دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 فروردين 1399 - 14:04
جمالی نوبندگانی در گفتگو با آنا:

باید حق مردم ایران را از صندوق بین‌‌المللی پول و آمریکا بگیریم

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: همانگونه که توانستیم حکم عدم توقیف بیش از یک میلیارد دلار اموال کشور در اروپا را بگیریم، با تلاش‌های دیپلماتیک و حقوقی باید حق مردم ایران از صندوق بین‌المللی پول را هم از حلقوم آمریکا بیرون می‌کشیم.
کد خبر : 483808
000.jpg

محمدجواد جمالی نوبندگانی در گفتگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، با اشاره به درخواست وام جمهوری اسلامی ایران از صندوق بین‌المللی پول و دخالت‌های آمریکا در این زمینه اظهار کرد: آمریکایی‌ها به اقرار خود تاکنون سنگین‌ترین، همه‌جانبه‌ترین و هوشمندانه‌ترین تحریم‌هایی که می‌توانستند علیه یک ملت انجام دهند را بر مردم ایران تحمیل کرده‌اند و از هرظرفیتی که دستشان بوده برای فشار بر جمهوری اسلامی ایران کوتاهی نکرده و نخواهند کرد.


وی افزود: پیش از حاکم شدن شرایط ویروس کووید 19 در جهان، آمریکا موانع فراوانی پیرامون ورود دارو برای بیماران سرطانی و بیماران خاص به ایران ایجاد کرد و امروز هم در شرایط اپیدمی کرونا اخلاق را در همه جوانب آن زیر پا گذاشته است.


نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در ابتدای شیوع ویروس کرونا در ایران رسانه‌های آمریکایی سعی کردند حاکمیت را متهم به بی‌تفاوتی در قبال جان مردم کنند و بار روانی جامعه را بالا ببرند و با هدف ایجاد شکاف میان حاکمیت و ملت، مردم را به شدت تحت فشار روانی قرار دادند.


جمالی نوبندگانی با تصریح اینکه آمریکا حتی در مقابل کمک ایرانیان مقیم خارج به کشورشان مانع ایجاد کرد، گفت: در هیئت حاکمه آمریکا حداقل رعایت مسائل اخلاقی، انسانی و حقوقی به چشم نمی‌خورد که نمونه آن برخورد ترامپ با سازمان بهداشت جهانی است.


وی با بیان اینکه رئیس جمهور آمریکا پیش از این نیز کارشکنی‌هایی در پیمان‌های آب و هوای پاریس، برجام، یونسکو و ... داشته و رفتار امروزشان در مقابل درخواست ایران از صندوق بین‌المللی پول عجیب نیست، خاطرنشان کرد: با توجه به سلطه اقتصادی آمریکا بر سازمان‌های بین‌المللی متأسفانه اینگونه فشارها تا حد توان برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران اعمال می‌شود.


نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه آینده نشان خواهد داد سیاست‌های آمریکا علیه ایران چقدر موفق و مؤثر بوده، بیان کرد:  در شرایطی که همه کشورها از ظرفیت بانک جهانی استفاده می‌کنند، این حق جمهوری اسلامی ایران است که در شرایط ویژه که شیوع ویروس کرونا به زیرساخت‌های اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی فشارهای فراوانی وارد کرده، از ظرفیت‌های بین‌المللی که در آن حق دارد استفاده کند.


جمالی نوبندگانی اظهار کرد: ایران خوش حساب‌ترین کشوری است که با بانک جهانی مراوده داشته و اکنون حق خود می‌دانیم که از ظرفیتی که در سال‌های گذشته ایجاد کرده‌ایم بهره‌ببریم. بنابراین امیدوارم همانگونه که توانستیم حکم عدم توقیف بیش از یک میلیارد دلار اموال کشور در اروپا را بگیریم، با تلاش‌های دیپلماتیک و حقوقی حق خود از صندوق بین‌المللی پول را هم از حلقوم آمریکا بیرون بکشیم.


به گزارش آنا، چندی پیش خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت که دولت آمریکا قصد دارد در راستای ممانعت از دسترسی ایران به منابع مالی خود در صندوق بین‌المللی پول، اجازه ندهد که صندوق بین‌المللی پول از منابعی که تحت عنوان «حق برداشت مخصوص» یا SDR برای حمایت از کشورهای عضو صندوق در نظر گرفته است استفاده کند.


حق برداشت مخصوص که اصطلاحاً به طلای کاغذی نیز معروف شده،‌ یک دارایی پولی صوری است که در سال 1969 با هدف کمک به رفع کمبود نقدینگی در کشورهای عضو صندق بین‌المللی پول، در این نهاد ایجاد شد.


میزان تخصیص حق برداشت مخصوص به هر کشور عضو صندوق بین‌المللی پول به سهمیه آن کشور در صندوق بین‌المللی پول ــ که با توجه به حق عضویت پرداختی از سوی هر کشور تعیین می‌شود ــ بستگی دارد.


البته حتی اگر کشوری بخواهد رقمی فراتر از سهمیه خود را به‌صورت حق برداشت مخصوص از صندوق بین‌المللی پول دریافت کند نیز این امکان با موافقت هر تعداد از کشورها که مجموعاً 85 درصد در صندوق سهمیه داشته باشند،‌ فراهم خواهد بود.


اما در این میان آمریکا که پیش از این مخالفت سرسختانه خود را با پرداخت وام پنج میلیارد دلاری درخواستی ایران از صندوق بین‌المللی پول ابراز داشته است و برای جلوگیری از ارائه منابع مالی به ایران به‌صورت حق برداشت مخصوص وارد عمل شده است، این در حالی است که ایران به‌عنوان یکی از اعضای قدیمی صندوق بین‌المللی پول تاکنون چندین میلیارد دلار حق عضویت به این نهاد پرداخت کرده و اکنون می‌تواند بدون نیاز به موافقت 85درصدی اعضا، از حق برداشت مخصوص در حد رقم درخواستی خود (5 میلیارد دلار) استفاده کند.


مدتی قبل در پی تشدید بحران کرونا در جهان و درگیر شدن بیش از 100 کشور با این بحران، «کریستالینا گئورگیوا» رئیس صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که این نهاد پولی آماده است تا با استفاده از منابع خود به ارزش یک تریلیون دلار به کشورهای عضو صندوق برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا کمک کند.


متعاقباً بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اواسط اسفندماه درخواست خود برای دریافت یک وام 5میلیارددلاری را به صندوق بین‌المللی پول ارائه داد.


عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص ارائه این درخواست در حساب کاربری اینستاگرام خود نوشت: «روز جمعه 16 اسفند ماه، نامه‌ای به خانم کریستالینا گئورگیوا رئیس صندوق بین‌المللی پول، نوشته اعلام کردم؛ "براساس اعلان رسمی شما برای پشتیبانی از اعضا، از جمله ایران، و با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در کشورمان و ضرورت تداوم پرقدرت اقدامات پیشگیری، درمان و مقابله با آثار اقتصادی آن، با توجه به میزان سهمیه جمهوری اسلامی ایران در صندوق، خواستار بهره‌مندی از«تسهیلات تأمین مالی سریع، RFI» درحدود 5 میلیارد دلار می‌باشیم.»


وی افزود: «واکنش جامعه جهانی و صندوق بین‌المللی پول می‌تواند معیار خوبی برای ارزیابی ادعاهای آنها در کمک به کنترل این ویروس و کاهش آلام مردم آسیب‌دیده، باشد. امیدوارم صندوق بین‌المللی پول به این مسئولیت خود در حوزه وظایفش به‌سرعت عمل کند. همزمان بانک مرکزی از همه ابزارهای ممکن خود، به‌مانند قبل، برای پشتیبانی از هموطنان عزیز و غلبه بر‌ مشکلات استفاده خواهد کرد.»


انتهای پیام/4034/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته