دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 فروردين 1399 - 10:00
الاخبار گزارش کرد؛

تلاش رژیم صهیونیستی برای کنترل نفوذ حزب‌الله/ نگرانی تل‌آویو از موشک‌های نقطه‌زن

هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا در منطقه، مرکز پژوهش‌های رژیم صهیونیستی در گزارشی از مسئولان این رژیم خواست با توجه به فرصت کنونی و اوضاع داخلی لبنان در راستای کاهش نفوذ حزب‌الله گام بردارند.
کد خبر : 481658

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه الاخبار چاپ لبنان در گزارشی نوشت: هم‌زمان با دست و پنجه نرم کردن اسرائیل با ویروس کرونا که تأثیری منفی بر وضعیت عمومی این رژیم گذاشته است، تهدیدات امنیتی روزمره همچنان علیه اسرائیل وجود دارد که در رأس آن‌ها خطر استفاده از موشک‌های نقطه‌زن مقاومت به نقاط مختلف اسرائیل است. این خطر از آن رو صهیونیست‌ها را نگران کرده است که حزب‌الله لبنان پیش‌تر اعلام کرده بود به دنبال تنوع‌بخشی و مجهز کردن تسلیحات خود است.


بیشتر بخوانید:


تخلیه کامل پادگان صهیونیستی از ترس حزب‌الله+عکس


طبق این گزارش، تهدیدات اخیر حزب‌الله متغیر جدیدی را به وجود آورده که نگرانی‌ها را در زمینه تهدیدات رژیم صهیونیستی در زمینه حمله به لبنان و حزب‌الله و رویارویی مستقیم افزایش داده  و باعث شده است  تا صهیونیست‌ها نیم‌نگاهی به این موضوع داشته باشند و بخواهند از فرصت کنونی برای پیشبرد اهداف شوم خود استفاده کنند. آن‌ها امیدوارند با توجه به اوضاع کنونی بتوانند از حجم تهدید لبنانی‌ها و توسعه تسلیحاتی حزب‌الله بکاهند؛ موضوعی که حزب‌الله لبنان به آن از زاویه امنیتی نگاه می‌کند و موضوع مقابله با دشمن صهیونیستی را در دستور کار اتاق‌های فکر خود قرار داده است.


توهم موازنه قوا در برابر حزب‌الله با اهرم کرونا


الاخبار می‌نویسد: در مقابل، اسرائیل شیوع کروناویروس در منطقه را موقعیت راهبردی در زمینه مقابله با حزب‌الله می‌داند که می‌تواند به دیگر بحران‌ها در داخل لبنان دامن بزند. مرکز پژوهش‌های امنیت ملی تل‌آویو در گزارشی به بررسی ابزارهای بهره‌کشی اسرائیل، نتیجه استفاده از این ابزارها در مقابله با حزب‌الله، نفوذ این جنبش در  فضای سیاسی لبنان، توسعه تسلیحات و شیوه‌های مبارزه و همچنین فشار بر متحدانش برای همراهی آن‌ها در تصمیمات اخذشده پرداخت؛ موضوعاتی که می‌تواند به کاهش فشار و تهدید علیه اسرائیل کمک کند.


حزب الله


نیروی حزب‌الله لبنان


این مرکز در تشریح وضعیت لبنان نوشت: مشکلات مالی لبنان و شکست اقتصادی دولت به برانگیخته شدن اعتراضات مردمی در گذشته نه‌چندان دور منجر شده است. با وجود این، ترس ناشی از شیوع ویروس کرونا به کاهش اعتراضات و تخلیه خیابان‌ها از تظاهرکنندگان منجر شد و نیروهای امنیتی نیز به برچیدن چادرهای معترضان از مرکز شهر بیروت اقدام کردند. ارزیابی‌ها نشان می‌دهند به محض پایان یافتن بحران کرونا بحران اقتصادی شدیدتری پدیدار و اوضاع زندگی سخت‌تر می‌شود؛ همچنین انتظار می‌رود اعتراضات عمومی در خیابان‌ها شکل بگیرد.


این مرکز تحقیقاتی رژیم صهیونیستی در گزارش خود مدعی شد که افزایش بحران در لبنان می‌تواند حزب‌الله را محدود کند، چه اینکه وزیر بهداشت لبنان به توصیه حزب‌الله بر سر کار آمد و نماینده این جنبش به شمار می‌رود. علاوه بر این شایعاتی در حال گسترش است که نشان می‌دهد حزب‌الله لبنان تعداد افراد مبتلا به کرونا را در مناطق تحت کنترل خود کمتر از آمار واقعی نشان داده است. مرکز پژوهش‌های تل‌آویو همچنین مدعی شد که بسیاری از مسئولان و مقامات حزب‌الله ازجمله دبیرکل این جنبش به کرونا مبتلا شده‌اند.



رژیم صهیونیستی در زمینه ابتلای دبیرکل حزب‌الله لبنان شایعات متعددی منتشر می‌کند که باعث شد سیدحسن نصرالله در  ۱۳ مارس سخنرانی علنی انجام دهد و در آن، از  کرونا به عنوان خطری بزرگتر از جنگ یاد کند.



به نوشته الاخبار، حزب‌الله برنامه‌ای فوق‌العاده آماده کرده است تا در زمینه اوضاع بحرانی به دولت کمک کند. این برنامه شامل بسیج ۲۴ هزار و ۵۰۰ نفر از نیروهای فعال جنبش برای مقابله با ویروس کروناست که در میان آنها یک‌هزار و 500 پزشک و ۳هزار پرستار وجود دارند. علاوه بر این، کادر درمانی بیمارستان‌ها و کارمندان هتل‌های مرتبط با حزب‌الله در اختیار دولت لبنان و در راستای درمان مبتلایان به ویروس کرونا قرار گرفته‌اند. همچنین این طرح شامل ایجاد مراکز پزشکی در سراسر لبنان می‌شود.


طبق برآوردهای مرکز پژوهش‌های تل‌آویو، حزب‌الله به دنبال رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه خود و قطع اقدامات کینه توزانه  علیه جنبش انصارالله در یمن است.


این مرکز توصیه‌های عملی به مقامات ارشد رژیم صهیونیستی می‌کند و می‌خواهد تا از آن پیروی کنند، زیرا وخیم‌تر شدن بحران بهداشتی در لبنان به دلیل شیوع این بیماری همه‌گیر، فرصت‌هایی را برای تل‌آویو در زمینه‌های سیاسی و نظامی به شرح ذیل فراهم می‌کند:


- رژیم صهیونیستی می‌تواند اقدامات خود را در پس پرده انجام دهد  و  غرب را  (در مقابله با کرونا) به کمک لبنان فرابخواند، ولی در مقابل این اقدام باید از بیروت بخواهد که حزب‌الله لبنان از همکاری با شرکای خود دست بکشد  و از میزان نفوذ خود در دولت و نهادهای تصمیم‌ساز بکاهد.


- پشتیبانی از روند تقویت و تجهیز ارتش لبنان برای رژیم صهیونیستی مهم است و می‌تواند عاملی ارزشمند و  توانی مضاعف برای مقابله با حزب‌الله به شمار رود. در این راستا تل‌آویو می‌تواند به ارتش لبنان در زمینه مقابله با ویروس کرونا کمک کند. 


- برای ایجاد انگیزه در دولت لبنان برای مقابله با حزب‌الله باید تلاش شود تا اقدامات در زمینه تولید موشک‌های نقطه‌زن، رصد و کنترل شود.


انتهای پیام/4106/4033/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته