکت‌های تولید و توزیع نوشابه‌های انرژی‌زا به دلایل تبلیغات و اثرات روانی سعی بر القای استفاده از منشا اسپرم و منی گاو نر در محصولات خود داشته و دارند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب