دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 ارديبهشت 1399 - 11:15

جلوگیری از یبوست در ماه رمضان در ویکی آنا

یکی از مشکلاتی که روزه‌ داران ممکن است با آن روبه‌رو باشند یبوست است.
کد خبر : 485604
8597680_592.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، یبوست به عنوان شایع‌ترین مشکلات گوارشی روزه‌داران محسوب می‌شود. در واقع گرسنگی و مصرف کم آب منجر به یبوست می‌شود. کاهش کالری دریافتی و کاهش فعالیت فیزیکی نیز خطر یبوست را افزایش می‌دهند. این مشکل اغلب به دلیل تغییر الگوی وعده‌های غذایی و خواب در ماه رمضان و همچنین بی‌نظمی و کاهش حرکات روده دیده می‌شود. افراد مبتلا به یبوست در ماه رمضان با داشتن یک الگوی صحیح تغذیه‌ای می‌توانند تا حد زیادی این مشکل را درمان کنند. چنانچه به غیر از ماه رمضان و در زمان‌های دیگر هم مشکل یبوست دارید درمان‌های خانگی زیر می‌تواند برای شما کمک کننده باشد.


پرهیز از فست فود
روزه‌داران با پرهیز از مصرف غذاهایی که باعث ایجاد یبوست می‌شود مثل غذاهای خیلی شور، ترش، کنسروها، فست فودها، سوسیس و کالباس که دارای مواد نگهدارنده هستند.


استفاده از غذاهای فیبر دار
استفاده از غذاهای فیبردار، سبزی‌ها، زیتون همچنین داشتن ورزش و تحرک مناسب علاوه بر اینکه می‌توانند از روزه‌داری لذت ببرند، همچنین گام مهمی نیز در جهت ارتقاء سلامت خود برخواهند داشت.
غلات سبوس‌دار مانند نان سبوس‌دار و حبوباتی چون عدس، لوبیا قرمز و… منابعی غنی از فیبرها هستند که بهتر است به طور متوسط روزانه ۵ تا ۸ واحد در برنامه غذایی هر فرد گنجانده شود.


افزایش مصرف مایعات
افزایش مصرف مایعات حداقل ۲ لیتر در روز از راه‌هایی است که به درمان یبوست کمک می‌کند. علاوه بر آب مصرف یک لیوان شربت خاکشیر با سکنجبین یا برخی عرقیجات مانند کاسنی، شاه‌تره یا عرق کاهو نیز سودمند است.


مصرف سبزیجات
مصرف سالاد و مخصوصا کاهو و خیار در وعده سحر علاوه بر اینکه ملین هستند، چون طبع سرد و تر دارند و در اصطلاح مزاجشان خنک و دارای رطوبت است، از بروز تشنگی نیز جلوگیری می‌کند. توصیه می‌شود خیار و کاهو در این وعده بدون نمک میل شود. مصرف کاهو همراه با سکنجبین یا با مختصری آبغوره، آبلیموی تازه یا سرکه طبیعی انگور نیز مفید است.


مصرف میوه‌های تابستانی
مصرف میوه های بهاری و تابستانی مانند انگور، انجیر، توت، نارگیل، آلو، گلابی، توت‌فرنگی و… به دلیل سرشار بودن از فیبر، به جلوگیری و درمان یبوست در ماه رمضان کمک بزرگی می کنند. زیتون سیاه و کشمش را نیز به لیست خود اضافه کنید.


ورزش کنید
کم تحرکی به نوبه خود یکی از مهم‌ترین عوامل ابتلا به یبوست است. ورزش با افزایش گردش خون در معده و روده، هضم و دفع غذا را تسهیل می‌کند. ورزش‌های هوازی مانند پیاده‌روی، دویدن، شنا و… و ورزش‌های کششی مانند یوگا، بهترین انتخاب برای درمان یبوست‌اند. توجه داشته باشید که زمان مناسب انجام ورزش، یک ساعت بعد از صرف غذاست.


نکات سلامتی



  • ۱- در صورت بروز یبوست، ماساژ شکم در جهت عقربه‌های ساعت به همراه روغن بادام شیرین ۱۵ نا ۲۰ دقیقه توصیه می‌شود.

  • ۲- انجیر و آلوی خیس کرده در درمان یبوست بسیار موثر است و چون آلو ملین است خوردن آن نیز برای مبتلایان به یبوست بسیار مفید است.

  • ۳- برای رفع یبوست باید از خوردن گرمیجات و مواد غذایی شور و سرخ کرده خودداری کرد.

  • ۴- مغز پسته، گردو، بادام و… می‌توانند در درمان یبوست موثر واقع شوند.

  • ۵- عسل و خرما به علت دارابودن کربوهیدرات فراوان، مسهل هستند و برای درمان یبوست تاثیر زیادی دارند.

  • ۶- افراد می توانند هنگام خواب یا در وعده سحر خود یک تا پنج قاشق روغن زیتون، به همراه یک لیوان آب ولرم مصرف کنند؛ مصرف روغن زیتون خواص بسیاری دارد که اصلی ترین آن درمان یبوست است. همچنین مالیدن روغن زیتون روی ناف و اطراف آن در درمان یبوست تاثیرگذار است؛  افراد باید روغن زیتون را به مدت پنج دقیقه و به طور چرخشی، در جهت عقربه های ساعت روی ناف خود بمالند.


انتهای پیام/
 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته