تجربه ۱۵ ساله واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد در خدمت آموزش مجازی دانشگاههای کشور/ در دسترس بودن همیشگی اساتید؛ مهمترین مزیت آموزش آنلاین
به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، بیش از دو ماه است که ویروس منحوس کرونا در کشور شیوع پیدا کرده و موجب تعطیلی مراکز آموزش عالی و دانشگاهها شده است و در این راستا مسئولان دانشگاهها برای اینکه دانشجویان لطمه آموزشی نبینند، سعی کردهاند بستری مناسب در حوزه آموزش الکترونیکی ایجاد کنند تا استاد و دانشجو بتوانند با تعامل مستمر با یکدیگر مانع از توقف رشد علمی کشور شوند.
دانشگاه آزاد اسلامی بهعنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان از دهه ۸۰ با راهاندازی واحد الکترونیکی گامهای موثری در زمینه آموزش غیرحضوری و آنلاین برداشته است که در شرایط فعلی کشور میتواند واحدهای سراسر کشور را برای اجرای آموزش مجازی در شرایط کرونایی کمک کند.
برای جویا شدن از آموزش الکترونیکی و مزایای این شیوه آموزشی با طهمورث آقاجانی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس، معاون واحد ملارد و مدیرگروه روانشناسی واحدهای غرب استان تهران به گفتگو نشستهایم که در ادامه میخوانید:
آنا: درباره آموزش الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی پس از شیوع ویروس کرونا توضیح دهید.
آقاجانی: بنده افتخار همکاری با واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی را از سال ۱۳۹۵ دارم و با توجه به توقف فعالیتهای دانشگاهها و برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا، در شرایط بحرانی فعلی آموزش الکترونیکی را یکی از مناسبترین روشهای تدریس و آموزش میدانم.
دانشگاه آزاد اسلامی پس از شیوع ویروس کرونا از همان روزهای اول، آموزش مجازی دانشجویان را بهطور ویژه در دستور کار خود قرار داد و با تجربه ۱۵ ساله واحد الکترونیکی و موفق بودن عملکرد این واحد دانشگاهی در رسالت خود، در کمترین زمان همه واحدهای دانشگاهی را به شبکه عظیم الکترونیکی متصل کرد و در واقع میتوان گفت که تجربه ۱۵ ساله واحد الکترونیکی در خدمت آموزش مجازی دانشگاههای کشور قرار گرفته است.
واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد؛ بزرگترین دانشگاه الکترونیکی ایران
دانشگاه آزاد اسلامی بهعنوان یکی از بزرگترین دانشگاههای ایران و جهان در بسیاری از زمینهها پیشرو است؛ این دانشگاه با تاسیس واحد الکترونیکی در سال ۱۳۸۴ شیوه نوین آموزش الکترونیکی را با تدارک زیرساختهای آموزش مجازی آغاز کرد و در حال حاضر تنها مرکز مستقل غیرحضوری کشور است که بهعنوان بزرگترین دانشگاه الکترونیکی ایران با هدف توسعه آموزش مجازی و استفاده از فناوریهای نوین ارتباطی در حوزه آموزش عالی فعالیت میکند.
واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی با سابقه درخشانی که در این خصوص دارد توانسته است به تمام دانشجویانی که ترس از تغییر ناگهانی رویکرد خود از آموزش حضوری به آموزش غیرحضوری دارند کمک کرده تا با امنیت بیشتری به این عرصه وارد شوند و بهنوعی حاشیه امنیت را برای تغییر این رویکرد بیشتر کرده و اطمینان خاطر را برای تمام اساتید و دانشجویان تامین کرده است.
در این واحد، همان دروس آموزش حضوری با تعامل کامل استاد و دانشجو در سایت کلاس مجازی ارائه میشود و آموزش از طریق فایلهای صوتی، تصویری و متنی است و امکان استفاده از پاورپوینت و کلیپهای آموزشی، اتاقهای گفتگو و نظایر آن با استفاده از نرمافزار آموزشی ویژه وجود دارد و همه محتوای دروس و برنامههای ارائه شده قابل دسترسی برای دانشجویان است.
دستاوردهای واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد
آنا: واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی چه دستاوردهایی داشته است؟
آقاجانی: از مهمترین دستاوردهای واحد الکترونیکی میتوان به سهولت دسترسی به حجم بسیار بالایی از اطلاعات، کاهش برخی هزینههای آموزشی، عدم نیاز به تکنولوژی مختلف و پیچیده برای دسترسی به کلاسهای آموزشی، امکان برگزاری سمینارها و ویدئوکنفرانسها به صورت حضوری و مجازی به طورهمزمان، بومیسازی طراحی و پیادهسازی نرمافزارها با استفاده از آخرین تکنولوژیهای روز برنامهنویسی اشاره کرد و قطعا با قابلیت و امکاناتی که دارد میتواند الگوی خوبی برای سایر دانشگاهها در زمینه آموزش الکترونیکی باشد.
فرهنگسازی برای افزایش اعتماد دانشجویان نسبت به کیفیت بالای آموزش مجازی
آنا: آموزش از راه دور در شرایط فعلی چه الزاماتی دارد؟
آقاجانی: با توجه به گسترش بیماری کرونا و تغییر ناگهانی جهان در سبک زندگی و نامشخص بودن ادامه این وضعیت برای مردم، بسیاری از دانشجویان ممکن است دچار اضطراب شوند و به دلیل نداشتن تجربه مشابه، آموزش آنلاین را ضعیفتر از آموزش حضوری تلقی کنند؛ بنابراین نخستین گام در این راستا، فرهنگسازی برای افزایش اعتماد و باور دانشجویان نسبت به كيفيت بالای آموزش مجازی است.
پایین بودن سرعت اینترنت؛ مشکل آموزش غیرحضوری
موضوع دیگر حفظ علاقهمندی دانشجویان است که با در دسترس بودن اساتید و منابع میتواند موثر باشد. البته در این شرایط یکی از مشکلات آموزش برخط، پایین بودن سرعت اینترنت است که مانع رضایتمندی دانشجویان میشود. مسئولیتپذیری اساتید در این عرصه مهم است که غالب خودشان نیز در حال کسب تجربه جدیدی از شیوه آموزش هستند.
آموزش مجازی میتواند بهعنوان راهکاری برای تبدیل تهدید به فرصت و زمینهساز رشدی دیگر در عرصه آموزش کشور تلقی شود؛ ویروس کرونا، همه را به آنلاین شدن و آموزشهای غیرحضوری مجبور کرده و میتوان گفت که در حال حاضر محرک اصلی مجازیشدن کلاسهای آموزشی دانشجویان سراسر دنیاست.
برای شیوه آموزش مجازی باید به دقت برنامهریزی شود تا بعد از شیوع بیماری کرونا فراموش نشود و تحت عنوان کلاس در خانه و تداوم یادگیری بر بستر فضای مجازی سالم و پویا ادامه یابد. البته این برنامهریزی نیازمند حمایت اعضای هیئت علمی دانشگاهها نیز است تا آموزش مجازی نهتنها بهعنوان یک «روش آموزشی» بلکه به عنوان یک «نظام نوین آموزشی و تعلیم و تربیت» شناخته شود و توسعه یابد.
مزایای آموزش الکترونیکی
آنا: آموزش مجازی چه مزیتهایی دارد و راهکار شما برای تقویت آموزش از راه دور در کشور چیست؟
آقاجانی: آموزش برخط در ایام کرونایی میتواند الگوی مناسب و تجربه مثبتی باشد تا آموزش از راه دور در کشور به رسمیت شناخته شود؛ مهمترین مزیت آموزش آنلاین و الکترونیکی، در دسترس بودن همیشگی اساتید است. توانایی دانشجویان برای مطالعه در آسایش و راحتی و صرفهجویی در وقت و هزینه از دیگر مزایای آموزش الکترونیکی است.
دانشجویان اعم از افراد معلول، متاهل و کارمند به دلیل اینکه در خانه به تحصیل میپردازند، مجبور به ترک خانه نیستند و در نتیجه نه هزینهای بابت رفتن به دانشگاه میدهند و نه برای راههای دور نیاز به گرفتن خانه و اقامت در شهر دیگر دارند و همچنین دیگر لازم نیست که وقت زیادی را برای رسیدن به دانشگاه صرف کنند.
دسترسی به مواد آموزشی یکی دیگر از مزایای آموزش آنلاین است و دانشجویان شرکتکننده در این نوع آموزش، دسترسی نامحدودی به مطالب یادگیری دارند و این امر موجب میشود بتوانند به طور موثرتر و کارآمدتر درس بخوانند.
انتهای پیام/۴۱۱۸
انتهای پیام/