دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
روایت متفاوت «آجیلی» از مذاکرات هسته‌ای:

روحانی با لحنی با آمریکایی‌ها صحبت کرد که به یاد ندارم احمدی نژاد با چنین لحنی حرف زده باشد

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: آمریکایی‌ها در قالب برجام تلاش کردند برندهای جمهوری اسلامی را بگیرند و برند جمهوری اسلامی مقاومت و مبارزه با استکبار است.
کد خبر : 48077

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، هادی آجیلی در مراسم استکبارستیزی که به مناسبت سالروز ۱۳ آبان ماه تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، ‌با عنوان «بازی برد برد از توهم تا واقعیت» در سالن شهید محمد گودرزی دانشگاه آزاد اسلامی دزفول برگزار شد، اظهار کرد: قبل از انقلاب، شاهد نظام دوقطبی در کل جهان بودیم، کشورها یا تمایل به شرق و شوروی و یا تمایل به غرب و آمریکا داشتند؛ در چنین شرایطی انقلاب اسلامی شکل می‌گیرد که از منظر و اساس غرب، سه جرم را مرتکب شده است.


وی افزود: جرم اول این انقلاب از منظر آمریکا، این است که در ایران شکل گرفته است، ایرانی که دارای فضای جغرافیایی خاص و نیز یار متحد آمریکا را از او جدا کرده؛ جرم دیگر پسوند اسلامی اوست، این یعنی ضربه مهلک به لحاظ اندیشگانی به شوروی و آمریکا و سومین جرم از منظر آمریکایی ها این است که ایران می خواهد مستقل باشد، یعنی نظم دوقطبی را قبول نکند و در عین استقلال طلبی، می‌خواهد پیشرفت هم بکند.


استاد روابط بین‌الملل دانشگاه علامه با بیان اینکه کشوری جهان سوم اگر بخواهد مستقل از آمریکا پیشرفت کند، تبدیل به الگو می‌شود، اظهار کرد: از اول انقلاب اسلامی، شما سه جرم نابخشودنی را مرتکب شده‌اید که بسیار روشن دشمنی امریکا را برافروخته است.


آجیلی با توجه به جریان انتخاب ابوطالبی برای حضور در سازمان ملل، گفت: ابوطالبی را عمداً را انتخاب کردند که خطاب به آمریکایی‌ها بگوییم، یکی را آورده ایم که بیشتر حرف شما را می‌زند و این یک اقدام مثبت می‌تواند برای شما تلقی بشود. در کنگره قانون وضع کردند که این آقا در زمانی که سفارت آمریکا در ایران گرفته شد، نه اینکه جزء گروگان‌گیری‌ها باشد بلکه بعد از گروگان‌گیری برای کمک رفته و ترجمه کرده است، پس به همین دلیل وی را به آمریکا راه نمی‌دهیم، در صورتی که محل سازمان ملل تا شعاع چندکیلومتری اساسا بین‌الملی است و فقط جریان ویزا دادن برای ورود به فرودگاه است.


آجیلی: جرم اول انقلاب اسلامی از منظر آمریکا، این است که در ایران شکل گرفته است، ایرانی که دارای فضای جغرافی خاص و نیز یار متحد آمریکا را از او جدا کرده؛ جرم دیگر پسوند اسلامی اوست، این یعنی ضرب مهلک به لحاظ اندیشگانی به شوروی و آمریکا و سومین جرم از منظر آمریکایی ها این است که می خواهد مستقل باشد، یعنی نظم دوقطبی را قبول نکند و در عین استقلال طلبی، میخواهد پیشرفت هم بکند

وی همچنین با بیان اینکه بعد از جنگ ماجرای گروگان گیری در لبنان صورت می‌گیرد، اظهار کرد: چند تفنگ‌دار دریایی آمریکایی را شاخه‌ای از حزب‌الله ولی نه این حزب‌الله‌ که الان هست به گروگان می‌گیرند، در آن زمان بوش پدر به عنوان رئیس جمهور آمریکا اعلام می‌کند که اگر کشوری در آزادی این گروگان‌ها ما را کمک کند، حسن نیت به همراه خواهد داشت؛ منظورش هم ایران بود ولی فقط اسم نمی‌آورد.


آجیلی ادامه داد: پیکو معاون وقت سازمان ملل، واسطه شد و در دیدار با مقامات ایران، پیام را به صراحت گفت که شما کمک بکنید این گروگان‌ها آزاد بشوند و فصل جدیدی در ارتباط شما با آمریکا ایجاد خواهد شد، ما نیز برای آزادی اینها خیلی تلاش و حتی هزینه و باج هم دادیم و بعد از آزادیشان، پیکو با هاشمی دیدار و اذعان کرد که کنگره از این موضوع بسیار عصبانی است و اصلا اجازه نمی‌دهد و بوش هم متقاعد شده است، پاسخ جالب هاشمی این بود که اگر من جای شما بودم سریع تهران را ترک می‌کردم چون اینجا خبرها زود می‌پیچد و ممکن است اصلا نتوانی از تهران بیرون بروی!


عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی به مسائل هسته ای و مذاکرات پرداخت و گفت: در پاییز سال گذشته ماجرای مذاکرات در وین تمام بود، افرادی که در آنجا حضور داشتند نقل می کنند که صبح، کری شاد بود از اینکه کار را تمام می‌کنند، که یک تماس تصویری از اوباما با او گرفته شد و نیز وزیر خارجه عربستان با هواپیما به پاریس آمد و کری به داخل هواپیما به دیدارش رفت؛ این دو عامل باعث شد که کری بسیار دمق شد. انگار که مذاکراتی صورت نگرفته زیر همه چیز بزند.


آجیلی به نقل از صالحی گفت: من با مونیز به عنوان دو آدم فنی صحبت می کردیم و همه چیز را می بستیم و او هم تایید می کرد و تمام می‌شد، بعد از یک ساعت دوباره تماس می گرفت که باید دوباره مذاکره کنیم، باز دو ساعت حرف و تایید از او صورت می‌گرفت، سپس بعد از دو ساعت دوباره همین کار تکرار می‌شد.


وی ماجرای مسقط را بسیار درس آموز خواند و اذعان کرد: عراقچی جلسه ای با خبرنگارها فقط برای در جریان بودنشان به صورتی که چیزی ضبط نمی‌شود برگزار و اعلام می‌کند که ماجرای مذاکرات تمام است و فقط به مسقط می‌رویم برای دادن جایزه ای به سلطان قابوس و در آنجا امضاء و اعلام می کنیم که توافق کرده‌ایم.


آجیلی افزود: صبح کری، ظریف و اشتون در مسقط تنها داخل اتاق می‌نشینند، می گویند اتفاقی افتاد که ظریف چنان صدایش را بالا برد که محافظ‌های اشتون بدون اینکه در بزنند داخل اتاق وارد شدند، فکر کردند دعوا شده که اشتون می‌گوید ما به فریاد های ظریف عادت داریم؛ چرا؟ چون همه چیز بسته و آخر سر آمده گفته که یک سری موشک هم دارید که اینها مسئله است، حالا کی؟ زمانی که برای جایزه به مسقط آمدی که تمام بکنی؛ کری بعدازظهر همان روز به بازار رفت، یعنی توهین به کل مذاکرات. روحانی چند روز بعد از این ماجرا در سفرش به کشور آذربایجان با یک لحنی با آمریکایی‌ها صحبت کرد که به یاد ندارم احمدی نژاد با چنین لحنی حرف زده باشد، گفت تجربه روابط ما با غرب نشان می‌دهد که ما اصلا نمی توانیم به آنها اعتماد کنیم و باید به کشورهای منطقه اعتماد کنیم.


عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: دموکرات‌ها و جمهوری خواهان آمریکا هر دو قبول دارند که باید جمهوری اسلامی ایران را مهار کنند ولی استراتژی اوباما تغییر رفتار است یعنی می‌گوید در قالب برجام بخشی از تحریم را برمی‌دارم و مردم ایران می‌بینند که با دادن هسته‌‌ای وضعشان بهتر می‌شود، بعد این را تبدیل به یک الگو می کنم که باید رفتارشان را تغییر بدهند که تحریم‌ها باز نگردد.


آجیلی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که بعد از برجام فضایی ایجاد بکنند که در آینده منطقه تغییراتی اتفاق بیفتد، ماجرا هسته‌ای نیست ماجرای اصلی در منطقه است و اگر رفتار ایران در منطقه خاورمیانه عوض نشود آمریکایی‌ها از برجام چیزی گیرشان نیامده است.


وی تاکید کرد: آمریکایی‌ها در قالب برجام تلاش کردند برندهای جمهوری اسلامی را بگیرند و برند جمهوری اسلامی مقاومت و مبارزه با استکبار است. ظریف با این دید که می‌خواهم با دشمن مذاکره کنم به میدان رفته ولی دشمن در فضای رسانه‌ای خود چنین جلوه می‌دهد که دیگر ایران مبارزه با استکبار نمی‌کند.


پاسخ به سوالات دانشجویان، پخش کلیپ، میثاق با شهدای گمنام دانشگاه و به آتش کشیدن پرچم آمریکا و اسرائیل از دیگر بخش‌های این برنامه بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته