دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 ارديبهشت 1399 - 17:35
آنا گزارش می‌دهد؛

مزایای دائمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده برای اقتصاد کشور چیست؟

قانون مالیات بر ارزش افزوده هفته گذشته با تصویب 66 ماده قانونی از لایحه دولت دائمی شد و طبق قانون پس از دو دوره سه ماه برای مؤدیان و سازمان امور مالیاتی لازم الاجراست.
کد خبر : 485536
BS0K2892.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، شدت گرفتن تحریم‌های ظالمانه و بروز پیامدهای آن در اقتصاد کشور سبب شد، آذرماه سال 97 مقام معظم رهبری دستور تهیه نقشه راه و برنامه کلی اصلاح ساختار بودجه عمومی و کاهش کسری بودجه در سال‌های 98 و 99 تدوین و در شورای عالی هماهنگی اقتصادی تصویب شود.


بر این اساس می‌بایست اصلاح قوانین مالیاتی برای تقویت درآمدهای مالیاتی در دستور کار دولت و مجلس قرار گیرد. بنابراین اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده کلید زده شد تا از طریق اجرای صحیح آن، زنجیره اخذ مالیات از تمام حلقه‌های ارزش افزوده بدون فشار بر فعالان اقتصادی کامل شود. بنابراین لایحه دائمی کردن قانون مالیات بر ارزش افزوده در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس قرار گرفت.


موسوی لارگانی


حجت‌الاسلام والمسلمین سیدناصر موسوی لارگانی دراینباره به آنا می‌گوید: این قانون به دلیل اهمال دولت در ارائه لایحه تاکنون به صورت آزمایشی اجرا می‌شد. قوانین آزمایشی در دوره‌های پنجساله انجام می‌شوند و دولت این لایحه را با چندسال تأخیر به مجلس آورد.


وی افزود: کمیسیون اقتصادی از سال گذشته این لایحه را در دستور کار قرار داد و روی آن کار کرد و بالاخره توانست قبل از برگزاری انتخابات دوم اسفند آن را به صحن بیاورد.


نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: لایحه دائمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده ۶۶ ماده داشت که تمام آن در صحن علنی به تصویب رسید و برای مطابقت با قانون اساسی به شورای نگهبان ارجاع شد.


تاریخ اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده 


موسوی لارگانی با بیان اینکه در ماده 57 لایحه تصویب کردیم که زمان اجرای قانون از دو دوره مالیاتی پس از ابلاغ باشد، گفت: تا تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، قانون مالیات بر ارزش افزوده مانند سابق اجر می‌شود و پس از آن سازمان مالیاتی و مؤدیان موظف به اجرای قانون مطابق اصلاحات و الحاقات آن هستند.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هر دوره از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده سه ماه و برای مالیات‌های مستقیم یک سال است، تصریح کرد: مجلس در اصلاحات قانونی خود عدد مالیات بر ارزش افزوده را تغییر نداده و مالیات بر ارزش افزوده همچنان با رقم ۹ درصد محاسبه می‌شود.


مالیات بر ارزش افزوده


نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قوانین آزمایشی مشمول اصل ۸۵ قانون بوده و دولت باید برای دائمی شدن آن طی پنج سال لایحه به مجلس بیاورد، گفت: این تأخیر دولت تاکنون سبب شده بود همه ساله قانون مالیات بر ارزش افزوده در لایحه بودجه یکساله تمدید شود.


موسوی لارگانی با اشاره به پایان کار لایحه مالیاتی دولت در مجلس گفت: اکنون لایحه به شورای نگهبان رفته و مطابق قانون شورا ۱۰ روز فرصت رسیدگی و تطابق آن با شرع و قانون را دارد.


از آنجا که مالیات و درآمدهای مالیاتی بزرگترین ابزار دولت و مجلس برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و به قطع وابستگی دولت از نفت کمک شایانی می‌کند،  استفاده درست از ابزارهای سیاست مالی، می‌تواند نقش مهمی در تشکیل سرمایه، تجهیز منابع، رشد و ثبات اقتصادی، ایجاد اشتغال و عدالت در توزیع و تخصیص منابع داشته باشد.


محمدحسین حسین زاده بحرینی


محمدحسین حسین‌زاده بحرینی درباره آثار اقتصادی دائمی کردن قانون مالیات بر ارزش افزوده در اقتصاد کشور می‌گوید: با اجرای این قانون رویه مالیات ستانی تسهیل و منصفانه می‌شود، زیرا در حال حاضر مشکل اصلی کشور در حوزه مالیات، اخذ مالیات از طریق ممیز است، ممیز محوری در مالیات‌گیری روش نادرستی بوده و موجب طولانی شدن فرآیندها شود.


رئیس کمیته پولی و بانکی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون مالیات بر ارزش افزوده از چالش‌های اقتصاد کشور بود، تصریح می‌کند: ممیز محوری موجب افزایش هزینه مالیات در کشور شده و موجب هدر رفت وقت فعالان اقتصادی می‌شود.


انتهای پیام/4034/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته