دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 آبان 1394 - 09:35

آغاز انتخابات پارلمانی در میانمار

از ساعاتی پیش رای‌گیری انتخابات پارلمانی در میانمار آغاز شد.
کد خبر : 48260

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، خبرگزاری «کیودو» این انتخابات را «نقطه عطف» تاریخ سیاسی میانمار دانست و نوشت: این انتخابات در دهه‌های گذشته نخستین انتخابات کاملا دموکراتیک این کشور به‌شمار می‌رود.


با وجود این، اقلیت مسلمانان این کشور که «روهینگیا» نام دارند، با وجود دارا بودن برگه‌های هویت موقت حق شرکت در انتخابات را ندارند.


به‌نوشته تارنمای شبکه خبری «یورونیوز»، بیش از 90 حزب مانند حزب «اتحادیه ملی برای دموکراسی» به رهبری «آنگ سان سوچی» به‌دلیل درگیری‌های فرقه‌ای میان مسلمانان و بوداییان از معرفی نامزد مسلمان خودداری کرده‌اند.


نزدیک به 95 درصد جمعیت میانمار را پیروان بودا تشکیل می‌دهند. در دو سال گذشته درگیری‌های فرقه‌ای در این کشور موجب کشتار گسترده هزاران نفر و کوچ اجباری بیش از 12 هزار مسلمان شده است. هیچ آمار دقیقی از شمار کشته‌شدگان در دست نیست ولی برخی منابع تعداد قربانیان را تا 20 هزار نفر ذکر کرده‌اند که بیشتر آن‌ها مسلمان هستند.


مسلمانان در سال 2010 میلادی در انتخابات شرکت کردند و چهار نماینده از میان خود به مجلس فرستادند ولی در سال جاری 750 هزار مسلمان «روهینگیا» این امکان را ندارند.


درهای مراکز رای‌گیری از ساعت 6 صبح (به‌وقت محلی) گشوده شده است.


صاحب‌نظران پیش‌بینی می‌کنند حزب حاکم «همبستگی و توسعه» و حزب «اتحادیه ملی برای دموکراسی» بخت زیادی برای پیروزی در این انتخابات داشته باشند.


بیش از 30 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند و برخی افراد با اجازه ویژه (مانند نیروهای امنیتی) پیش از دیگران رای خود را به صندوق ریخته‌اند.


رئیسجمهوری و دو معاون وی به‌وسیله نمایندگان منتخب مردم میانمار برگزیده می‌شوند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب