دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 اسفند 1393 - 13:34
قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر عنوان کرد

افزایش چشمگیر سطح کشت خشخاش در افغانستان تا پایان سال ۲۰۱۵

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در دیدار با نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان گفت: با توجه به افزایش سطح کشت خشخاش در افغانستان برای چهارمین سال متوالی، پیش‌بینی‌می‌شود تا پایان سال ۲۰۱۵ میلادی، این میزان از سطح کشت، افزایش چشمگیری یابد.
کد خبر : 4808

به گزارش گروه اجتماعی آنا به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، علیرضا جزینی در این دیدار با اظهار نگرانی از وضعیت کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان گفت: براساس گزارشات منتشره از سوی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل UNODC برای چهارمین سال متوالی، سطح کشت خشخاش در افغانستان افزایش داشته است، به طوریکه در سال 2014 میزان سطح کشت به 224 هزار هکتار رسیده و پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش چشمگیر آن در سال 2015 است.


وی با اشاره به موقعیت ژئوپلتیک ایران به واسطه همجواری با بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر جهان، یعنی افغانستان بیان کرد: ایران در اولین خط مبارزه با قاچاق مواد مخدری قرار گرفته که به سمت بازار مصرف اصلی - کشورهای غربی - در حرکتند و در این مبارزه، هر ساله لطمات جانی غیرقابل جبران و خسارات مالی فراوانی را برای سلامت جامعه بشری متحمل می‌شود اما میزان کمک‌های بین‌المللی به کشورمان بسیار بسیار ناچیز است.


قائم مقام دبیرکل ستاد بیان کرد: کشورهای همسایه با افغانستان از چالش‌های مشترکی چون افراطی‌گری، تروریسم و مواد مخدر رنج می‌برند، لذا برای رفع این چالش، نیاز به همدلی جوامع بین‌المللی است.


جزینی در ادامه به اقدامات ایران در ابعاد بین‌المللی و منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: مشارکت فعال در ابتکار سه جانبه ایران، افغانستان و پاکستان، اعتقاد راسخ ایران به نقش همکاری‌های منطقه‌ای بین‌المللی در زمینه مبارزه با مواد مخدر همچون همکاری با دفتر UNODC در تهران، کشف 85 درصدی تریاک و 35 درصدی هروئین و برگزاری نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بخشی از اقدامات ایران در این زمینه می باشد.


وی با اشاره به عدم موفقیت نیروهای ائتلاف مستقر در افغانستان در مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد: طی این سال‌ها نه تنها اقدامات مثبتی در این زمینه حاصل نشد بلکه همواره شاهد افزایش چندین برابری کشت و تولید خشخاش در ولایات افغانستان بوده‌ایم که البته امیدواریم دولت وحدت ملی که مورد حمایت ایران هم هست نسبت به برقراری صلح، ثبات و امنیت در سایه تشکیل دولتی فراگیر با مشارکت همه اقوام و گروه‌های این کشورها اقدام کند.


جزینی، حل معضل مواد مخدر توسط یک یا چند کشور را غیر ممکن دانست و بر ضرورت ایجاد عزم بین‌المللی با تکیه بر اصل مسئولیت مشترک تاکید کرد و توجه به کاهش تقاضا را در افغانستان مهم خواند و گفت: افغانستان یک و نیم میلیون معتاد دارد و ایران تاکنون آموزش‌هایی را به دو قشر پزشک و پلیس این کشور در حوزه کاهش تقاضا ارائه کرده است.


وی خطاب به هیسوم بر تداوم همکاری‌های دو جانبه تاکید کرد و افزود: ما نقش جنابعالی را در انجام این امور مهم که در جهت کمک به جامعه جهانی است، بسیار موثر می‌دانیم. انتظار می‌رود با همت شما برنامه‌های دفاتر مربوطه سازمان ملل متحد مورد پیگیری دقیق قرار گیرد. در این خصوص ایران از جنابعالی حمایت می‌کند. همچنین انتظار می‌رود با تدابیر جنابعالی کشورهای کمک‌کننده هم جهت ارائه‌ کمک‌های فنی و تجهیزاتی به کشورهای در خط مقدم مبارزه، البته به تناسب میزان اقداماشان اقدام کنند.


‌هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند با مواد مخدر مبارزه کند


همچنین نیکلاس هیسوم نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان در این دیدار گفت: افغانستان در شرایطی قرار گرفته که چالش‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی در یک راستا قرار گرفته‌اند و این منجر به افزایش تولید مواد مخدر تا پایان سال 2015 خواهد شد.


وی افزود: نبود دولتی یکپارچه، فساد شدید در سیستم‌های مختلف، همراه شدن گروه‌های تروریستی با گروه‌های تولیدکننده مواد مخدر و جرایم سازمان یافته، فشار اقتصادی حاصل از رفتن نیروهای غربی و در مقابل بالارفتن انگیزه کشاورزان جهت کشت،‌ خشکسالی و تمایل به کشت خشخاش به دلیل نیاز به آب کمتر را جمله دلایل افزایش کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان برشمرد.


هیسوم اظهار کرد: ‌هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند با مواد مخدر مبارزه کند. این نیاز به کمک جامعه جهانی دارد. ما درک می‌کنیم که فشار غیر متناسبی به خاطر تهدید مواد مخدر وارد می‌شود. وظیفه اصلی مبارزه هم بر عهده دولت افغانستان است اما از این کشور هم نمی‌شود توقع زیادی داشت. چون نمی‌تواند هم برنامه‌های ضد تروریستی را اعمال کند و هم ضد مواد مخدر عمل کند چرا که بر زندگی کشاورزانش تاثیر می‌گذارد بلکه باید تشویق کرد تا معیشت جایگزین در آن کشور پیگیری و اجرا شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب