دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 فروردين 1399 - 10:45
آنا بررسی می‌کند؛

انتصابی که وضعیت آشفته فدراسیون را هویدا کرد/ وقتی AFC حاضر به پذیرفتن نبی نیست

کنفدراسیون فوتبال آسیا انتصاب مهدی محمدنبی را به‌عنوان سرپرست دبیر کلی فدراسیون ایران قبول ندارد و این موضوع نشان از آشفتگی وضعیت این فدراسیون دارد.
کد خبر : 480775
1075674_913.jpg

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، وضعیت این روزهای فدراسیون فوتبال به واسطه مخالفت کنفدراسیون فوتبال آسیا با انتخاب مهدی محمدنبی به‌عنوان سرپرست دبیر کلی فدراسیون فوتبال آشفته است و نامه‌نگاری‌های صورت گرفته به نتیجه نرسیده تا مدیران فدراسیون به دنبال یافتن راهکار جدیدی باشند، راهکاری که منجر به قانونی شدن سمت نبی و فرار از تعلیق احتمالی فدراسیون شود؛ چراکه مدیران طراز اول AFC قصد دارند اتاق فکری بری تعلیق فوتبال ایران به خاطر این انتصاب غیرقانونی تشکیل دهند.


ویندزور جانسون دبیر کل AFC به حیدر بهاروند اعلام کرده انتصاب مهدی محمدنبی در مقام سرپرست دبیر کلی فدراسیون فوتبال به خاطر آنکه تمامی اعضای هیئت رئیسه در جلسه انتصاب وی حضور نداشتند و تنها به مرور اساسنامه پرداختند وجاهت قانونی ندارد و برای همین ابراهیم شکوری در سمت خود باقی مانده و کنفدراسیون فوتبال آسیا کماکان وی را سرپرست دبیر کلی فدراسیون فوتبال ایران می‌داند.


این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که 16 ماه پیش شکوری در شرایطی به سمت سرپرستی رسید که هدایت‌الله ممبینی عضو هیئت رئیسه فدراسیون اعلام کرد انتخاب شکوری طبق اساسنامه فدراسیون انجام نشده چون جلسه اعضای هیئت رئیسه برگزار نشد که مصوبه‌ای صادر شود و از همه مهم‌تر اینکه شکوری شرایط احراز چنین پستی را ندارد اما سرپرست پیشین دبیر کلی فدراسیون فوتبال 16 ماه در مسئولیتی که به وی سپرده شده بود به فعالیت پرداخت و هنوز هم مورد قبول  AFC است اما نبی با وجود اینکه صلاحیت بیشتری از نگاه فدراسیون دارد با انتصابش مخالفت شده است.


شکوری که مورد قبول  AFC، فیفا و خانواده بزرگ فوتبال اعم از بازیکنان، مربیان، داوران، باشگاه‌ها و هیئت‌های فوتبال است نمی‌داند چه سمتی در فدراسیون دارد چون ماندن وی در این سمت را منوط به تصمیم سرپرست و هیئت رئیسه فدراسیون می‌داند اما پرده از برخی اتفاقات برداشته که می‌تواند موضوعی که نزدیک به 10 روز است مهم‌ترین نهاد فوتبالی کشور را با چالشی اساسی مواجه کرده را روشن‌تر از قبل کند.


سرپرست پیشین دبیر کلی فدراسیون فوتبال گفته که حیدر بهاروند سرپرست فدراسیون پیش از پایان سال با او در مورد اینکه ممکن است از سمت خود برکنار شود صحبت کرده اما نظیر این گفتگو بالغ بر 10 بار دیگر نیز انجام شده ولی مانند اتفاقی که روز 7 فروردین رخ داد، صورت نگرفته و در سمت دبیر کلی باقی مانده بود. شکوری درباره غیبت خود در جلسه هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال برای انتصاب نبی هم اعلام کرده از زمان برگزاری جلسه اطلاعی نداشته و پس از اینکه از سمت سرپرستی کنار رفته نیز از سوی AFC مکاتبه‌ای با وی انجام نشده و تمام مکاتبات با خود فدراسیون فوتبال ایران بوده است.


صحبت‌های شکوری و دو نامه AFC به فدراسیون فوتبال گویای آن است که درون فدراسیون فردی وجود دارد که کنفدراسیون فوتبال آسیا را در جریان اتفاقات داخلی سرپرست و هیئت رئیسه قرار می‌دهد و آن شخص دوست ندارد مهدی محمدنبی در قامت سرپرست دبیر کلی به فعالیت بپردازد. در جلسه انتصاب نبی کامل نبودن اعضای هیئت رئیسه عامل مخالفت AFC شده در حالی که شکوری با وجود ایرادات بیشتری که از نبی داشت 16 ماه کار کرد و هنوز هم مورد وثوق کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفاست.


آنچه در جلسات انتصاب‌های مهم فدراسیون فوتبال مشهود است فقدان تمامی اعضای هیئت رئیسه بوده که جای بسی سؤال دارد. مهم‌ترین اینکه در اصلی‌ترین نهاد فوتبالی کشور اتفاقاتی رخ می‌دهد که برخی از آن‌ها فاقد وجاهت قانونی است. بحث برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال که با وجود نامه‌نگاری‌های متعدد فیفا اجازه برگزاری آن را به فدراسیون نداد، انتصاب سرپرست دبیر کلی که با مخالفت نهادهای بالادستی مواجه شده و ... گویای وضعیتی آشفته در  نهاد متولی فوتبال کشور است.


بدون تردید مسئولان فدراسیون در هفته جاری جلسه‌ای برگزار خواهند کرد تا هر طور شده انتصاب نبی را به‌عنوان سرپرست دبیر کلی قانونی کنند و موافقت AFC را به دست آورند. شاید این تلاش به نتیجه برسد و این احتمال هم وجود دارد که شکوری به سمت خود بازگردد اما لازم است تجدیدنظر اصولی بر روی رعایت قوانین در فدراسیون فوتبال انجام شود تا شاهد مخالفت‌هایی از این دست نباشیم. این قبیل مخالفت‌ها بیش از پیش می‌تواند به اعتبار فوتبال ایران در صحنه بین‌المللی لطمه بزند.


انتهای پیام/4048/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته