دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 اسفند 1393 - 12:32

افشای پشت پرده ماجرای طرح ترور دختر اردوغان/ مظلوم نمایی و پیروزی در انتخابات مجلس

اقدام روزنامه‌های طرفدار اردوغان در انتشار خبر طرح «جنبش خدمت» وابسته به طرفدرات فتح‌الله گولن برای ترور دختر رئیس‌جمهور ترکیه، موجب واکنش سیستم قضایی این کشور شد.
کد خبر : 4804

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه‌های استار، آکشام و گونز هر سه روز جمعه (۲۰فوریه) در صفحه‌ اول خود از نقشه‌‌ای برای ترور سمیه اردوغان، دختر ۲۹ساله‌ رجب طیب اردوغان به دستور فتح‌الله گولن، منتقد سرسخت اردوغان که در آمریکا به‌ سر می‌برد، خبر دادند.


برخی از رسانه‌های هوادار دولت حزب حاکم عدالت و توسعه با برقراری ارتباط میان این موضوع با هواداران جماعت فتح الله گولن واعظ آمریکا نشین ضد اردوغان مدعی شده بودند که ترور سمیه اردوغان را آنان طراحی کرده‌اند و موج گسترده‌ای علیه جماعت گولن راه انداخته بودند.


دادستان ترکیه تحقیقات خود را درباره ادعاهای رسانه حامی دولت این کشور مبنی بر سوء‌قصد به دختر رئیس‌جمهوری ترکیه از روز گذشته آغاز کرده است. دفتر دادستان کل ترکیه در آنکارا این گزارش‌ها را در حکم نوعی «سرنخ» تلقی کرده است.


سه روزنامه حامی دولت ترکیه در گزارش‌هایی مدعی شدند که فتح الله گولن، روحانی مستقر در آمریکا متهم به ایجاد دولت موازی و تلاش رای برکناری رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه دستور ترور سمیه اردوغان، دختر 29 ساله رئیس‌جمهور را صادر کرده است.


در همین حال وکیل گولن و یک قانون‌گذار مخالف که به مشارکت در این اقدام متهم شده به این ادعا واکنش نشان داده است و با بی اساس خواندن این ادعاها آنها را تکذیب کردند.


این ادعاها براساس پیام‌هایی که بین اموت اوران،‌ قانونگذارحزب مخالف مردم جمهوری خواه و فواد اونی، یکی از عوامل دولتی در توییتر رود و بدل شده، مطرح شده‌اند.


در همین حال دفتر دادستانی کل ترکیه با اخطار نامیدن گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های حامی دولت تحقیقات خود را در این باره آغاز کرد.


نورالله بیرق یکی از وکلای گولن نیز با غیراخلاقی خواندن این ادعاها اظهار کرد: این کشور تاکنون شاهد چنین بی‌قانونی، بی‌اخلاقی و دروغگویی نبوده است.


اموت اوران نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که وی قربانی یک تهمت غیراخلاقی، شنیع و زشت شده است. وی همچنین این ادعاها را تبلیغات سیاه توصیف کرد. این نماینده مجلس همچنین گفت که از سردبیران هر سه روزنامه شکایت می‌کند. او با اشاره به استنادات این نشریات درباره پیام‌های توییتری نیز اظهار کرد، این پیام‌ها ساختگی‌اند.


اردوغان بارها گولن و هوادارانش را به دست داشتن در رسوایی فساد و چندین فقره انتشار گفتگوهای دولتی در رسانه‌ها با هدف تضعیف دولت متهم کرده است. گولن که از سال 1999 در ایالت پنسیلوانیا در آمریکا زندگی می‌کند، هر گونه دخالت در این مسائل را رد کرده است.



این شایعات در حالی مطرح شده‌اند که در هفته‌های گذشته برخی رسانه‌‌های مخالف و منتقد سیاست‌های اردوغان ترکیه اخبار تایید نشده‌ای را منتشر کردند که سمیه اردوغان که نقش مشاور پدرش را دارد، قصد دارد از سوی حزب حاکم عدالت و توسعه برای انتخابات پارلمان در ماه ژوئن نامزد شود.


مخالفان اردوغان با استناد به این مساله مدعی شده بودند که شیوع ادعای طرح ترور سمیه اردوغان با نامزدی وی ارتباط دارد و حامیان وی می‌خواهند با این روش با مظلوم جلوه‌دادن وی زمینه پیروزیش در انتخابات را فراهم آورند.


با گسترش دامنه تبلیغات‌های طرفین علیه یکدیگر، روز شنبه رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه وارد ماجرا شد و اعلام کرد که دخترش و هیچ‌یک از فرزندانش نامزد نمایندگی در انتخابات آینده نخواهند بود.


خبرگزاری دوغان به نقل از اردوغان نوشت: من زمانی که وارد سیاست شدم، کفن خود را پوشیده بودم؛ خودم و خانواده‌ام چندین بار مورد تهدید قرار گرفته‌ایم ولی با توکل به خدا ترسی از کسی نداریم.


وی افزود: نه سمیه اردوغان و نه پسرش نامزد نمایندگی در انتخابات خرداد ماه آینده نخواهند شد و این ادعاها از سوی مخالفان مطرح شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته