دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست با دانشجویان واحد علوم و تحقیقات

رئیس انجمن روزنامه‌نگاران آلمان: شبکه‌های تلویزیون خصوصی به فرآیند دموکراسی کمک می‌کنند

رئیس انجمن روزنامه نگاران آلمان گفت: در آلمان علاوه بر 25 روزنامه پرمخاطب، حدود 20 هزار خروجی مطبوعاتی وجود دارد، البته نمایشگاه مطبوعات به شکل نمایشگاه ایران در آنجا برپا نمی‌شود بلکه هر بخش و سازمانی خود اقدام به برپایی نمایشگاه می‌کند و حضور آن برای عموم آزاد است.
کد خبر : 48552

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، کریستین زارم در حاشیه نشست با دانشجویان واحد علوم و تحقیقات، در پاسخ به سوالی مبنی بر دغدغه های حوزه خبری آلمان در تغییر شکل مطبوعات و رسانه ها و سوق یافتن آنها به سمت فضای سایبری، اظهار کرد: در آلمان هم مخاطبان با توجه به دسترسی آسان به اینترنت و فضای مجازی تمایل بیشتری به استفاده از این فضا برای اطلاع از اخبار روز را پیدا کرده اند.


معاون موسسه بین الملل مطبوعات با بیان اینکه پس از جنگ دوم جهانی این اولین بار است که اینگونه با کاهش خرید و مراجعه به رسانه های چاپی مواجه شده ایم، ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی که با آن روبرو هستیم، بیکار شدن تعداد زیادی از فعالین رسانه های چاپی است. نمی توان جلوی استفاده مخاطبان از اینترنت را گرفت، بلکه باید آنرا مدیریت کرد. یکی از راهکارهای مفیدی که در آلمان بکار گرفته شده انتشار بخش کوتاهی از خبر در فضای سایبری و کامل آن در روزنامه ها است، بنابراین خواننده برای اطلاع کامل ازخبر به خرید روزنامه ها ترغیب می شود.


وی در ارتباط با بیماری‌های شایع در خبرنگاران، گفت: از جمله بیماری هایی که خبرنگاران با آن روبرو هستند، عوارض و دردهای ناحیه کمر است که ما در تحقیقات خود به دنبال بررسی علل این بیماری و ارائه راهکار برای رفع آن هستم. همچنین مسائل روحی و روانی خبرنگاران بخصوص گویندگان بخش خبر از جمله مهمترین بیماری هایی است که افراد شاغل در بخش رسانه با آن روبرو هستند. توصیه ما این است اول از همه خود به فکر سلامت جسمی و روحیتان باشید و در مرحله دوم با ارائه نکته نظرات خود و فشار به صاحبکاران خود در بهبود شرایط کاری کوشا باشید.


یکی از حاضران با توجه به استفاده بیش از 20 میلیون کاربر ایرانی از شبکه‌های اجتماعی و اعتماد این کاربران به اخبار منتشره در این شبکه‌ها نسبت به اخبار تلویزیون، این سوال را مطرح کرد که آیا در آلمان نیز استفاه از این شبکه‌ها مرسوم است؟ و اینکه میزان اعتماد کاربران آلمانی به اخبار منتشره در این شبکه ها تا چه میزان است؟


زارم در پاسخ به این سوال، گفت: به جرأت می‌گویم در آلمان صددرصد افراد زیر 35 سال از یکی از این شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، در سنین 35 تا 55 سال و همچنین بالاتر از 55 سال به مراتب استفاده از این شبکه ها کمتر می‌شود. تاقبل از سال 1983 تمامی شبکه‌های تلویزیونی آلمان بصورت دولتی اداره می‌شدند که از این سال به بعد به مرور شبکه‌های خصوصی نیز پا به عرصه فعالیت در تلویزیون گذاشتند. معتقدم شبکه‌های تلویزیونی نیمه دولتی و به ویژه شبکه‌های خصوصی از کیفیت بالاتری برخودار هستند و کمک بیشتری به فرایند دموکراسی می‌کنند.


دیتر زارم:‌ در آلمان بین خبرنگاران همیشه این نکته مورد توجه قرار داشته است که برای تهیه یک خبر تنها نباید به یک منبع اکتفا کرد و همیشه سعی بر آن است تا حداقل دو منبع متفاوت و فاکتورهای مختلف برای تهیه خبر مورد توجه قرار گیرد. در این صورت است که خبر برای نزدیکی آن به واقعیت از مقبولیت بیشتری برخوردار خواهد شد

وی ادامه داد: وقتی شبکه‌های متفاوت دولتی و خصوصی وجود داشته باشند مردم می‌توانند با بررسی و مقایسه آنها شبکه‌ای را که از نظرشان کیفیت بیشتری دارد انتخاب کنند. اگر در آلمان تمامی شبکه‌ها دولتی بودند، احتمالا مردم آلمان نیز به اخبار منتشره در شبکه‌های اجتماعی اعتماد بیشتری داشتند تا تلویزیون. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که اخبار منتشره در شبکه‌های اجتماعی هم ممکن است به بیان حقیقت نپردازند.


معاون موسسه بین المللی مطبوعات آلمان، افزود: در آلمان بین خبرنگاران همیشه این نکته مورد توجه قرار داشته است که برای تهیه یک خبر تنها نباید به یک منبع اکتفا کرد و همیشه سعی بر آن است تا حداقل دو منبع متفاوت و فاکتورهای مختلف برای تهیه خبر مورد توجه قرار گیرد. در این صورت است که خبر برای نزدیکی آن به واقعیت از مقبولیت بیشتری برخوردارخواهد شد.


وی در پاسخ به این سوال که میزان تأثیر گذاری رسانه ها و مطبوعات در آلمان تا چه اندازه است؟ گفت: در آلمان به واسطه آزادی مطبوعات از رسانه و مطبوعات به عنوان قدرت پنجم یاد می‌شود، قدرت رسانه‌ها به اندازه‌ای است که تحقیقات و نظرات آنها می‌تواند در تصمیم‌گیریها، به ویژه تصمیمات سیاستمداران تأثیر بگذارند. رسانه‌ها می‌توانند قانون را تغییر دهند و حتی در عزل و نصب‌ها نیز تأثیر داشته باشند.


زارم در ادامه به سوال مطرح شده در مورد اینکه محوریت رسانه‌های آلمان بیشتر به سمت کدامیک از مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و یا دیگر بخشها است و جایگاه خبرهای تحقیقی اینگونه پاسخ داد: طبعا ما نیز مانند شما به دنبال موضوعاتی هستیم که بر فروش بیشتر تأثیر مثبت داشته باشد و مخاطبان به آن علاقه بیشتری نشان دهند. در مورد خبرهای تحقیقی نیز مانند اکثر نقاط دنیا به دلیل زمان بر بودن و پر هزینه بودن اینگونه اخبار با استقبال کمتری نسبت به سایر اخبار روبرو هستیم .


وی در پاسخ به این سوال که در کشور آلمان به چه میزان سیاست بر انتشار اخبار و محتوای آن تأثیر دارد؟ گفت: به هر حال هیچ کشوری وجود ندارد که در آن سیاست بر اخبار تأثیر نداشته باشد، زیرا سیاست همواره با قدرت همراه است، به همین دلیل سیاستمداران همیشه به دنبال تأثیر بر رسانه‌ها و استفاده از آنها هستند. البته این نکته حائز اهمیت است که یکی از اهداف اتحادیه ما کاهش و به حداقل رساندن تأثیر سیاست بر اخبار است.


رئیس انجمن روزنامه نگاران آلمان در پاسخ به اینکه آیا اتحادیه شما با توجه به خبرنگاران آن می‌تواند جلوه واقعی ایران را به مردم آلمان نشان دهد؟ گفت: اگر بتوان شرایطی را مهیا کرد که خبرنگاران بیشتری از آلمان در ایران حضور یابند و همچنین بتوان خبرنگاران ایرانی بیشتری را به آلمان آورد مطمئنا انتشار جلوه واقعی ایران، راحت‌تر صورت خواهد گرفت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب