دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 فروردين 1399 - 00:05

روش آکادمی آژاکس برای کشف نوابغ فوتبال

باشگاه آژاکس با استفاده از روشی استاندارد نوابغ زیادی را به فوتبال دنیا معرفی کرده است.
کد خبر : 482383
ajax-johan-cruyff_4961484.jpg

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، باشگاه آژاکس آمستردام هنوز هم مهم‌ترین باشگاه استعدادیابی و پرورش بازیکنانی است که در فوتبال دنیا تبدیل به ستارگان تیم‌های مطرح می‌شوند. ظهور ویروس کرونا روی عملکرد این باشگاه هم تأثیر گذاشته است اما مدیران این باشگاه سعی در این دارند تا اجازه ندهند این ویروس آینده این باشگاه را دچار اخلال کند.


نشریه «اسکای اسپورت» در گفتگو با «مِنو ژیلن» مدیر بازرگانی باشگاه آژاکس به دستاوردهای خوبی در مورد روش عملکرد این باشگاه هلندی در کشف نوابغ فوتبال رسیده است.


باشگاه معروف قدیمی آژاکس هنوز می‌تواند با بهترین های جهان رقابت کند. این باشگاه نیرویی دارد که باید در صحنه جهانی مورد توجه قرار گیرد اما در حالی که این موفقیت‌ها پشتوانه خوبی برای هواداران محسوب می‌شود، هرکسی که تصور می‌کند آژاکس برای حفظ تأثیر خود در بازی نیاز به جام‌های اروپایی دارد در اشتباه است. صرف نظر از اتفاقاتی که در زمین می‌افتد، این باشگاه در حال شکل دادن به شیوه بازی فوتبال در سراسر جهان است چون ایده ماندگاری دارد.


موفقیت در بالاترین سطح همیشه به بهتر دیده شدن کمک می‌کند اما جام‌های قهرمانی آژاکس در سال‌های اخیر در سطح اروپا ناچیز بوده است. فلسفه اصلی این باشگاه تولید بازیکن بوده و برای همین هم هر ساله سود زیادی از فروش بازیکنان نصیب این باشگاه می‌شود. آکادمی آژاکس تنها در هلند دایر نیست و در بسیاری کشورها آکادمی‌های این باشگاه مشغول به کار هستند و استعدادهای ناب را پس از شناسایی به هلند می‌فرستند.


آژاکس


در تمامی این سال‌ها باشگاه‌های بزرگ دنیا به دنبال خریدن تکه‌هایی از تیم‌های آژاکس در رده‌های سنی مختلف هستند. فرنکی دی یونگ و ماتیاس دلیخت تابستان گذشته راهی بارسلونا و یوونتوس شدند تا شاخص‌ترین بازیکنانی باشند که از این باشگاه جدا شدند. مدیران این باشگاه ترجیح می‌دهند تا در سکوت استعدادها را در سراسر جهان کشف کنند و پس از چند سال به فروش برسانند، در این میان تیم‌هایی نیز ساخته می‌شود که در لیگ قهرمانان اروپا یا جام یوفا یقه تیم‌های مدعی را می‌گیرد و بعضاً تا مراحل پایانی بالا می‌آید.


در 25 سال گذشته مربیان و مدیران زیادی از باشگاه‌ها مختلف به آژاکس رفته‌اند تا روش کار این آکادمی را یاد بگیرند و البته که توضیحات لازم داده شده اما چون روش کار هر باشگاهی با باشگاه دیگر متفاوت است هیچ باشگاهی هنوز نتوانسته به اندازه آژاکس بازیکن به باشگاه‌های دیگر صادر کند.


 آژاکس به‌عنوان زیرمجموعه حدود 50 باشگاه در هلند دارد، در آفریقای جنوبی، استرالیا، ژاپن، چین و ... نیز باشگاه‌هایی هستند که در حال همکاری با این باشگاه هلندی هستند. خلاقیت مدیران آژاکس برای پرورش استعداد به دریافت پول سالیانه در قراردادهای بلندمدت با کشورهای مختلف است. این روش در حال افزایش است و البته ویروس کرونا در سه ماه گذشته مانع درآمدزایی باشگاه شده چون شانگهای چین یکی از منابع اصلی درآمدزایی بود و در حال حاضر تمام دنیا درگیر این ویروس هستند.


آژاکس


شخصیت آژاکس محفظه‌ای مشخص دارد و البته چشم‌انداز احداث و توسعه زیرساخت آکادمی مطابق اصول بهترین‌ها جذابیتی دارد که مشتریان فراوانی را جذب می‌کند. بسیاری از باشگاه‌های دنیا به دنبال استفاده از بینش مربیان آژاکس هستند تا بهره عملی مناسبی ببرند. مربیانی در آمستردام هستند که می‌خواستند چالش جدیدی یا یک سبک زندگی متفاوت داشته باشند و برای همین به کشورهای دیگر می‌روند تا در آکادمی‌های آژاکس به مربیگری بپردازند. البته بهترین مربیان در آمستردام می‌مانند اما با این روش مربیان خوب  دیگری تربیت می‌شوند.


فرهنگ و سنت‌های آژاکس همراه با نوآوری‌های روز در سراسر آکادمی‌ها به صورت یکسان با توجه به فرهنگ هر کشور به بازیکنان نونهال و نوجوان آموزش داده می‌شود تا جمعیتی که امروز در جهان 6 میلیون نفر هستند و در آینده بیشتر هم خواهند شد، بتوانند پشتوانه این باشگاه شوند. جلوی خلاقیت هیچ استعدادی گرفته نمی‌شود و بهترین‌ها پس از آنکه شناسایی شدند به آمستردام می‌روند تا متناسب با سنی که دارند در تیم مربوط به آن رده سنی مسیر پیشرفت را بگذراند تا در آینده به تیم اصلی برسد و مشتریان از سایر باشگاه‌های جهان پس از تماشای بازی او، برای خرید پیشقدم شوند.


انتهای پیام/4048/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب