مسابقهای برای خانوادهها در زمان قرنطینه/ ارتباط دوطرفه و تبدیل مخاطب به کاربر اساسیترین اتفاق «شهربازی» است
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، برنامه «شهربازی» کاری از گروه اجتماعی شبکه پنج سیما به تهیهکنندگی سهیل سلیمانی، کارگردانی امیر اصانلو و سردبیری افشین صادقیزاده است. در این مسابقه زنده تلویزیونی مخاطبان با نصب اپلیکیشن در مسابقه اسم فامیل شرکت میکنند و برنده میشوند. ماهیت برنامه به گونهای است که مشارکت اعضای خانواده را میطلبد و این معاشرت در روزهایی که بیشتر مردم به دلیل شیوع بیماری کرونا در خانه ماندهاند، اتفاق خوبی است.
«شهربازی» در راستای طرح «نوروزخانه» شهرداری تهران تولید شده است. «نوروزخانه» طرحی است که این سازمان به دلیل شرایط فعلی جایگزین طرح نوروزگاه که هر سال برای استقبال از سال نو برنامهریزی میشد، کرده است. در «نوروزخانه» و با استفاده از ظرفیت رسانههای ملی و اجتماعی، تلاش دارد تا خلاقیت، سرگرمی و نشاط را به خانوادههایی که در خانه ماندهاند هدیه کند. گفتگویی با عوامل برنامه «شهربازی» داشتیم که در ادامه میخوانید.
امیر اصانلو؛ کارگردان و مستندساز که جوایز متعدد داخلی و بینالمللی را کسب کرده کارگردانی برنامه «شهربازی» را برعهده دارد. وی در این گفتگو از سختیهای تولید برنامه در زمان کوتاه و در شرایط بحران توضیح داد.
آنا: بعد از پخش برنامه «شهربازی» و اجرایی شدن ایدههایتان چه میزان از اهدافتان محقق شد؟
اصانلو: چیزی که در طرح اولیه بود و خروجی که در نهایت اتفاق افتاد بهجز مواردی که مشمول محدودیت زمان میشد، چندان فاصلهای با هم نداشت. در مجموع زمان بسیار کمی برای طراحی اپلیکیشن، ساخت دکور، تولید آیتمها و پیدا کردن مجری و استودیوی مناسب داشتیم. به تمام چیزهایی که میخواستیم رسیدیم اما نه با صددرصد کیفیتی که انتظار داشتیم. دشمن ما، زمان بود. گروه گرافیست ما برای اینکه کار بهموقع آماده شود هفت شبانهروز با تحمل بیخوابیها تلاش کردند. گروههای ساخت دکور، تولید آیتم و طراحی اپلیکیشن هم همین شرایط را داشتند. ما در این فرصت کم کاری را کردیم که برنامههایی با پیشتولیدهای بزرگ موفق نشدند به این میزان از رضایتمندی مخاطبان، سرگرمکنندگی و ریتم درست دست یابند. این اولینبار است که تعداد زیادی از کاربران بهصورت آنلاین باهم مسابقه میدهند و این حاصل فعالیت گروه برنامهساز «شهربازی» است که با جان و دل برای برنامه تلاش کردند.
آنا: چقدر در طراحی و اجرای «شهربازی» به این موضوع که از بازیهای بومی و ایرانی استفاده کنید توجه کردید؟
اصانلو: بازی شبیه موسیقی، یک زبان بینالمللی است، در جهان کارکردی یکسان دارد و آدمها با هر ملیتی از آن لذت میبرند. برخی از بازیها آنقدر قدیمی هستند که در جهان میان ملتها مشترکاند. نظیر بازی فوتبال که در دنیا به یک شکل است. اسم فامیل هم یک بازی جهانی است که فقط زبان آن در کشورهای مختلف متفاوت است. البته میتوانیم فرهنگ خودمان را به بازیها اضافه کنیم. بهظاهر اسم، فامیل، شهر، غذا و غیره را مینویسیم اما اگر کنار هم قرار بگیرند معرف یک شهر و فرهنگ آن است. بنابراین بازیهایی از این دست که کامپیوتری نیستند را میتوان با فرهنگ ایرانی آمیخت و از آن خود کرد.
سردبیری برنامه «شهربازی» برعهده افشین صادقیزاده است. او در برنامههای متعدد تلویزیون حضور داشته و برنامه «کتابباز» از جمله آثار اوست. با او درخصوص دلیل انتخاب نام برنامه و نحوه تعامل مخاطبان به گفتگو نشستیم.
آنا: اسم فامیل بازی است که میتواند باعث مشارکت در اعضای خانواده بشود. در انتخاب بازی چطور به اسم فامیل بهعنوان بازی اصلی رسیدید؟
صادقیزاده: ما برنامهای در تلویزیون میسازیم که مختص مخاطب عام است. زمانی که مخاطب با مورد آشنایی در تلویزیون مواجه میشود با آن ارتباط برقرار میکند. آشناتر از اسم فامیل وجود نداشت. هر بازی دیگری را انتخاب میکردیم نحوه بازی برای مردم سوال ایجاد میکرد. اسم فامیل را همه به یاد میآورند و با آن خاطره دارند. خانوادگی بودن در این بازی متبلور شد. اسم فامیل بهانهای بود که ما سراغ بازی برویم و در ادامه بازیهای دیگری هم اضافه میشوند. شهربازی ما بزرگتر خواهد شد اما اسم فامیل جزئی از پایههای اصلی آن باقی میماند.
آنا: تعامل با مخاطب را در «شهربازی» تا چه اندازه مورد توجه قرار دادهاید؟
صادقیزاده: شاید دیگر نباید از کلمه مخاطب استفاده کنیم چراکه مخاطب از مفهومی یکطرفه نشات میگیرد که ما چیزی بگوییم و او گوش بدهد. امروزه مفهومی نظیر کاربر و رسانههایی که بهصورت تعاملی فعالیت میکنند، وجود دارد. رسانههایی نظیر تلویزیون هم در تلاشند تا روشهایی برای برقراری تعامل با مخاطب پیدا کنند. ارتباط دوطرفه با مخاطب اساسیترین اتفاقی است که در «شهربازی» میافتد. در یک برنامه تلویزیونی زمان محدود است درحالی که در مطبوعات این محدودیت وجود ندارد، در این زمان محدود سردبیر باید ریتم برنامه را حفظ و پیام را در همان بازهزمانی منتقل نماید و در عین حال به سرگرمکننده بودن برنامه فکر کند.
وحید رونقی؛ گوینده رادیو، صداپیشه و مجری است. او در «شهربازی» اجرای متفاوتتری را به نسبت کارهای گذشته خود تجربه کرد. او در این مصاحبه از این تفاوتها و استقبال مخاطبان از برنامه گفت.
آنا: با توجه به چند قسمتی که از برنامه گذشته است و اجرای متفاوتی که با امیر کاظمی داشتید، فضای برنامه و اجرا چه میزان مطابق پیشبینی شما پیش رفته است؟
رونقی: یکی از اقتضاعات برنامه فعال بودن است و اینگونه شور و هیجان را به مخاطب منتقل میکنیم. اینکه اجراها تا به امروز موفق بوده یا نه بستگی به قضاوت مخاطب دارد. نکتهای که وجود دارد این است که مسئولیت اجرای برنامهای که دو مجری دارد را یک نفر نمیتواند به تنهایی به دوش بکشد، فکر میکنم هوش خوب و تجربهای که امیر کاظمی دارد به اجرای دونفره ما کمک میکند. ما پیش از این برنامه سابقه رفاقت نداشتیم و یک جلسه قبل برنامه برای ضبط تیزر یکدیگر را دیدیم اما امیرکاظمی بهقدری خوشانرژی است، اجرا را میشناسد و کودک درون فعالی دارد که در اجرای دو نفره مکمل هم بودیم.
آنا: بازخوردها تا به امروز چطور بوده است؟
رونقی: این روزها شرایط باعث شده تا بیشتر مردم در خانه باشند و در حالت عادی که شاید مقدار مشخصی دیده میشدیم با این شرایط بیش از این میزان دیده شدهایم و بازیها هم بیشتر از میزانی که اپلیکیشن ظرفیت داشته انجام شده است. درنتیجه انتقادهایی به اپلیکیشن شده است اما به طور کلی بازخوردهای خوبی گرفتهام و انتقادی به خود برنامه نبود. البته خوشحال میشوم که انتقاد کنند. مشکل ما ظرفیت اپلیکیشن است که برنامه با یک سوم از تعداد افرادی که اپلیکیشن را نصب کردهاند اجرا میشود.
عوامل برنامه «شهربازی» عبارتاند از: تهیهکننده: سهیل سلیمانی، کارگردان: امیر اصانلو، سردبیر: افشین صادقیزاده، مجریها: وحید رونقی_ امیر کاظمی، مدیر تولید: امیرحسین باقرپور، نویسندگان: محمد صفاجویی _ سینا قلیچخانی، طراحی و اجرای اپلیکیشن: حمیدرضا فراهانی، عکاس و تصویربردار پشتصحنه: دانیال منتظری، تدوین: سپهر میرزایی، دستیار تدوین: عرفان دربندی، طراح دکور و گرافیست: کژال ملکزاده، موشن گرافیست: مهدی نظری، ساخت دکور: رها عابدی، بازیگران: امیرحسین آقایی و غضنفر نوروزی، نریشن: فاطمهسادات شاهحسینی، کارگردان تلویزیونی: عمار باستانفرد و کیوان تاجفر، مدیر نور و تصویر: محمد منتظری، تصویربرداران: محمد منتظری، کوروش سرداری، مهدی امیرنژاد، مریم محققی، کرین: شاهین بختیار، مدیر صحنه: حمید گرشاسبی، گرافیست: مجتبی زندمقدم، صدابردار: حسن جاوید، منشی صحنه: شهلا صداقتنژاد، فنی استودیو: محمد رادانفر، هماهنگی: فرناز فرهنگ، مشاور رسانه: لیلا سلمانی، فضای مجازی: پرستو خلعتبری.
انتهای پیام/4028/
انتهای پیام/