دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 فروردين 1399 - 11:23

قدردانی وزارت خارجه از کمک کشورها برای مقابله با کرونا/آمریکا به متحدانش نیز رحم نمی‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران از کشورهایی که به تهران برای مقابله با ویروس کرونا کمک کردند، قدردانی می‌کند.
کد خبر : 481303
AALI9028.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، سیدعباس موسوی پیش از ظهر امروز در نشست خود که به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد، گفت: از تلاش‌های دانشمندان هسته‌ای قدردانی می‌کنیم و یاد شهدایی را که در راه تحقق موفقیت‌های ارزشمند جان خود را فدا کردند، گرامی می‌داریم. 


وی افزود: از همه مؤسسه‌ها و کشورهایی که به جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با ویروس کرونا کمک کردند، تشکر و قدردانی می‌کنم. 


موسوی تصریح کرد: با همه کسانی که از شیوع کرونا آسیب دیده‌اند ابراز همدردی می‌کنیم. گرچه برخی دولت‌ها و کشورها خواستند این موضوع را سیاسی کنند و از این آب گل‌آلود در دنیا ماهی خود را بگیرند٬ ولی ملت ایران این‌گونه نیست.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: ۳۰ کشور و سازمان‌های مردم نهاد در کنار ایرانیان مقیم خارج از کشور به وسیله سفارتخانه‌هایمان کمک‌هایی را جمع‌آوری و ارسال کردند که جا دارد از همه آنها قدردانی کنم. این ویروس باعث شد همبستگی جهانی میان کشورها شکل بگیرد. 


موسوی عنوان کرد: در ایران با اینکه همبستگی میان مردم و اقشار مختلف ایجاد شد، اقشار مختلفی دست به ایجاد کمپین‌های جهانی زدند و بعد انسانی موضوعات و تحریم‌هایی که ایران و برخی کشورهای مستقل دیگر با آن مواجه هستند٬ برجسته کردند و از این کمپین‌ها قدردانی می‌کنم. 


تحريم‌های آمریکا ظالمانه و غیرقانونی است


وی در پاسخ به سؤالی درباره نحوه واکنش آمریکا به شیوع کرونا و تحریم ایران عنوان کرد: ما شاهد تناقض و سردرگمی در گفتار و رفتار مقامات آمریکایی هستیم. آنچه برای ایران مهم است غیرقانونی بودن این تحریم‌هاست. با هر وسیله‌ای به گوش دنیا و مقامات آمریکایی رساندیم که این تحریم‌ها غیرقانونی و ظالمانه است و باید کل تحریم‌ها برداشته شود و در شرایط کرونایی اگر کمک نمی‌کنند، مانع کمک‌رسانی دولت‌ها و کشورهای دیگر نشوند.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: از همه کشورهای متمدن دنیا می‌خواهیم به تحریم‌های غیرانسانی٬ غیرقانونی و ظالمانه وقعی ننهند و به قلدری آمریکا گوش ندهند و تنها انتظار ما این است این تحریم‌ها را اجرا نکنند تا با کمک آنها این مشکل را برطرف کنیم.


سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمریکا عنوان کرد: درخواست عمومی و رسمی مقامات ما، ازجمله رئيس‌جمهور و وزیر امور خارجه این است که تحریم‌ها را نمی‌پذیریم. وزیر امور خارجه به همتایان خود در این زمینه نامه نوشت. رأی موقت دیوان بین‌المللی دادگستری آمریکا را مکلف کرده است تحریم‌های غیر انسان‌دوستانه را بردارد. ایران به زبان‌های مختلف درخواست خود را مطرح کرده، ولی با خوی زورگویی آمریکا همه این درخواست‌ها و اظهارات رسمی نادیده گرفته شده است. 


اینستکس مقدمه عمل اروپا به تعهداتش است


موسوی درباره نخستین تراکنش مالی اینستکس گفت: اینستکس مقدمه‌ای است که کشورهای اروپایی به سایر تعهداتشان عمل کنند. اینستکس فی نفسه تعهدی نیست٬ آنها اینستکس را ایجاد کردند که راهی باشد برای اجرای تعهداتی که بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام قول آن را داده بودند. چندین بار به تعویق افتاد و یک سال و نیم طول کشید. انتظار ایران این است که بقیه تعهدات را انجام دهند و این مبادلات و ارتباطات می‌تواند از راه اینستکس باشد. 


وی افزود: راه‌اندازی اینستکس را به فال نیک می‌گیریم٬ ولی همه تعهدات اروپایی‌ها نیست.


آمریکا راه ورود دارو را به کشور بسته است


این دیپلمات ارشد کشورمان  در پاسخ به سؤالی گفت: با اینکه ما تحریم هستیم و کشورمان زیر شدیدترین تحریم‌ها قرار داد و با وجود ادعاهای آمریکایی که اقلام بشردوستانه٬ دارو و تحریم نیست؛ ولی راه ورود اینها را به کشور ما بسته‌اند. ما سال‌هاست با تحریم مواجه‌ایم، ولی اقتصادمان درون‌زاست. ما تلاش کردیم منتظر رفع تحریم‌ها در این زمینه نباشیم و با تکیه بر منابع داخلی خود و ستاد ملی کرونا سعی کردیم با استفاده از نیرو و منابع داخلی تا جایی که امکان دارد بر این تهدید غلبه کنیم.


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره هزینه درمان خارجیان در ایران که به کرونا مبتلا شدند گفت: دو دسته خارجیان ممکن است دچار بیماری شده باشند؛  دسته نخست توریست‌ها و افرادی که برای زیارت قبل از کرونا وارد ایران و بیمار شده باشند که اینها به مراکز درمانی مراجعه و درمان می‌شوند. گروه دوم خارجیانی که مقیم ایران هستند ازجمله اتباع افغانستان که اگر به مراکز درمانی مراجعه کنند، پزشکان و کادر درمانی ما بدون تبعیض اقدام به درمان آنها می‌کنند. اتباع بسیاری از کشورهایی که موقت وارد ایران شده و بعد از کرونا نتوانستند به کشورشان بازگردند با تلاش جدی و فراوان برخی کشورهایشان همکاری نمی‌کردند که این افراد بازگردند.


موسوی همچنین عنوان کرد که درمان کرونا در ایران رایگان است.


لزوم همکاری برای غلبه بر ویروس خشونت و تروریسم


سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد که اوضاع کنونی و جهان پساکرونایی دولت‌ها و ملت‌های منطقه ما را وادار کند که متوجه شوند نه تنها برای غلبه بر چنین ویروسی و همچنین برای غلبه بر ویروس خشونت و تروریسم با هم همکاری داشته باشیم.


وی درباره بازگشت دانشجویان ایرانی از ایتالیا و سایر کشورها به ایران بعد از شیوع کرونا عنوان کرد: رایزنی‌هایی با وزارت امور خارجه ایتالیا و سفارتخانه‌ها انجام و مجوزهای لازم اخذ شده است، ولی باید یک‌سری قواعد رعایت شود. چند صد نفر برای بازگشت به کشور از ایتالیا اعلام آمادگی کردند که باید هم پروتکل‌های بهداشتی و مجوزهای لازم صادر و هم هواپیما گرفته شود و اگر این کارها انجام شود، امیدواریم ظرف چند روز آینده نخستین گروه از دانشجویان ایرانی را بازگردانیم.


موسوی درباره درخواست ایران از آمریکا برای کمک در زمینه مقابله با کرونا گفت: هیچ درخواستی از آمریکا برای ارسال کمک‌های پزشکی و درمانی نداشته‌ایم و نخواهیم داشت. سیاست ما این است که از سردمداران آمریکا درخواست کمک نداریم. آنچه شاهد بودیم این است که آنها خواستند از فرصت کنونی سوءاستفاده کنند و ایران پای میز مذاکره بیاید. 


وی افزود: اگر منظورشان این باشد که ما درخواست رسمی برای رفع تحریم‌ها نداشتیم، اقداماتی که ایران انجام داده و درخواست‌های مقامات ما از سازمان‌ها و دبیرکل سازمان ملل متحد٬ رأی موقت دیوان بین‌المللی دادگستری نشانگر آن است که ایران تحریم‌های آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسد و خواستار برچیدن این تحریم‌هاست. 


خواهان افغانستان باثبات هستیم


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اوضاع افغانستان و موضع ایران درباره تحولات اخیر در این کشور گفت: ما همسایگانی هستیم که لاجرم باید در کنار هم زندگی کنیم و افغانستان باثبات و قوی از آرزوهای ماست، از وضعیت پیش آمده و اختلافات سیاسی در این کشور نگران و خواستار حفظ وحدت ملی و یکپارچگی در افغانستان هستیم. 


وی افزود: با این رویکرد سعی کردیم رایزنی‌هایی را با همه طرف‌ها در افغانستان هم با اشرف غنی و هم با عبدالله عبدالله و سایر گروه‌های تأثیرگذار انجام دهیم از همه ظرفیت‌های خود برای این موضوع استفاده کرده و خواهیم کرد و به تلاش‌های خود برای ایجاد ثبات سیاسی در افغانستان و خروج از این وضعیت ادامه خواهیم داد.


موسوی درباره تحریم‌های آمریکا نیز گفت: بعد از برجام شورای امنیت و اتحادیه اروپا همه تحریم‌هایشان را برداشتند و آمریکا برخی تحریم‌های هسته‌ای را تعلیق کرده بود، ولی تحریم‌های ابتدای انقلاب باقی بود و الان آنچه با آن مواجهیم تحریم‌های یکجانبه آمریکاست که وضع کردند و بقیه کشورها را مجبور می‌کنند که به این تحریم‌ها گردن بنهند.


وی افزود: ما خواهان آن هستیم کشورهای دیگر با قلدری آمریکا همراهی نکنند و این بستگی به میزان قدرت سیاسی و اقتصادی و جرات و شجاعت این کشورها دارد که بتوانند مقابل قلدری آمریکا بایستند. امروز این تحریم‌ها علیه ایران و برخی کشورهای مستقل هست. ادامه قلدری آمریکا دیر یا زود گریبان دیگر کشورها را خواهد گرفت، اگر این یکجانبه‌گرایی ادامه یابد.


آمریکا به متحدانش نیز رحم نمی‌کند


سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: شاهدیم آمریکایی‌ها به دوستان و متحدان خود رحم نکردند و هرگونه کمک مادی و معنوی آمریکا برای اعمال تحریم‌هایشان علیه سایر کشورها روزی گریبان آنها را خواهد گرفت. به جامعه جهانی هشدار می‌دهیم که آینده‌نگر باشند و جلوی یکجانبه گرایی آمریکا را بگیرند، زیرا دیر یا زود سراغ آنها خواهد آمد.


موسوی درباره تلاش‌های منفی رسانه‌های معاند فارسی‌زبان در اوضاع کنونی و اقداماتشان علیه ایران تأکید کرد: رویکردی که آنها در پیش گرفتند، در حالی که ملت ایران درگیر مبارزه با ویروس کرونا و ویروس جدی است و آثار و تبعات زیادی دارد و در حالی که در حال مبارزه با این ویروس هستیم، با هدف خالی کردن دل مردم و تضعیف روحیه مردم ما با جعل اخبار و آمار و برجسته کردن برخی نقاط که در همه جای دنیاست انجام می‌شود. آنها شروع به سمپاشی و ایجاد مانع کردند که ابراز تأسف می‌کنیم و بارها به آنها اعلام کردیم اگر ایرانی نیستید، انسان هستید و در این اوضاع سوءاستفاده در شأن انسان نیست.


سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: نانی که می‌خورند را آغشته به خون مظلومان و بی‌گناهان می‌کنند. ما پیگیری‌های حقوقی را از قبل به عمل آوردیم و انگلیسی‌ها قانونی گذاشته بودند که جلوی اخبار کذب را بگیرند و من قبلا استقبال کردم که اگر چنین اقدامی انجام می‌شود شامل حال رسانه‌هایی که در لندن هستند نیز بشود.


رایزنی‌ها برای دریافت وام صندوق بین‌المللی پول ادامه دارد


موسوی در زمینه توئیت روز گذشته علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره دریافت نکردن کمک از صندوق بین‌المللی پول گفت: متعاقب شیوع کرونا صندوق مبل


غی را برای کشورهای درگیر اختصاص داد و ایران نیز به عنوان کشوری که متأثر از آن شده است، وام را به وسیله وزارت اقتصاد و دارایی درخواست کرد و رایزنی‌ها ادامه دارد. معتقدیم اگر سیاسی کاری نشود و تبعیض قائل نشوند، این وام که اضطراری است باید به ایران هم تعلق بگیرد. 


وی افزود: این رایزنی‌ها ادامه دارد و اگر کسانی مایل هستند در این زمینه مانع‌تراشی یا با سیاسی‌کاری این بعد را مخدوش کنند، چنین نکنند و امیدواریم ایران هم از این اوضاع عبور کند.


تحرکات آمریکا در عراق خلاف توافقات با بغداد است


سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره مصوبه مجلس عراق برای خروج نیروهای آمریکایی از خاک این کشور گفت: تحرکات اخیر آمریکایی‌ها را خلاف توافقاتی که دولت بغداد با آمریکایی‌ها داشتند، می‌دانیم. خلاف خواست دولت و ملت و پارلمان عراق می‌دانیم. این دهن‌کجی به حاکمیت ملی عراق است البته موضوع داخلی دولت و ملت عراق است.


وی افزود: این اقدام می‌تواند تهدیدی برای ثبات و آرامش و امنیت کل منطقه باشد که ما هشدارهای لازم را دادیم و این تحرکات را سازنده نمی‌دانیم و امیدواریم آمریکایی‌ها به خواست دولت و ملت عراق که خروج از عراق است گردن نهاده و هر چه زودتر عراق و منطقه را ترک کنند.


موسوی عنوان کرد: ما گفتیم که دوستانی در عراق داریم، ولی اینکه آنها به نیابت از ما بخواهند کاری کنند یا از جایی دستور بگیرند طبیعتا درست نیست. آنها خودشان می‌توانند از منافع و سرزمینشان دفاع کنند ولی اگر آمریکایی‌ها بخواهند این حرف‌ها را دستمایه تهدید کنند، قطعا با واکنش شدید ایران و نیروهای مسلح ما مواجه خواهند شد که توصیه کردیم در اظهاراتشان قدری دقت کنند. ایرانیان ملتی اهل تعامل و صلح‌طلب هستند٬ ولی اگر با تهدید و قلدری مواجه شوند، اهل رزم و ادب کردن کسانی هستند که بخواهند اقدامی انجام دهند.


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره استفاده از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی برای کاهش تحریم‌ها گفت: مجموعه دیپلماسی کشور که دیپلماسی رسمی٬ عمومی و پارلمانی می‌توانند با کمک هم به سمت کاهش تحریم‌ها یا حداقل رسوا کردن تحریم‌ کنندگان پیش برود. طبیعتا پارلمان‌ها در این اوضاع نقش اساسی و کلیدی را خواهند داشت. برخی صداهای خوبی از برخی نمایندگان مختلف از مسلمانان و غیرمسلمانان در سنا و مجلس نمایندگان آمریکا شنیده شده در کنار انسان‌های وقیحی که در کنگره آمریکا هستند و به چیزی جز نابودی ملت ایران راضی نیستند، برخی تک صداهایی می‌شنویم که برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز پاسخ‌های لازم را دادند. از نظر ما منعی ندارد و دیپلماسی پارلمانی ما با همه کشورها می‌تواند صورت بگیرد که کاهش فشار بر ملت ایران داشته باشیم و آنهایی که دیدگاه‌های مزورانه دارند در این اوضاع رسوا کنیم.


جلوگیری از ارسال دارو به غزه


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره محدودیت‌های ایجاد شده برای ارسال دارو به فلسطین و غزه به دنبال شیوع کرونا گفت: رژیم صهیونیستی سعی می‌کند با لاپوشانی و دروغ آمار واقعی مبتلایان در فلسطین اشغالی را اعلام نکند. ممکن است تعداد مبتلاها و وضعیت وخیم در آنجا به سایر مناطق ازجمله نوار غزه که جزو متراکم ترین مناطق جهان است، گسترش یابد. در اظهارنظری ابراز نگرانی کردیم. وضعیت زندان‌های رژیم صهیونیستی و حضور زندانیان فلسطینی در این زندان‌ها جای نگرانی بسیاری دارد و خواستار آزادی فوری آنها هستیم.


وی گفت: ما مایلیم جهان به دو موضوع توجه کند؛ اینکه تحریم‌ها برداشته شود و دوم نیازی است که ما برای دسترسی به منابعمان در خارج از کشور داریم. پول ملت ما در برخی کشورها به خاطر فشار آمریکایی‌ها بلوکه شده است و اجازه نمی‌دهند وارد کشور شود و تمام تلاش دستگاه دیپلماسی برای رفع موانع است و مذاکراتی با کشورهایی که منابعمان در آنجاست، انجام داده‌ایم و حتی گفتیم حاضریم این منابع به کانال سوئیس منتقل شود که ما موارد مورد نیاز را خریداری کنیم.


انتهای پیام/4106/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته