دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 فروردين 1399 - 07:45
حسینی‌پور در گفتگو با آنا:

امسال بهترین فرصت برای انتقال همیشگی نمایشگاه کتاب به آبان‌ماه است

مدیرعامل موسسه خانه کتاب بیان کرد: وضعیت به وجود آمده به خاطر شیوع کرونا در کشور بهترین فرصت برای انتقال همیشگی نمایشگاه کتاب از اردیبهشت به آبان‌ماه است.
کد خبر : 482878
_ALI8187.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، سی و سومین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برخلاف سال‌های گذشته و به دلیل هم‌زمانی با ایام ماه مبارک رمضان قرار بود در تاریخ ۲۶ فروردین تا ۵ اردیبهشت سال ۱۳۹۹ برگزار شود. اقدامات و برنامه‌ها برای برگزاری یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای فرهنگی سالانه کشور در حال انجام بود که شیوع ویروس کرونا در جهان و رسیدن این ویروس به ایران این رویداد را هم تحت تأثیر قرار داد و برگزاری آن را به تعویق انداخت.


طبق اعلام مسئولین برگزاری این دوره نمایشگاه کتاب تهران برگزاری این رویداد فرهنگی در فصل بهار ممکن نیست و حتی احتمال لغو آن در این سال هم مطرح است.


برگزاری نمایشگاه کتاب تهران برای ناشران از لحاظ اقتصادی بسیار مهم است و می‌تواند بخشی از آسیب‌های واردشده به این صنعت را در این روزها جبران کند. در همین رابطه با نیکنام حسینی‌پور؛ مدیرعامل موسسه خانه کتاب به خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یکی از برنامه‌های مهم حوزه فرهنگی کشور است که در طول سال برگزار می‌شود. این نمایشگاه متفاوت از نمایشگاه‌های بین‌المللی دیگر است؛ اگر در نمایشگاه‌های دیگر جنبه نمایشگاهی آن مطرح است در اینجا جنبه فروشگاهی آن مطرح است.


وی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب به اقتصاد نشر ما کمک می‌کند پس ما باید به آن بومی نگاه کنیم، عنوان کرد: واقعیت این است که بخشی از اقتصاد نشر و ناشران ما در نمایشگاه رقم می‌خورد و روی آن حساب باز می‌کنند؛ از طرفی شرایط کرونا باعث شده‌است که در خیلی از مسائلتجدیدنظر بشود. نظر کارشناسی من این است که اگر وزارت بهداشت آخر اردیبهشت هم شرایط را عادی اعلام کند؛ ماه خرداد زمان خوبی برای برگزاری نمایشگاه نیست و باید آن را به تعویق انداخت.


مدیرعامل موسسه خانه کتاب درباره مناسب نبودن خردادماه برای برگزاری نمایشگاه کتاب اظهار کرد: دلیلش این است که شاید ناشران ما برای حضور در نمایشگاه آماده شوند اما حضور مردم قطعی نخواهد بود و حتماً هم محتاط شده‌اند و با تأمل بیشتری رفت‌وآمد خواهند کرد و این بازدید و حضور مردم در نمایشگاه را کاهش خواهد داد. شاید اگر نمایشگاه کمی به عقب بیفتد بتواند راهگشا باشد و در این مدت بسته‌های حمایتی برای کل چرخه نشر تعریف شود.


حسینی‌پور خاطرنشان کرد: برگزاری نمایشگاه در اردیبهشت ماه چون روزهای ابتدایی بعد از ایام عید است و تخصیص اعتبار و بودجه نمایشگاه و همچنین تخصیص اعتبار برای خرید کتابخانه‌ها، نهادها و سازمان‌ها به دلیل مشخص نبودن وضعیت مالی آنها مبهم است و با توجه به مشکلات ساختاری دیگر برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اردیبهشت‌ماه من قبلاً هم این پیشنهاد را داده بودم که برگزاری نمایشگاه برای همیشه به آبان‌ماه منتقل شود.


وی گفت: پیشنهاد بنده این بود که نمایشگاه به آبان‌ماه منتقل شود همان‌طور که اولین نمایشگاه کتاب در آبان‌ماه برگزار شد. ماه آبان در فصل بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها است و همانطور که اردیبهشت در تقویم ثبت شد آبان‌ماه هم ثبت و تثبیت خواهد شد.


مدیرعامل خانه کتاب ضمن بیان این مطلب که به شرط پایان هر چه زودتر کرونا موافق برگزاری نمایشگاه کتاب هستم، افزود: حالا شاید شرایط به‌وجود آمده توسط کرونا مزید بر علت شود و امسال که بهترین فرصت برای انتقال همیشگی نمایشگاه کتاب از اردیبهشت به آبان‌ماه است این اتفاق بیفتد. اگر تصمیم برای این کار گرفته شد باید برنامه‌ریزی‌های اجرایی آن‌ از همین حالا برنامه‌ریزی شود تا یک نمایشگاه خوب را برگزار کنیم.


انتهای پیام/4028/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته