دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 آبان 1394 - 18:08
رئیس اورژانس کشور مطرح کرد:

اولین مانور غیر نظامی کشور برگزار می‌شود/ اورژانس آمادگی لازم را در مرزها برای ایام اربعین دارد

رئیس اورژانس کشور از آمادگی اورژانس کشور در مرزهای ایران و عراق برای سفر زائران به عتبات عالیات خبر داد و گفت: علاوه بر ارتقاء اورژانس‌های پیش بیمارستانی و پایگاه‌های بهداشتی در فاصله 5 تا 10 کیلومتری مرز ایران و عراق، اورژانس پیش بیمارستانی برای خدمات بهداشتی و درمانی در نظر گرفته شده است.
کد خبر : 48461

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر محمد امین صابری نیا در نشست خبری که در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات در غرفه وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: مهم‌ترین خبری که این هفته اتفاق می‌افتد مانور غیر نظامی در کشور است که در مورخ 21 و 22 آبان ماه در جیرفت برگزار خواهد شد. در این مانور مجموعا 7 دانشگاه علوم پزشکی قطب جنوب شرقی کشور درگیر هستند و 25 درصد خاک کشور را ارزیابی می‌کنند.


رئیس اورژانس کشور افزود: در این مانور هزار و 200 پرسنل بهداشتی و درمانی و سایر پرسنل از ارگان‌های بهزیستی، نیروی انتظامی، هلال احمر، استانداری و سایر ارگان‌های درگیر در حوادث غیر مترقبه طبیعی حضور خواهند داشت.


صابری نیا گفت: این مانور عملیاتی است و اولین گروه امدادی از فاصله 85 کیلومتری به محل اعزام می‌شوند. هدف ما از انجام این مانور هم افزایی و بررسی میزان توان برخورد با حوادث غیر مترقبه و ارزیابی چگونگی همکاری بین بخشی در موقعیت‌های بحران است.


وی افزود: در این سناریو بنا شده زلزله‌ای 6/4 ریشتر در جیرفت اتفاق بیفتد و فرض بر این است که زلزله 13 هزار مجروح و 6 هزار و 500 فوتی دارد که آنها نیاز به خدمات درمانی و بهداشتی دارند.


رئیس اورژانس کشور عنوان کرد: در روز دوم مانور کنترل اپیدمی ناشی از عدم مراقبت‌های ناشی از زلزله ارزیابی می‌شود. امید است این مانور که از تجارب اولیه ما در حوادث غیر مترقبه است نتیجه مناسبی به همراه داشته باشد.


وی با بیان اینکه اهداف ما بررسی نقاط قوت، ضعف و تامین منابع و زیر ساخت‌ها است، گفت: بررسی‌ها بر این است تا نتایج کاربردی داشته باشیم.


رئیس اورژانس کشور به بحث آمادگی سیستم بهداشتی درمانی در مراسم اربعین اشاره کرد و گفت: تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی در ایام اربعین جهت برخورد مناسب با زائران آماده هستند همچنین برای زائرانی که به عتبات عالیات سفر خواهند داشت نیز پیش بینی‌هایی در نظر گرفته شده و آمادگی‌های لازم فراهم است.


وی افزود: البته امید داریم حادثه‌ای در هنگام سفر زائران به عتبات عالیات ایجاد نشود اما در عین حال وزارت بهداشت آمادگی کامل دارد و گروه بهداشتی، درمانی و آموزشی کشور آماده‌باش هستند.


وی در بخش دیگری از سخنانش به ایجاد استودیوی اورژانس 115 در تلویزیون اشاره کرد و گفت: امید است با توجه به اینکه در نمایشگاه مطبوعات هستیم ما هم بتوانیم استدیو 115 را قبل از اربعین راه اندازی کنیم تا هم خدمات اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستانی را ارائه دهیم و هم آموزش‌های لازم جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از حوادث ترافیکی و غیر ترافیکی را داشته باشیم.


صابری نیا به بحث توسعه اورژانس‌های بیمارستانی اشاره کرد و گفت: در این زمینه همان طور که قول داده بودیم بررسی توسعه نقشه‌های اورژانس بیمارستانی در بیمارستان‌های شلوغ را انجام دادیم و کارهای اولیه آن اجرا شد و تامین منابع آن نیز انجام شده است. امیدواریم این برنامه سریعا اجرایی شود البته 30 درصد بیمارستان‌های هدف ما در بحث توسعه اورژانس اقدام کرده‌اند و امید است سایر اورژانس‌ها نیز اقدامات خود را آغاز کنند.


وی در خصوص سایر اهداف اورژانس کشور گفت: بحث هتلینگ و بهسازی فضای اورژانس‌ها از اهداف ما است که ارزیابی آن انجام شده و امید است در سال آینده در بحث اورژانس آنچه شایسته مردم است فراهم کنیم.


رئیس اورژانس کشور در ادامه سخنانش در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اقدامات اورژانس در اربعین در مرزهای کشور گفت: تلاش وزارت بهداشت بر این است که ظرفیت اورژانس پیش بیمارستانی در مرزها را ارتقاء دهد تا صد در صد وضعیت فعلی اورژانس پیش بیمارستانی افزایش یابد و پایگاه مراقبت بهداشتی که اصول مهم مراقبت اولیه است افزایش یابد و 20 پایگاه بهداشتی را فعال خواهیم کرد و ظرفیت بیمارستانی را صد در صد قرار خواهیم داد.


وی خاطر نشان کرد: همچنین برای تامین امنیت زائران عتبات عالیات در سامانه‌ای که زائران ثبت‌نام می‌کنند قسمتی در سایت در نظر گرفته شده که اگر فردی دچار بیماری زمینه‌ای است در سامانه ثبت و اطلاع‌رسانی شود که در این صورت به این افراد توجه ویژه‌ای خواهیم داشت.


صابری نیا در پایان گفت: وزارت بهداشت تلاش می‌کند توان خود را در مرزهای کشور افزایش دهد که در این خصوص مکاتباتی با دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور انجام شده است به گونه‌ای که قرار است در هر 5 تا 10 کیلومتری مرزهای ایران و عراق اورژانس پیش بیمارستانی برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی گذاشته شود.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته