دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 ارديبهشت 1399 - 13:41

بازتاب گسترده پرتاب ماهواره «نور» در رسانه‌های بین‌المللی + تصاویر

پرتاب اولین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی توسط سپاه پاسداران، بازتاب گسترده و البته متفاوتی در رسانه‌های بین‌المللی داشت.
کد خبر : 484934
2.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، ماهواره «نور» به‌عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران صبح امروز از ماهواره‌بر دومرحله‌ای «قاصد» از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب شد و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.


این رویداد قابل‌توجه که در شرایط تحریمی به سرانجام رسید، بلافاصله به تیتر اول بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی تبدیل شد.


خبرگزاری انگلیسی رویترز که عناد آشکاری با پیشرفت‌های جمهوری اسلامی دارد و هر خبری را که غرور ملی و دستاوردهای ایران را برجسته کند، بدون عکس منتشر می‌کند، همان‌گونه که خبر مراسم تشییع سردار سلیمانی را بدون عکس روی خروجی برد، این تیتر را برای خبر خود برگزید: «سپاه پاسداران اعلام کرد که اولین ماهواره نظامی را پرتاب کرده است».


رویترز همچنین عبارت «موفقیت‌آمیز» را از تیتر خبر حذف کرد.



وب‌سایت شبکه تلویزیونی دویچه وله آلمان با انتخاب عکس مرکز فضایی امام خمینی در سمنان، تیتر زد: «ایران در میانه تنش با آمریکا، ماهواره نظامی پرتاب کرد»



روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز، نشریه‌ای که در جبهه مخالفان سرسخت ترامپ قرار دارد، خبر پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره سپاه را با عکسی از دیدار رهبر معظم انقلاب با فرماندهان سپاه پس از ساقط کردن پهپاد گلوبال هاوک منتشر کرد. تیتر این نشریه پرتیراژ آمریکایی این بود: «ایران اعلام کرد که یک ماهواره نظامی را در مدار زمین قرار داده است». بااین‌حال، متن خبر نشان می‌دهد که این نشریه عامدانه قصد کمرنگ کردن این موفقیت را دارد و مهم‌تر اینکه نشان‌دهنده مخالفت هر دو حزب آمریکا با موفقیت‌های نظامی کشورمان است.



وب‌سایت روزنامه انگلیسی تلگراف، برای این خبر، تصویری از پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ در سال 2017 را منتشر کرد و در سرخط خبر نوشت: «ایران در میانه تنش‌ها با آمریکا، ماهواره نظامی به مدار زمین پرتاب کرد».



تارنمای شبکه خبری «ای.بی.سی نیوز» آمریکا، در تیتر و عکس خود بر عاملیت سپاه پاسداران در پرتاب این ماهواره تأکید کرد و نوشت: «در کشاکش تنش‌ها با آمریکا، سپاه پاسداران ایران اعلام کرد که ماهواره پرتاب کرده است». این شبکه عکس حرکت 11 قایق تندروی سپاه در کنار کشتی‌های آمریکایی در خلیج‌فارس را برای این خبر برگزید تا تقابل ایران و آمریکا را به تقابل سپاه پاسداران با آمریکا تقلیل دهد.



خبرگزاری چینی شینهوا نیز در خبری کوتاه و بدون عکس اما معنادار و حاکی از حمایت از ایران تیتر زد: «سپاه پاسداران: ایران اولین ماهواره نظامی خود را با موفقیت پرتاب کرد»



«تلویزیون دولتی ایران: سپاه پاسداران اولین ماهواره نظامی خود را در مدار قرار داد»، تیتر شبکه روسی راشا تودی بود.


این شبکه تصویری از پرتاب یک ماهواره ایرانی را برای خبر خود برگزید.



وب‌سایت روزنامه صهیونیستی جروزالم پست با تیتر «سپاه پاسداران اولین ماهواره نظامی را پرتاب کرد» و تصویری از رژه نیروهای سپاه پاسداران در مراسم هفته دفاع مقدس، به بازتاب این خبر پرداخت.



انتهای پیام/4106/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: ماهواره نور
ارسال نظر
هلدینگ شایسته