دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 ارديبهشت 1399 - 15:36
نگارش علمی پایان‌نامه 40/

نوشتن «بحث و نتیجه گیری» در مقالات پژوهشی چه اصولی دارد؟

بخش بحث مقاله به تفسیر و تعبیر نتایج و دستاوردهای پژوهش به صورت اختصاصی می‌پردازد و ساختار اين بخش فنی‌تر از ساير بخش‌ها است.
کد خبر : 484300
unnamed.png

به گزارش خبرنگار حوزه پایان‌نامه گروه دانشگاه خبرگزاری آنا،‌ نگارش پایان‌نامه ازجمله موارد تخصصی است که اغلب دانشجویان در نحوه نگارش علمی آن با مشکلاتی روبرو هستند، از انتخاب عنوان گرفته تا نگارش بخش‌های مختلف پایان‌نامه و اصلاحات تخصصی مربوط به آن، ازاین‌رو خبرگزاری آنا بر آن است تا با ارائه سلسله مباحثی در رابطه با نحوه نگارش پایان‌نامه و نکاتی که در این خصوص دانشجویان باید بدانند، چراغ راهی برای علاقه‌مندان به نگارش دقیق و تخصصی پایان‌نامه‌ها باشد.


پس از خواندن این گزارش دانشجویان و علم‌دوستان با اصول اساسی نوشتن «بحث و نتیجه‌گیری» در نگارش پایان‌نامه و مقاله‌های علمی آشنا خواهند شد.




بیشتر بخوانید:


۴ اشتباه رایج که در نوشتن مقدمه مقاله باید از آن اجتناب کنید




ابتدا با بيانی كلی راجع به ماهيت نتايج، بحث را شروع كنيد. می‌توان قبل از آن نيز يک بار ديگر هدف اصلی‌ پژوهش را ذكر كرد. بخش بحث مقاله به تفسیر و تعبیر نتایج و دستاوردهای پژوهش به صورت اختصاصی می‌پردازد.


ساختار اين بخش فنی‌تر از ساير بخش‌ها است. بحث در خصوص نتايج و تعبير و تفسير آن‌ها شروع می‌شود، سپس يک نتيجه‌گيری‌ از يافته‌ها به عمل می‌آيد.


در قسمت بحث مقاله از پژوهش‌های قبلی و مرتبط با موضوع مقاله که در بخش مقدمه عنوان شده‌اند، را بیان کنید. و مقایسه‌ها، تجزیه و تحلیل‌های خود را در مورد آنها بیان کنید و نتایجی را که از آن پژوهش به دست آمده را مطرح کنید.


در قسمت نتيجه‌گيری سعی می‌شود نتايج مطالعه حاضر در بدنه دانش موجود قرار گيرد. تلویحِ نظری، عملی، تجربی و روش‌شناختی يافته‌ها بيان می‌شود. در پايان محدوديت‌های مطالعه حاضر و پيشنهادهايی برای مطالعات آینده مورد بحث قرار می‌گيرد.
 اگر ساختار نگارش مقدمه را به مثابه قيفی در نظر بگيريم كه از كليات، يعنی زمينه بحث شروع می‌شود و به جای باريک قيف يعنی فرضیات ختم می‌شود؛ ساختار نگارش بحث مشابه يک قيف بر عكس است كه از جای باريک يعنی بحث و تفسير در خصوص تک تک نتايج شروع می‌شود و به بالای قيف يعنی نتيجه‌گيری و بسترسازی برای ارائه نظريه و بسط دانش ختم می‌شود.
تبيين‌های ارائه شده را به نكاتی كه در مقدمه به آن اشاره كرديد ربط دهيد.


انتهای پیام/4133


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب