دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 آبان 1394 - 13:35

چاپ هشتاد و هشتمین مقاله عضو هیات علمی واحد اسلام آباد غرب

هشتاد و هشتمین مقاله دکتر گلمراد مرادی عضو هیات علمی و معاونت آموزشی پژوهشی واحد اسلام آباد غرب با عنوان بررسی ارتباط بین بازدارنده های غیر رسمی (سرمایه اجتماعی) و شیوع جرائم اجتماعی در کرمانشاه در نشریه دانشگاه علوم انتظامی امین به چاپ رسید.
کد خبر : 48372

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، زمینه و هدف این مقاله به این صورت است که اصولاً برای پیشگیری از وقوع و شیوع جرائم دو نوع بازدارنده وجود دارد، رسمی و غیر رسمی که هر یک جایگاه و پیامدهای خاص خود را دارد. این پژوهش به بررسی ارتباط بین بازدارنده های غیر رسمی و میزان شیوع جرائم اجتماعی از نظر مردم شهر کرمانشاه می پردازد.


روش این پژوهش توصیفی، از نوع پیمایشی و ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه و مصاحبه است. جامعه آماری تحقیق همه شهروندان 18 سال به بالا در شهر کرمانشاه تشکیل داده اند که 300 نفر از آنها به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای برای مطالعه انتخاب شدند.


تحقیق نشان داد که در کل بین سرمایه اجتماعی و جرم رابطه معناداری وجود دارد و این رابطه در ابعاد مشارکت، امنیت، تعلق اجتماعی و مسئولیت با میزان شیوع ناهنجاری و جرم معنادار، ولی در ابعاد حمایت، اعتماد، اخلاقیات و میزان قانون گرایی، معنادار نیست. از میان ناهنجاری های اجتماعی در کرمانشاه نیز میزان وقوع سرقت وسیله نقلیه شخصی بیش از سایر جرائم است. رابطه نامشروع، نزاع دسته جمعی، کتک خوردن از افراد ناشناس، قاچاق و تصادف نیز در رتبه های بعدی قرار دارند.


این نشریه در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به نشانیwww.isc.ir و نیز سایت فصلنامه دانش انتظامی نمایه می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته