زیست فرهنگی دوران پس از کرونا متفاوت است/ شاهد تنوع و افزایش تولیدات فرهنگی آنلاین خواهیم بود
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی این وزارتخانه در مراسم افتتاح پخش آنلاین تئاتر، در مورد چشمانداز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای شرایط فرهنگی و هنری کشور پس از بحران کرونا، گفت: در دوران پساکرونا حتما شاهد تنوع و افزایش تولیدات فرهنگی آنلاین خواهیم بود، نقش حاکمیت و مدیران بخشی و تخصصی و هنرمندان در زیست فرهنگی آینده نه چندان دور جامعه ایرانی، حائز اهمیت است.
همایون امیرزاده اظهار کرد: زیست بوم دورهی فرهنگی بعد از کرونا یک هرم سه ضلعی متشکل از مسئولین تسهیلگر، هنرمندان فعال و خانوار ایرانی خواهد بود، در راس این هرم مردم هستند که خریداران و مصرفکنندگان محتوای تولید شده هستند.
امیرزاده یادآور شد: از این پس سه اصل کیفیت، هزینه تمام شده و سرعت(زمان) در انتخاب تولیدات فرهنگی هنری مهم و نقش آفرین خواهد بود، یقینا محصولی که کیفیت نازلی دارد یا در زمان نامناسب و هزینه تمام شده بالا تولید می شود دیگر به آسانی در سبد مصرف فرهنگی خانوارهای ایرانی قرار نمیگیرد، بنابراین هنرمندان و مولدان آثار فرهنگی هنری باید تلاش کنند که محصولات با کیفیت در زمان مناسب تولید کنند تا شهروندی که قدرت انتخاب وسیعی به واسطه توسعه زیر ساختهای تعاملی پیدا کرده است بتوانند محصولات آنها را خریداری کنند.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: مدیران حاکمیتی میتوانند دیگر مولفه اثرگذار زیست بوم آینده باشند، البته در صورتی که از دگر دیسی فرهنگی آینده نهراسند و با داشتن چشمانداز روشن و واقعگرایانه به استقبال تغییرات محتمل بروند، مسئولین باید نقش تسهیلگری خود را ارتقا و در انجام مسئولیت و وظایف نوین خود پوستاندازی جدی داشته باشند، نگاه به نظامات جاری و حتی تشخیص خوب یا بد یک محصول فرهنگی و شناخت مخاطبین در زیستگاه فرهنگی بسیار مهم است.
وی افزود: تسهیلگری دیگری که مسئولین نباید از آن غافل شوند ایجاد بسترهای لازم برای ارسال محصولات فرهنگی هنری به دست مخاطبین است، در حال حاضر که برای افتتاح تئاتر آنلاین دور هم جمع شدهایم باید توجه کرد که بسترهای لازم اینترنتی و فناورانه کشور و همچنین حمایت از گروهها برای تولیدات بسیار مهم است، از این پس مسئولین به جای اقدامات بخشی باید به سمت اقدامات شبکهای بروند چون فرصتهایی که میتواند این محصول را به دست مصرفکننده اصلی یعنی خانوار ایرانی برساند نیازمند هماهنگسازی یا شبکهسازی فرابخشی است.
امیرزاده خاطرنشان کرد: امروز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تسهیلگری میکند و چشماندازی برای تئاتر آنلاین مدنظر قرار داده است و اگر زیرساختهای تعاملی وجود نداشته باشد این چشمانداز به موفقیت نمیرسد، برای مثال امروز اگر امکانات مادی سازمان فرهنگی هنری شهردای تهران یا همراهی متعهدانه شبکههای تعاملی اینترنتی و صداو سیما نبود این تئاتر آنلاین را نداشتیم.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: برگزاری دو رویداد مهم یعنی کنسرت و تئاتر آنلاین در کشور نشاندهنده این است که میتوان از تهدید کرونا به فرصت پساکرونا رسید، البته این امر در سایه اهمیت مدیران و همت هنرمندان و همچنین نحوه مصرف خانوادههای ایرانی از کالاهای فرهنگی هنری محقق میشود.
وی ابراز داشت: سه ضلع فوق باید کاملا آمادگی روبرو شدن با جامعه پساکرونایی را داشته باشند تا بتوانند همانند چرخدندههای روان یک کارخانه بچرخند. اگر شبکهسازی از سوی مسئولین و مدیران که تسهیلگر هستند انجام شود یقینا بخش عمدهای از این تهدیدهایی که تصور میکردیم بسیاری از امکانات ما را از بین برده به فرصت تبدیل میشود.
امیرزاده در پایان گفت: یکی از مواردی که باید به آن توجه کرد این است که فضای جدید برای ارائه محصولات فرهنگی هنری مجال دیده شدن هنرمندان و مولدان آثار هنری را بسیار تسهیل میکند.
انتهای پیام/4104/
انتهای پیام/