دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
فرزاد اژدری در گفتگو با آنا:

ظرفیت بالای مخاطبان کودک در سینمای آنلاین را دریابیم/ در فضای مجازی دنبال دانلود مفتی نباشیم!/ حاتمی‌کیا فعلاً خودش را سپر بلای بقیه کرده است

کارگردان سینمای کودک گفت: تولید فیلم کودک برای پخش در فضای مجازی همیشه جواب می‌دهد؛ البته ما هنوز هم نمی‎خواهیم ظرفیت فضای مجازی را جدی بگیریم.
کد خبر : 483841

به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، در شرایطی که عمده فعالیت‌های هنری به خاطر شیوع کرونا، به تعلیق و تعطیلی درآمده است، سینما با طرح جدید «اکران آنلاین» در تلاش است که این فضا را خالی نگذارد و پخش فیلم را به نوعی دیگر و از جنس مجازی در دستور کار بگذارد.


سینمای آنلاین با فیلم «خروج» به تازگی کلید خورده و مورد استقبال مخاطبان نیز قرار گرفته است. طرحی که به نظر می‌رسد حداقل جایگزینی مناسب برای اکران عمومی در شرایط خاصی مثل بازه زمانی فعلی باشد.


این طرح در ایران نیز جواب می‌دهد


فرزاد اژدری از فیلمسازان موفق سینمای کودک و نوجوان درباره این طرح و  جواب‌دهی آثار سینمایی برای این گروه سنی در اکران آنلاین به خبرگزاری آنا گفت: به زعم من سامانه پخش فیلم آنلاین، اتفاق خوبی خواهد بود همچنان که در سینمای خارج از کشور نیز جواب داده است.


وی افزود: حداقل ماجرا این است فیلم‌هایی که به پرده عمومی نرسیده‌اند با یک ظرفیت وسیع یعنی فضای مجازی روبرو می‌شوند تا فیلمشان را در اختیار مخاطبی بگذارند که اتفاقاً کم هم نیستند.


کارگردان «سلام بر فرشتگان» ضمن لزوم نگاه کارشناسی بر این ماجرا تأکید کرد: امیدوارم طرح ما صرفاً یک کپی نادرست نباشد؛ چون متاسفانه ما در اینگونه تصمیمات فقط دنبال کپی کردن هستیم و سراغ جزئیات برای موفقیت و آینده‌نگری طرح‌ها نمی‌رویم. برای همین است که گاه شکست می‌خوریم و کل یک ایده را زیر سوال می‌بریم.


منوی بازی از فیلم‌ها باید در اختیار مخاطب گذاشت


اژدری با اشاره به کمبود زیرساخت‌های لازم برای بهبود اکران اینترنتی گفت: ما هنوز ابزار لازم را در اختیار نداریم که یکی از آنان عدم دسترسی همه به اینترنت، سرعت آن و حتی هزینه بالای آن است. همینطور هم که دیدن یک فیلم در فضای مجازی برای همه مقرون به صرفه نیست.



امروز همه بچه‌ها سرشان توی یک گوشی است و هر فیلمی را تماشا می‌کنند. با این حال کودک ما چون بسته خوبی از فیلم در اختیارش نیست، سراغ فضای مجازی می‌رود. قطعا ما مخاطبان کودک و نوجوان بسیاری برای سینمای آنلاین داریم.



وی پیشنهاد داد: بهترین شکل این نوع اکران این است که مخاطب فهرست بازی از فیلم‌ها در اختیار داشته باشد از فیلم کودک گرفته تا جنگی و غیره؛ اینگونه نیز مخاطب خیلی راحت فیلم مورد علاقه‌اش را انتخاب کرده و به تماشا می‌نشیند. ضمن اینکه راه‌اندازی این فضا نیاز به گرفتن بازخورد از سوی کاربران دارد. خود این نظرات مخاطب، مسیر فیلمسازی را می‌‎تواند سمت و سو بدهد.


سازنده «عملیات مهد کودک» اکران آنلاین را برای شرایط فعلی لازم و کمک‌کننده به سینما و مخاطبان دانست و گفت: هرچند شاید هیچ چیز جای دسته‌جمعی فیلم دیدن در سالن سینما را نگیرد اما بالاخره این نیز امکانی است که علاقه‎مند به سینما با هزینه مالی کمتر، فیلمش را می‌بیند.


فیلم کودک و نوجوان حتما برای سازنده و مخاطب نیز بازدهی دارد


اژدری درباره استفاده این نوع اکران از آثار سینمایی گروه کودک و نوجوان  یادآور شد: ما هر هفته شاهد توزیع چندین فیلم و سریال خارجی در شبکه نمایش خانگی و حتی سوپرمارکت‌ها هستیم؛ پس حتما هم مخاطب دارد و هم سود خوبی نصیب تولید و توزیع‌کندگان می‌شود. این حجم از مخاطب ظرفیت کمی نیست پس چرا نتوان از سینمای آنلاین برای این فیلم‌ها استفاده کرد.


وی ادامه داد: امروز همه بچه‌ها به قول معروف سرشان توی یک گوشی است و هر فیلمی را تماشا می‌کنند. با این حال کودک ما چون بسته خوبی از فیلم در اختیارش نیست، سراغ فضای مجازی می‌رود. قطعاً ما مخاطبان کودک و نوجوان بسیاری برای سینمای آنلاین داریم به شرط اینکه فیلم به معنای واقعی سینما باشد تا بچه‌ها جذبش شوند.



در سامانه پخش آنلاین باید از فیلم‌ها محافظت کرد تا یکباره دانلود نشوند. هرچند من هم می‌دانم حفاظت از فیلم در فضای مجازی به این راحتی نیست. انگار همه دنبال دانلود مفتی فیلم هستند درحالی‌که این ضرردهی است.



این کارگردان راه‌اندازی اکران آنلاین را بسته به شرایطی از جمله حفاظت از فیلم‌ها موفق عنوان کرد و گفت: این ایده جالبی است اما باید از فیلم‌ها محافظت کرد تا یکباره دانلود نشوند. هرچند من هم می‌دانم حفاظت از فیلم در فضای مجازی به این راحتی نیست. انگار همه دنبال دانلود مفتی فیلم هستند درحالی‌که این ضرردهی است.


در اکران آنلاین از فیلم وطنی برای کودکمان استفاده کنیم


اژدری با بیان اینکه فیلم کودک تاریخ مصرف ندارد، اعتقاد داشت: تولید فیلم کودک خصوصا برای پخش در فضای مجازی همیشه جواب می‌دهد؛ البته ما در این حوزه عقب افتاده‌ایم و انگار هنوز هم نمی‎خواهیم ظرفیت فضای مجازی را جدی بگیریم. این ظرفیت ایده‌آلی برای تولید و اکران سینماست. البته پیشنهاد من است که از فیلم وطنی برای کودکمان استفاده کنیم.


این فیلمساز با اشاره به اکران «خروج» در نخستین مرحله از سینمای آنلاین گفت: فیلمی مثل «خروج» قطعاً می‌تواند روی اینترنت جواب خودش را بگیرد و چه بسا حاتمی‎کیا هم سپر بلا شد برای بقیه فیلمسازان و صاحبان فیلم تا پس از موفقیت، دیگران نیز راغب به ورود به این فضا شوند.


انتهای پیام /4143/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته