امکانات سامانه پژوهشیار چیست؟ / پژوهشیار چه کمکی به دانشجویان و اساتید میکند؟
به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، این روزها دانشگاه آزاد اسلامی برای یکپارچهسازی پژوهش، استفاده از سامانه پژوهشیار را در دستور کار قرار داده است. چگونگی استفاده از این سامانه و مزایای آن مورد سؤال بسیاری از دانشجویان است.
محمد اسدی، مسئول دبیرخانه برنامههای علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در گفتگو با آنا به برخی از سؤالات مهم پاسخ داده است که در ادامه میخوانید.
سامانه پژوهشیار و دانشجویان تحصیلات تکمیلی
سامانه پژوهشیار شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری پزشکی و غیرپزشکی میشود. رساله و پایاننامهها و طرحهای پژوهشی در حوزه پزشکی در این سامانه انجام میشود.
اقدامات قابل انجام سامانه پژوهشیار
انجام امور مربوط به پایاننامه و رسالهها برای دانشجویان غیرپزشکی به دو قسمت تقسیم میشود، مرحله اول درخواست استاد راهنما و مشاور است. مرحله دوم مربوط به پروپوزال دانشجو است. درمجموع برای انجام روندها از زمان درخواست استاد راهنما تا زمانی که گواهی اتمام کار در سامانه پژوهشیار، شامل 15 مرحله در کارشناسی ارشد و 17 مرحله در دکتری میشود که همگی بهصورت الکترونیک صورت میگیرد.
تمام امور پژوهشی در سامانه انجام میشود. هیچ نیازی به مراجعه حضوری نیست، همه مکاتبات آنلاین صورت میگیرد.
نحوه دریافت کد پژوهشیار و شیوهنامه چگونه است؟
شیوهنامهای که اخیراً صادر شده مربوط به سامانه کدینگ پژوهشیار است و این امکان جدیدی است تا کل فرآیند پژوهشی یکپارچهسازی شود.
الآن کد پایاننامه و رساله در سامانه قابل دریافت است. سامانه TC دیگر قطع شده است؛ بنابراین دیگر لازم نیست کارشناسان پژوهشی از سامانه TC کد بگیرند و آن کد را در پژوهشیار ثبت کنند بلکه سامانه پژوهشیار کد را به دانشجو میدهد.
این سامانه چه مزایایی برای دانشجویی دارد؟
در این سامانه دانشجو میتواند تمام روندها را بهصورت آنلاین مشاهده کند.
دانشجویان میتوانند از زمان درخواست به استاد تا انجام تکتک مراحل مربوط به پایاننامه و رساله را مشاهده کنند. امکان مکاتبه استاد و دانشجو در سامانه نیز دیده شده است.
اتفاق مهم دیگر در پژوهشیار این است که ظرفیت اساتید در سامانه کنترل میشود، یعنی استاد وقتی وارد سامانه میشود از تمام ظرفیتها باخبر میشود. اینکه ظرفیت کل چقدر است؟ چقدر ظرفیت فعال دارد؟ چه دانشجویانی در باکس این استاد هستند؟ قبلاً کارشناس پژوهشی فرم «ب» را پر میکرد تا دانشجو بعد از اتمام کار از باکس استاد خارج شود ولی تمام اینها آنلاین انجام میشود.
قرار است امکانات جدیدی اضافه شود، بستر این کار آماده شده است و تا چند روز آینده فعال میشود. دیگر از این پس سامانه TC وجود ندارد و همگی عملیات در پژوهشیار انجام میشود.
تکلیف طرح پایش آزاد چه میشود؟
استادان وقتی وارد سامانه میشوند میتوانند ظرفیتهای خود را مشاهده کنند و دریابند که چقدر ظرفیت آزاد دارند. قبلاً سامانه پایش داشتیم در ایام عید بر روی این سامانه کار کردیم همگی را به پژوهشیار منتقل کردیم. موضوعات برنامه عملی در پژوهشیار قرار گرفته است.
استادان میتوانند در کارتابل سامانه پژوهشیار امور پژوهشی مربوط به دانشجو را کنترل کنند و هم نظام موضوعات خود را کنترل کنند. استادان میتواند تمام امور مربوط به ظرفیتها را ببیند.
حال باید استاد با توجه به ظرفیت آزاد، طبق بخشنامهای که ابلاغ شده باید 50 درصد از این ظرفیت را به طرح پایش آزاد اختصاص دهند و 50 درصد را آزاد انتخاب کنند. مثلاً استادی که 6 ظرفیت خالی دارد، باید 50 درصد ظرفیت را به نظام موضوعات پایش و 50 درصد را به موضوعات آزاد اختصاص دهد. استاد باید هر دوی این ظرفیتها انتخاب کند تا دانشجو پس از ورود به کارتابل بتواند در کارتابل خود این تقسیمبندی را مشاهده کند.
اجرای جدیتر طرح پایش آزاد
این سامانه اجرای طرح پایش را جدیتر میکند و دسترسیها سادهتر شده است. دانشجو میتواند استادی را انتخاب کند که زمینه پژوهشی خود را انتخاب کرده است و ظرفیت اختصاص داشته باشد.
زمینههای پژوهشی که استاد میتواند انتخاب کند بر چه اساسی نشان داده میشود؟
بر اساس رشته استاد این امکان وجود دارد. مثلاً استادی که رشتهاش مهندسی مکانیک است، میتواند در نظام پایش آزاد تمام برنامههای مرتبط با مهندسی مکانیک است، انتخاب کند. بقیه زمینهها قابلمشاهده است ولی قابل انتخاب نیست.
انتقال همه موضوعات طرح پایش به سامانه پژوهشیار
در ایام عید در فرصت 20 روزه اطلاعات پایش آزاد را به سامانه پژوهشیار انتقالیافته است.
انتهای پیام/4040/پ
انتهای پیام/