دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 آبان 1394 - 11:06

راه‌اندازی خط تلفن ویژه بین چین و تایوان

روسای جمهوری چین و تایوان در دیدار تاریخی پس از 66 سال توافق کردند یک خط ویژه تلفن برای ارتباط مقام‌های بلندپایه دو کشور راه‌اندازی شود.
کد خبر : 48261

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از خبرگزاری ژاپنی «کیودو»، رهبران چین و تایوان روز شنبه در سنگاپور با یکدیگر دیدار کردند؛ در حالی که یک اصل چینی را مورد تایید قرار دادند: برخلاف ادعای وجود حاکمیت مشروع از سوی دو طرف، هر دو بخشی از چین بزرگ به شمار می‌روند.


«شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهوری چین، در آغاز نشست مشترک با «ما یینگ‌ژیو» رئیس‌جمهوری تایوان، گفت: امروز در حافظه تاریخ ثبت خواهد شد.


به گزارش خبرگزاری کیودو، این نخستین دیدار از زمان تقسیم سرزمین در سال 1949 میلادی بود.


هر دو رهبر پیش از آغاز مذاکرات، بیش از یک دقیقه در حالیکه دستان یکدیگر را محکم می‌فشردند، زیر نور فلاش دوربین‌ها لبخند می‌زدند.


قرار است این خط تلفن ویژه در مواقع اضطراری وسیله ارتباط مقام‌های چینی و تایوانی باشد.


انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس تایوان ژانویه (دی‌ماه) برگزار می‌شود و یینگ‌ژیو سال آینده قدرت را که از سال 2008 میلادی در اختیار دارد، تحویل می‌دهد.


چین و تایوان در دوره او قراردادهای متعدد در حوزه تجاری و گردشگری امضا کردند اما اختلاف‌های سیاسی هنوز ادامه دارد.


چین جزیره تایوان را استان جدا شده خود می‌داند که باید در صورت لزوم با توسل به زور بویژه در صورتی که خواهان استقلال باشد، پس گرفته شود. تاکنون هیچ پیمان صلحی برای اعلام رسمی پایان جنگ داخلی امضا نشده است.


حزب مترقی دموکراتیک که مخالف اصلی دولت کنونی تایوان به شمار می‌رود، از آنچه فقدان شفافیت در قبال این نشست دانسته، انتقاد کرده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته