دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 ارديبهشت 1399 - 23:23
رأی الیوم:

پیام وزیر خارجه ایران به آمریکا با سفر به سوریه/ بشار اسد و ظریف 3 پرونده مهم را بررسی کردند

یک روزنامه فرامنطقه‌ای در گزارشی نوشت: وزیر امور خارجه ایران در سفر به سوریه چندین پیام مهم را برای دولت آمریکا ارسال کرد و این در حالی است که واشنگتن تلاش می‌کند با ایران ارتباط برقرار کند.
کد خبر : 484839

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، «کمال خلف» تحلیلگر فلسطینی در گزارشی که روزنامه رأی الیوم آن را منتشر کرد، درباره سفر محمدجواد ظریف به سوریه نوشت: پیش‌تر سفر وزیر امور خارجه ایران به دمشق اعلام نشده بود تا اینکه وزارت امور خارجه ایران در بیانیه‌ای از سفر محمدجواد ظریف به سوریه و دیدار با مقام‌های ارشد این کشور ازجمله بشار اسد خبر داد. آن‌چه منابع ایرانی بر آن تأکید کردند این است که سفر به دلیل شیوع کرونا در ایران به تأخیر افتاده بود.


بیشتر بخوانید:


قدردانی بشار اسد از نقش بی‌بدیل سردار سلیمانی در مبارزه با تروریسم در سوریه


طبق این گزارش، ایران بعد از چین جزو نخستین کشورهایی است که شیوع کرونا در آن اعلام شد، پیش از آنکه این ویروس در کشورهای اروپایی و آمریکا گسترده شود و صدها هزار نفر را در جهان با خود درگیر کند. کرونا باعث شد تا بسیاری از نشست‌های رسمی و دیدارها میان پایتخت‌های جهان لغو شود یا به تأخیر بیفتد و به جای آن مقام‌های دیپلماتیک به فکر برگزاری دیدارها و نشست‌های خود در شبکه‌های اجتماعی افتادند. 


رأی الیوم با مطرح کردن این سؤال که «چه دلیل مهمی می‌توانست باعث شود ظریف سفر به دمشق و دیدار با رأس هرم سوریه (بشار اسد) را در حالی انجام دهد که همچنان اپیدمی کرونا وجود دارد»، می‌نویسد: در منابع خبری و هم‌زمان با این سفر سه پرونده مطرح شد؛ نخست، تلاش برای همکاری در زمینه مبارزه با ویروس کرونا و تروریسم دوم، رایزنی در زمینه هماهنگی بر سر توافقنامه مسکو در موضوع ادلب و موضع دمشق و تهران در این زمینه و سوم، موضوع فراهم کردن مقدمات میزبانی جمهوری اسلامی ایران برای کنفرانس سه‌جانبه روند آستانه که قرار است میان حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه برگزار شود.


محمدجواد ظریف - بشار اسد


محمدجواد ظریف و بشار اسد 


کمال خلف در گزارش خود درباره این سه پرونده آورده است: موضوع نخست عبارتی دیپلماتیک است که این روزها به‌طور کلی در زمینه ارتباطات و تماس‌های میان مقام‌های کشورها عنوان می‌شود. اما درباره پرونده‌های دوم و سوم تا زمانی که ظریف به دمشق سفر نکرده بود، اظهاراتی درباره اهداف سفر مطرح نشد و همه اطلاعات در بیانیه وزارت امور خارجه منحصر بود که هدف از سفر را همکاری‌های دوجانبه، مبارزه با تروریسم و هماهنگی مواضع مطرح کرد؛ اما قطعاً وزیر امور خارجه ایران در دستور کار خود، موارد مهم‌تر و حساس‌تری دارد. 


وی افزود: سیگنال‌ها و گزارش‌هایی درباره  تعاملات میان آمریکا و دولت روسیه وجود دارد و به نظر نمی‌آید که ترکیه در این میان بخواهد  سوریه را رها کند، گرچه تاکنون موضوع علنی  مطرح نشده و همه ارتباطات و رایزنی‌ها در لابی‌ها بوده و به مقابل دوربین‌ها کشیده نشده است. یکی از مواردی که همه طرفها درباره آن به‌طور فشرده در حال لابی کردن هستند، موضوع برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در سوریه است که مقام‌های این سه کشور در قالب گفتگوها یا توافقات دو و چندجانبه به آن می‌پردازند. 


این تحلیلگر فلسطینی تأکید کرد: از سوی دیگر سیگنال‌هایی از تمایل آمریکایی‌ها برای رایزنی بر سر توافق با ایران در چندین پرونده منطقه‌ای وجود دارد. ایران پیش‌تر دو بار این پیشنهاد را رد كرده بود؛ نخستین‌بار در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما و در جریان مذاكرات دشوار سال 2015 بود كه به «برنامه جامع اقدام مشترک» موسوم به «توافق هسته‌ای» منجر شد. بار دوم بلافاصله پس از آن بود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شد و یكی از شرط‌های واشنگتن برای بازگشت (به برجام) تبادل نظر و توافق بر سر همه پرونده‌های منطقه (ازجمله موضوع موشکی) بود. ایران بارها موضع مصمم خود را در زمینه مخالفت با هرگونه مذاکره مجدد درباره پرونده هسته‌ای یا هر پرونده دیگر اعلام کرده است.



آیا ظریف با مقام‌های سوری در زمینه همکاری‌های اطلاعاتی میان تهران و دمشق برای مقابله با آمریکا سخن گفته است؟ 



رأی الیوم نوشت: در هفته‌های اخیر برخی سیگنال‌های خصمانه آمریکا علیه ایران آشکار شد و این در تناقض با اظهارات ترامپ و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه دولت وی است که مدعی آزاد شدن یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار از اموال بلوکه شده ایران در اروپا هستند. واشنگتن همچنان وضعیت ناآرام عراق و یمن را باثبات نگاه داشته و با چراغ سبز کاخ سفید است که در این  دو کشور تنش وجود دارد. علاوه بر این، ترامپ روز گذشته از اجرای معامله قرن (در سرزمین‌های اشغالی) سخن گفت. به نظر می‌آید تهران قصد داشت با سفر ظریف به سوریه پیام محکم‌تر و آشکارتری را به واشنگتن ارسال کند.


این روزنامه فرا منطقه‌ای با بیان اینکه تهران و آمریکا در تقابل با یکدیگر محتاطانه و منعطف عمل می‌کنند، گزارش کرد: شاید اکنون به نفع تهران و متحدانش باشد که در چندین جبهه قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با این کشور مواجه شوند، زیرا به نظر می‌آید محور مقاومت به‌دنبال ساقط کردن دونالد ترامپ و ناکام گذاشتن ارسال سبد هدیه وی به اسرائیل (در زمینه معامله قرن) است. 


کمال خلف نوشت: نقطه دیگری که می‌تواند مورد هجمه محور مقاومت قرار گیرد، شمال شرقی سوریه است و می‌طلبد که خط آتش امنی از عمق عراق تا سوریه شکل بگیرد و برای این موضوع همکاری گسترده میان ایران سوریه و عراق نیاز است. با وجود این، در زمینه شمال سوریه و مشخصاً ادلب تاکنون هیچ توافقی که نمود میدانی داشته باشد، حتی در مسکو شکل نگرفته است.


التنف


التنف سوریه


وی افزود: ترکیه برخلاف همه وعده‌های داده شده به ادامه سنگرسازی در آنجا ادامه می‌دهد و روزبه‌روز بر تعداد نیروهای ارتش و نیروهای مسلحش افزوده می‌شود. این موضوع زنگ خطر درگیری گسترده‌تری را نسبت به گذشته به صدا درآورده است. به نظر نمی‌آید که دمشق و تهران به سکوت روس‌ها در زمینه اوضاع ادلب راضی باشند، ولی از توافق میان روسیه و ترکیه در زمینه ادلب استقبال کرده‌اند.


انتهای پیام/4106/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته