با ورود دانشآموز به مدرسه نقش تربیت خانواده از بین نمیرود
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، اسفندیار چهاربند امروز در نشست خبری به مناسبت هفته تربیت اسلامی اظهارکرد: هم اکنون در هفته تربیت اسلامی قرار داریم و روز هشت اسفند مصادف با روز تربیت اسلامی است که در آموزش پرورش شهر تهران مجموعهای از فعالیتهای تربیتی و فرهنگی را از حدود دو ماه قبل برنامهریزی کردیم که در طول دو ماه گذشته زمینهسازی شده است تا هر یک از مناطق آموزش و پرورش برنامههایی را در رابطه با تربیت اسلامی داشته باشند.
مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران بیان کرد: هفته تربیت اسلامی امسال با سالهای گذشته وجه تمایزی دارد به گونهای که در روز دوشنبه 4 اسفند نخستین جشنواره برترینهای تربیت اسلامی شهر تهران را برگزار خواهیم کرد که هدف آن شناسایی و تجلیل از تمام عوامل سهیم و موثر در تربیت اسلامی شهر تهران است.
وی ادامه داد: تجلیل از عوامل سهیم و موثر در امر تربیت اسلامی شهر تهران صرفا به جامعه دانشآموزی محدود نمیشود و هدف تمام شهروندان ساکن تهران است. اولین پیام جشنواره نیز این است که با پایان دوره تحصیلات رسمی تربیت تمام نمیشود. هم اکنون برخی از افراد تصور میکنند که نظام آموزشی مسئول تربیت است در حالی که اینگونه نیست.
چهاربند افزود: تربیت تا لحظهای که انسان زنده است، تعطیل نمیشود و باید بررسی کنیم چه کسانی در شهر تهران وظیفه تربیت کردن را برعهده دارند. آیا صرفا مدارس و دانشگاهها این وظیفه را برعهده دارند یا عوامل مختلفی هستند که شهروندن جامعه را تربیت میکنند.
وی گفت: در مدرسه وظیفه تربیت را به معلم و مدیر نسبت میدهیم اما در جامعه چه افرادی باید تربیت را زمینهسازی و جهتدهی کنند، به گونهای که شاهد تغییر رفتار شهروندان باشیم. تمام نهادهای فرهنگی، اجتماعی، انتظامی، و اقتصادی که به نوعی در تعامل با شهروندان هستند در رابطه با جهتدهی، هدایت و تغییر رفتار شهروندان نقش داشته و به نوعی مربی هستند. همچنین رسانهها که اقدام به جهتدهی از کار عمومی میکنند و پدران و مادران نیز نقش مربی و معلم را برعهده دارند از سوی دیگر مدیران و کارگزاران نظام نیز به عنوان مربی و معلم شناخته میشوند و این سوال مطرح است که موضعگیری و رفتار آنها در هدایت افکار عمومی تاثیرگذار است یا خیر.
مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران تصریح کرد: اگر جریان تربیت مدنظر باشد، پیام جشنواره برترینهای تربیت اسلامی شهر تهران به خوبی منتقل میشود که این پیام تاکید میکند همه در تربیت اسلامی شهروندان تهران مسئول هستند و اگر این مسئولیت جمعی پذیرفته شود، همگرایی و همسویی در این زمینه اجتنابناپذیر است و براین اساس باید مطابق بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی حرکت کنیم.
وی با تاکید بر اینکه اگر به این موارد بیتـوجه باشیم شاهد نقص هویت افراد خواهیم بود، بخشی از هویت تا پایان دوره تحصیلات رسمی شکل میگیرد اما تکوین هویت تا لحظهای که انسان زنده است ادامه دارد و سایر عناصر موثر در جامعه در شکلگیری هویت نقش دارند.
چهاربند ادامه داد: در نخستین جشنواره برترینهای تربیت اسلامی شهر تهران 238 نفر از برترینها در این حوزه در دو گروه آموزش و پرورش و کارکنان سایر نهادها تجلیل میشوند که 58 نفر از این افراد خارج از آموزش و پرورش و 180نفر عوامل داخلی این وزارتخانه هستند.
وی افزود: در بخش نخست از همکاران آموزش و پرورش از جمله مدیران، مربیان، معاونان پرورشی و معلمان برگزیده در بحث تربیت اسلامی تقدیر میکنیم و در بخش دوم از برگزیدگان خارج از دستگاه آموزش و پرورش تقدیر خواهد شد که شش نفر در حوزه رسانه، 3 نفر از برترینهای حوزه علمیه، 6 نفر از برترینهای بسیج و سپاه، 7 نفر از برترینهای شهرداری و شورای شهر تهران، 5 نفر از برترینهای نیروی انتظامی، 4 نفر از برترینهای پلیس راهور، 3 نفر از برترینهای دانشگاه، یک نفر از برترینهای حوزه نشر کودک و نوجوان، 3 نفر از ورزشکاران برتر، 3 برگزیده از میان مساجد برتر و یک برگزیده از میان پیشکسوتان تربیت اسلامی شهر تهران مورد تقدیر قرار میگیرند.
مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران بیان کرد: دو نتیجه و محصول از تربیت باید به دست آید که عبارت است از هویت فردی و جمعی، هویت جمعی بعد اجتماعی تربیت اسلامی است که این بعد بر حوزه تعامل فرد با جامعه و محیط تاکید دارد. افرادی که هویت جمعی آنها کامل نباشد نمیتوانند به عنوان یک فرد مولد در جامعه تاثیرگذار باشند.
چهاربند با طرح این پرسش که اساسا چرا باید به بعد اجتماعی تربیت توجه داشته باشیم، عنوان کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران مستقر شده تا جامع صالح را ایجاد کند. یک جامعه صالح دارای ویژگیهایی است که عبارتند از حقیقتمدرای، حقگرایی، مسئولیتپذیری، رعایت حقوق، اخلاق اسلامی و انسانی، عدالتمحوری و حاکمیت قانونمندی بر روابط و مهرورزی، برای داشتن جامعه سالم در شهر تهران نیاز به شکلگیری هویت جمعی شهروندان بر مبنای این ارزشها داریم و در حقیقت تحقق آرمانها و اهداف جمهوری اسلامی ایران در گرو تربیت اجتماعی است.
وی اظهار داشت: در شهر تهران همه مسئول تربیت بوده و در برابر آن نقش داریم که این حیطه دستگاه تعلیم و تربیت، نهادهای فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی را در برمیگیرد.
مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران عنوان کرد: یکی از اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرروش به روز کردن شایستگیهای حرفه ای معلمان است و با دستاوردهای جدید در حوزه فناوریهای آموزشی و روانشناسی یادگیری میتوان دانش حرفهای معلمان را ارتقا داد.
وی افزود: سه هدف عملیاتی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر موضوع به روز رسانی شایستگی حرفهای معلمان تاکید دارد که در حدود 26 راهکار را در بر میگیرد که برای تحقق این راهکارها در قالب دورههای بازآموزی که از سال گذشته شروع شده در دو حوزه صلاحیت عمومی یعنی روش تدریس و استفاده از فناوریهای نوین در آموزش و صلاحیت تخصصی وارد شدهایم.
چهاربند گفت: در بحث صلاحیتهای تخصصی در رابطه با کتب جدیدالتالیف پایه هفتم و هشتم دورههای آموزشی مربوطه را ویژه معلمان برگزار کردیم که طی دو سال گذشته 2 میلیون و 100 هزار نفر ساعت دوره ضمن خدمت برای ارتقای صلاحیت حرفهای معلمان در دو حوزه عمومی و تخصصی برگزار شد.
وی ادامه داد: هم اکنون 37 درصد از مدارس شهر تهران هوشمند شدهاند که برای استفاده از این امکانات در مدارس دورههایی را با هدف توانمندسازی همکاران در حوزه فناوریهای آموزشی برگزار کردهایم. به گونهای که 72 هزار نفر ساعت دوره آموزشی در این زمینه برگزار شد و شورای راهبردی هوشمند سازی مدارس تشکیل شد که نیازهای مدرسه، معلم و مدیر را در این حوزه بررسی کرده و مدارس را ارزیابی و رتبهبندی کردیم. براین اساس مدارسی که سازوکار هوشمندسازی را فراهم کردهاند امتیاز درجه یک و مابقی درجات دو و سه را دریافت کردهاند.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران عنوان کرد: شورای معلمان در هر مدرسه محل همسو کردن روشهای تربیتی است. همچنین انجمن اولیا و مربیان نیز وظیفه همسو کردن نظرات خانواده، دانشآموز و مدرسه را برعهده دارد اما وقتی که انجمن تشریفاتی شود دیگر این کارکرد را ندارد.
چهاربند افزود: هنوز تا تشکیل انجمن اولیا و مربیان واقعی فاصله داریم، به گونهای که این انجمن بتواند از همه امکانات خود در اداره مدرسه استفاده کند. پیام اصلی سند تحول بنیادین تاکید بر ظرفیتهای انجمن اولیا و مربیان و شورای مدرسه بود. در حقیقت زمانی میتوانیم خروجی بهتری از فرایند تربیت داشته باشیم که شاهد شکلگیری انجمن اولیا و مربیان واقعی در مدارس باشیم.
وی گفت: تلاش میکنیم تا مدرسه را به مدل مفهومی و واقعی خود بازگردانیم و طرح بالندگی مدیران مدارس با این هدف در سال جاری برگزار شد تا بتوان مدرسه را به کار کردهای اصلی که در سند تحول بنیادین ذکر شده بازگردانده و همسویی بیشتری را میان خانواده، مدرسه و معلمان ایجاد کنیم.
انتهای پیام/