سوء استفاده وزارت ارتباطات از اعتماد مردم/ از تبلیغ یک اپلیکیشن غیرفعال تا نقش معصومه ابتکار در ارسال پیام «کودک آزاری»
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، همزمان با تشکیل ستاد مقابله با کرونا در وزارت بهداشت سامانه پیامکی با سر شماره vbehdasht راه اندازی گردید تا مردم از این طریق در جریان توصیه های بهداشتی وزارت بهداشت قرار گیرند.
متن اولین پیامک که در تاریخ دوشنبه 5 اسفند برای مردم ارسال شد این بود: «براي آگاهي از راههای پيشگيري و آخرين وضعيت بيماري كرونا ويروس جديد 2019(كوويد-19)،فقط به اطلاعیهها و پيامهاي وزارت بهداشت كشور توجه كنيد.»
به این ترتیب این سرشماره به نام وزارت بهداشت و برای انتقال پیام های این وزارتخانه شناخته شد. در ادامه و در روزهای بعد دوباره پیامکی به مضمون زیر ارسالشده و مردم را نسبت به اطلاعات ارائه شده در این سامانه پیامکی مطمئنتر کرد: «به اطلاعاتی که توسط منابع غیر موثق و غیر معتبر درخصوص گسترش بیماری کرونا ویروس جدید 2019 از طریق فضای مجازی منتشر میشود اعتماد نکنید.»
جذب یک میلیون نصب برای یک اپلیکیشن غیرفعال از طریق سامانه وزارت بهداشت!
اما چندی بعد و در روز سهشنبه 13 اسفند این پیامکها تغییر مسیر داد و طی یک پیام، نرم افزاری با نام سامانه مقابله کرونا و با زیر عنوان «ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران» به مخاطبان معرفی و تبلیغ شد.
پیگیریهای خبرنگار آنا برای تایید یا رد وابسته بودن این نرم افزار به ستاد مقابله با کرونای کلانشهر تهران تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز به نتیجه نرسیده است و علت تبلیغ و معرفی این اپلیکیشن موبایلی ناقص، ناکارآمد و بدون محتوا که تابهحال به دلیل معرفی از طرف وزارت ارتباطات بیش از 1 میلیون نصب داشته، محل ابهام، تامل و سوال است.
اپلیکیشن غیرفعالی که به لطف پیامک وزارت ارتباطات تاکنون بیش از 1 میلیون نصب گرفته است
تشویش اذهان عمومی از طریق Vbehdasht
اما ماجرای پیامکهای عجیبی که ظاهرا از طرف وزارت ارتباطات برای مردم ارسال میشود به همینجا ختم نشد. چندی بعد پیامکی از طریق همین سامانه با محتوایی عجیب برای مخاطبان ارسال گردید: «در صورت مشاهده یا مواجهه با موارد کودک آزاری،همسر آزاری در ایام کرونا، برای دریافت خدمات اجتماعی-روانی به صورت رایگان و شبانهروزی با شماره تلفن 123، اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، تماس بگیرید.»
ارسال این پیامک از دو جهت قابل تامل است؛ اول آنکه مگر قرار نبود سامانه Vbehdasht به منظور ارسال توصیههای بهداشتی در اختیار وزارت بهداشت باشد پس ارسال چنین پیامی با این سرشماره چه معنایی دارد؟؛ دوم آنکه تشویش اذهان عمومی با محوریت مسایلی چون کودکآزاری و همسرآزاری در حالی از طریق این سامانه صورت گرفته است که نه تنها هیچ منبع رسمی افزایش خشونت در روزهای قرنطینه را تایید نمیکند بلکه اساسا طی چند ماه گذشته هیچ افکارسنجی نیز در این باره صورت نگرفته است!
بهزیستی: با افزایش خشونت در روزهای کرونایی مواجه نبودهایم
حبیبالله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به ارسال این پیامک و در پاسخ به این سوال که آیا در این مدت خشونت خانگی نسبت به گذشته افزایش داشته است میگوید: عمده تماسها با خطوط 123 در خصوص چگونگی فعالیت این خطوط بود و با افزایش خشونت در روز گذشته مواجه نبودیم. طبق آمارهای ما خشونت خانگی شامل مواردی مانند کودک آزاری، همسر آزاری، سالمند آزاری و معلول آزاری نسبت به گذشته و قبل از ایام کرونا و قرنطینه خانگی تفاوت معناداری نداشته است. البته موارد روال گذشته را داشتهایم، اما با افزایش معنادار مواجه نبودهایم.
سخنگوی ستاد مقابله با کرونا: پیامک «کودک آزاری» مربوط به وزارت بهداشت نبود
کیانوش جهانپور سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت روز جمعه 22 فروردین در پاسخ به سوالی درباره پیامک صادر شده مبنی بر گزارش کودک آزاری به سامانه 123 گفت: پیامک صادر شده امروز در مورد کودک آزاری مربوط به وزارت بهداشت نبود. این پیامک احتمالا از طرف سازمان بهزیستی و با هماهنگی وزارت ارتباطات ارسالشده است. موضوع کودک آزاری هم در حوزه بهزیستی است.
ردپای معصومه ابتکار در پیامک کودک آزاری و همسرآزاری
نکته جالب توجه درباره این پیامک مشکوک، ردپای معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده است. ابتکار همزمان با ارسال این پیامک و انتشار تصویر آن در صفحه شخصیاش در اینستاگرام نسبت به تبلیغ سامانه 123 نیز اقدام میکند. وی از مردم میخواهد این شماره را جدی بگیرند و حتی دریافتکنندگان پیامک را دعوت میکند تا این پیام را برای دیگران هم ارسال کنند!
البته شاید معصومه ابتکار انتساب این صفحه به خودش را تکذیب کند و مدعی شود اساسا هیچ دخالتی در ارسال این پیامک نداشته است. برای این منظور به سراغ سایت سازمان بهزیستی رفتیم. همانجایی که معصومه محمدی سرپرست بهزیستی استان چهارمحال و بختیاری صراحتا اذعان میکند که «با هماهنگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان بهزیستی و معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده وزارت بهداشت پیامکی برای خانواده ها ارسال کرد و از آنها خواست در صورت مشاهده کودک آزاری، همسر آزاری و سالمندآزاری به وظیفه انسانی خود عمل کنید و اطلاع دهید.»
کاسبان پریشانی مردم چه کسانی هستند؟
براساس یافتههای خبرنگار آنا وزارت بهداشت محتوای پیامک را در اختیار وزارت ارتباطات قرار میداد و این وزارتخانه اقدام به ارسال پیامکها مینمود. با اینحال از مسئولین وزارت ارتباطات باید پرسید چرا از سامانهای که اعتماد مردم را جلب کرده بود و توصیهها و نکات خوب بهداشتی را در اختیار مردم قرار میداد اینگونه سواستفاده شد؟
به نظر میرسد در روزهایی که مردم بیش از هر زمان دیگری به آرامش نیاز دارند، عدهای مایل نیستند این آرامش در جامعه ساری و جاری شود. گویا نانِ عدهای در تشویش و نگرانی مردم است نه آسایش و آرامش آنها.
سید محمد مهدی میران زاده
انتهای پیام/4145
انتهای پیام/