دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 آبان 1394 - 12:12
در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات

وزیر ارشاد: راه مبارزه با فساد، دسترسی آزاد به اطلاعات است، نه افشاگری خیابانی/ زمان اخذ مجوز به سه ماه کاهش می‌یابد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات تأکید کرد: در سال‌های گذشته رسیدگی به درخواست‌های اخذ مجوز پنج سال طول می‌کشید ولی ما در این دولت تمام سعی خود را کرده‌ایم که این موضوع هرچه سریع‌تر انجام شود و این زمان، به پنج ماه برسد.
کد خبر : 48350

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، علی جنتی در مراسم افتتاح بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها که پیش از ظهر امروز در مصلای تهران و با حضور رئیس‌جمهوری برگزار شد، درباره نگاه دولت یازدهم به عرصه اطلاع‌رسانی گفت: اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گذاشته شده است که این وزارتخانه در اجرای قوانین آن پیشرو باشد.


او در عین حال درباره مبارزه با فساد و راه‌های آن نیز تأکید کرد: راه اساسی مبارزه با فساد، افشاگری خیابانی نیست؛ بلکه با شفافیت می‌شود زمینه فساد را از بین برد.


جنتی ادامه داد: ایجاد فضای آرام و کم‌تنش یکی از مهمترین اهداف دولت یازدهم است؛ دولت تدبیر و امید بر آزادی رسانه‌ها تأکید اساسی دارد.


او درباره حمایت وزارت ارشاد از نشریات خصوصی و قطع شدن یارانه‌های رسانه‌ها تصریح کرد: دولت خودش را رقیب بخش خصوصی نمی‌داند و نباید هم با بخش خصوصی رقابت کند. یارانه تمام رسانه‌های دولت قطع شده است و این کمک‌ها به بخش خصوصی داده می‌شود.


وزیر ارشاد در ادامه سخنرانی خود در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات تأکید کرد: در سال‌های گذشته درخواست گرفتن مجوز، پنج سال طول می‌کشید ولی ما در این دولت تمام سعی خود را کرده‌ایم که این موضوع هر‌چه سریع‌تر انجام شود و به پنج ماه برسد که آن هم قرار است به سه ماه کاهش پیدا کند.


تسریع در صدور مجوز که تاکنون سه هزار و 757 مجوز برای نشریات صادر شده است از جمله مباحثی بود که از سوی وزیر ارشاد دولت تدبیر و امید بر عملی شدن آنها تأکید شد.


وزیر ارشاد از قانون رسانه‌های همگانی به عنوان دیگر اقداماتی که طی 26 ماه گذشته، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال آنها بوده است نام برد و گفت: همه این اصلاحات با کمک خود اهالی رسانه صورت می‌گیرد.


جنتی تاکید بر لزوم پاسخگویی و پرهیز از رفتارهای سلیقه‌ای را از دیگر اقدامات وزارت ارشاد در نظام‌مندی رسانه‌ها عنوان کرد و گفت: توجه به رسالت اصلی مطبوعات از جلمه اقداماتی است که دولت تدبیر و امید به دنبال آن است. فرهنگ ایثار‌، ترویج علم و دانش‌افزایی عامه مردم و همچنین کمک به همگرایی اقوام و مذاهب، جزو رسالت رسانه‌ها به شمار می‌آید.


او درباره رتبه‌بندی روزنامه‌ها‌، سایت‌ها و پایگاه‌های خبری تصریح کرد: این از اقدامات شایسته‌ای است که لازم می‌دانم از اهتمام رسانه‌ها برای اجرایی شدنش قدردانی کنم.


جنتی بر توجه به نیازهای مادی و معنوی خبرنگاران تأکید کرد و گفت: خبرنگاران مظلوم‌ترین قشر جامعه هستند. با تأسیس سازمان نظام رسانه‌ای امید است نیازهای آنان مرتفع شود؛ همانگونه که به شیوه مناسب امنیت شغلی و سواد حرفه‌ای آنها باید تامین شود.


وزیر ارشاد گفت: رسانه‌ها ی ما باید دیپلماسی رسانه‌ای را مدنظر قرار دهند زیرا رسانه‌ها یکی از ابزارهای دیپلماسی هستند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته