دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

روایت اسلامیان از بحران صندوق‌های بازنشستگی: دولت و مجلس در سه دهه، 26 تصمیم‌ بزرگ بدون تامین هزینه گرفتند

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به اینکه این صندوق‌ در چند دهه گذشته بر مبنای محاسبات اقتصادی اداره نشده‌ است،‌ عنوان کرد: در همه این سالها، هم صندوق‌ بازنشستگی کشوری و هم کارمندان، دولتی بوده‌اند.
کد خبر : 48532

محمود اسلامیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی آنا در غرفه این خبرگزاری با بیان اینکه اگر به صندوق‌های بازنشستگی توجه نشود، می‌توانند منشاء مشکلاتی برای کشور باشند، افزود: در کشور ما به دلیل محاسبات اشتباه مشکلاتی برای این صندوق‌ها به‌وجود آمده است. برای مثال در مجلس شورای اسلامی یا دولت تصمیماتی برای حقوق بازنشستگان گرفته می‌شود که یک طرف آن دولت و طرف دیگر صندوق بازنشستگی است، اما هزینه‌های صندوق در آن محاسبه نمی‌شود.


وی تاکید کرد: در سه دهه گذشته حدود 26 تصمیم بزرگ برای صندوق بازنشستگی گرفته شده که هزینه‌های آن در صندوق لحاظ نشده است.


اسلامیان با اشاره به اینکه به طور متوسط نسبت شاغل‌ها به بازنشته‌ها در صندوق‌های بازنشستگی باید 5 به یک باشد، گفت: این نسبت در صندوق بازنشستگی کشوری زیر یک است. همچنین ورودی‌های صندوق‌ بازنشستگی کشوری بسته‌ شده است و افراد جدید پس از استخدام وارد صندوق تامین اجتماعی شده‌اند.


وی با ابراز خرسندی از اینکه در برنامه توسعه ششم توجه جدی به صندوق‌های بازنشستگی شده است، عنوان کرد: با توجه به اینکه اکنون تمام صندوق‌های بزرگ کشوری، لشکری و بنیاد با کمک دولت روی پای خود ایستاده‌اند، امیدواریم در برنامه توسعه ششم این مشکلات برطرف شود.


مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه هر قدر به مسائل صندوق‌ها دیرتر رسیدگی شود، مشکلات آنها افزایش پیدا می‌کند، افزود: امیدواریم در برنامه ششم، هم به ورودی‌های صندوق و هم به محاسبات آنها توجه شود.


اسلامیان در پاسخ به اینکه کدام یک از این صندوق‌ها در وضعیت بحرانی‌تری به سر می‌برند، گفت: صندوق‌های اصلی کشوری و لشکری هر دو دچار مشکلات جدی و متکی به کمک‌های عمده دولت هستند.


وی افزود: سازمان تامین اجتماعی جز طلب‌هایی که از دولت دارد، با مشکل دیگری مواجه نیست.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته