دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 ارديبهشت 1399 - 17:02
کنکوری‌ها بخوانند؛

روش‌های مطالعه در فرصت باقیمانده تا کنکور سراسری 99

تا کنکور حدود 3 ماه فرصت باقی است و هر یک از داوطلبان براساس شرایط خود مطالعه موثر داشته باشند.
کد خبر : 484709

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، کنکوری ها برای شرکت در آزمون سراسری باید برنامه ریزی منسجم و عملیاتی داشته باشند ولی قبل از برنامه‌ریزی آرامش و حفظ آرامش از همه چیز مهمتر است.


برای این امر هر روز زمانی را برای آرام کردن ذهن در نظر گرفت. این آرامش ذهنی باعث می‌شود تا دغدغه‌ها و استرس‌ها دور شوند و مطالعه با هوشیاری صورت گیرد. شاید ابتدا حفظ آرامش سخت باشد، اما تمرین آن باعث می شود که کم کم کنترل ذهن و افکار راحت تر می شود.


در هنگام مطالعه باید فکرهای مشوش را به حداقل رساند تمرین کنترل ذهن، فکرهای مشوش را از داوطلبان دور می‌کند.


راه‌های کاربردی برای کنترل ذهن نوشتن افکار منفی، دوش گرفتن، حرکات یوگا و غیره است. آرام آرام آرامش درونی را می توان نهادینه کرد. این موضوع کمک می‌کند تا انرژی بیشتری از تلاش و کوشش دریافت شود.


استمرار در مطالعه موفقیت را تضمین می کند، اگر داوطلبان از مطالعه مستمر خسته شده اند می توانند مطالعه را برای یک یا دو روز تعطیل کنند. کسانی‌که استمرار در مطالعه داشته باشند نسبت به سایر داوطلبان وضعیت بهتری دارند، پس این داوطلبان می توانند بدون نگرانی مطالعه داشته باشند.


اگر داوطلبان برنامه مطالعاتی خود را به گونه ای تنظیم کنند که جایی برای استراحت روزانه ندارند باز هم با خیالی آسوده جایی برای استراحت در نظر گیرند و می توان برنامه روزهای استراحت را در روزهای دیگر جایگزین کرد.


داوطلبان این گروه تاکنون حداقل یک بار دروس خود را مطالعه کرده اند و اکنون باید تست های دروس مطالعه کرده را تمرین کنند چراکه دیگر زمانی برای مطالعه نحواهند داشت.


این دسته از داوطلبان باید مرور جامع همه دروس را در دستور کار قرار دهند، سراغ یادگیری مطالب جدید نروند، در برنامه مطالعاتی ابتدا تست‌های تمرینی و سپس تست‌های سرعتی را مدنظر قرار دهند. فقط منابع و جزواتی را که خوانده‌ شده، دوره شود و از منابع جدید استفاده نشود.


برخی از داوطلبان هم ممکن است حسابی در ایام عید خوش گذرانده و ایام عید مطالعه نکرده باشند و به همین دلیل دچار استرس یا عذاب وجدان داشته باشند. این داوطلبان باید این نکته را در نظر گیرند که پشیمانی دیگر سودی ندارد و فقط باعث کاهش انرژی می شود.


بسیاری از این دسته برنامه خود را تا قبل از عید خوب پیش برده باشند، در مدت باقیمانده تا کنکور می توانند کاستی های خود را جبران کنند  و به اهداف خود برسند. این گروه باید نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنند. تکرار و مرور دروس عمومی و تخصصی می تواند موثر باشند. دروس عمومی باید بیشتر خواند و کمتر تست زد و در دروس اختصاصی خواندن، تمرین و تست را با هم انجام داد.


یک قاعده کلی وجود دارد که بعد از عید ایام تست زنی و مردر است. البته این یک قاعده کلی است و اجباری وجوندارد. برخی از داوطلبان ممکن است به مطالعه و خلاصه پردازی بپردازند و موفقیت بیشتری کسب کنند. در هر صورت تلاش و پشتکار و برنامه راهبردی می تواند موفقیت را به ارمغان آورد.


به این داوطلبان توصیه می شود ناامید نباشند، با داشتن فرصتی در حدود سه ماه، وقت زیادی برای جبران باقی مانده است. مرورها هرگز به صورت وسواسی و با عجله انجام ندهند. با توجه به میزان درس‌های عقب مانده، می‌توان مدت چهار تا شش هفته آینده را به مطالعه جدید اختصاص داد.


گروه آخر داوطلبانی هستند که کم مطالعه می کنند و فقط به اطلاعات کلاسی خود اکتفا می کنند. این داوطلبان هم نگرانند که نمی توانند به موفقیت خود دست یابند.


آنها باید بدانند که هنوز دیر نشده است و می توانند با برنامه ریزی صحیح نتیجه بهتری بگیرند. این داوطلبان باید بدانند که کدام درس را کمتر و کدام درس را بیشتر خوانده اند. با برنامه ریزی روی نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت میتوان نتیجه مناسبی گرفت.


این داوطلبان باید ساعات خواب و بیداری خود را تنظیم کنند. صبح ها، دیرتر از ساعت 6 از خواب بیدار نشوند و شب ها تا ساعت 10:30 مطالعه کنند.


زمان‌های کوتاهی را برای استراحت خود در برنامه مطالعاتی‌تان در نظر گیرند؛ زیرا پیوسته خواندن باعث خواهد شد که انرژی تحلیل رود و در میانه راه متوقف شوند. با شناسایی منابع کاربردی می تواند مطالعه اثربخش داشت.


انتهای پیام/4040/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته