دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

چگونه کمتر در معرض آلاینده‌ها باشیم؟

آلودگی هوا را با افزایش خطر سکته، افت عملکرد شناختی، بروز فشارخون بالا، دیابت نوع 2 و برخی سرطان ها ارتباط می دهند. از طرفی، محققان در کنفرانس موسسه مدیریت کیفیت هوا در انگلستان، اخیرا هشدار داده اند که زندگی در محیط های آلوده، رشد سلول های ریوی کودکان را متوقف می‌‌کند.
کد خبر : 48022
به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، روزنامه خراسان به نقل از سایت «Prevention» نوشت: آلودگی هوا یک تهدید جدی برای سلامت به حساب می آید. تنها در کشور انگلستان، ذرات میکروسکوپی موجود در هوا به ویژه از خودروها، اجاق گاز و آتش سوزی ها، سالانه باعث مرگ زودرس بیش از 29هزار نفر می شود.

ذرات آلودگی مخلوطی از فلزات و هیدروکربن است که پس از ورود به ریه ها، باعث تحریک حمله آسم می شود و مشکلات تنفسی ایجاد می کند. از طرفی این ذرات به قدری کوچک است که می تواند وارد رگ ها شود؛ این امر باعث بروز التهاب، سفت شدن رگ ها و در افراد مستعد باعث انسداد رگ به ویژه رگ های قلبی می شود. اگر طی سال های متمادی در معرض آلودگی زیاد قرار بگیرید، حتی راه های هوایی و رگ های خونی آسیب می بیند. اما راهکارهایی هم وجود دارد که کمتر در معرض آلاینده ها قرار بگیریم که در ادامه مطلب به آن می پردازیم.


از جاده و خیابان فاصله بگیرید

هنگام راه رفتن در مکان آلوده و شلوغ تا حد امکان از خیابان یا جاده فاصله بگیرید تا در معرض دود اگزوز قرار نگیرید. نتایج بررسی های 2005 محققان انگلیسی نشان می دهد، راه رفتن در خیابان افراد را به میزان بیشتری در معرض آلاینده ها قرار می دهد. هنگا م عبور از خیابان در صورت قرمز بودن چراغ پیاده رو، از خیابان کمی فاصله بگیرید زیرا هنگام حرکت کردن و گاز دادن خودروها و کامیون ها، ذرات آلاینده بیشتری در هوا رها می شود.


دانش آموزان را از مسیرهای بهتری به مدرسه ببرید

نتایج بررسی ها نشان می دهد که کودکان بیشتر از بزرگسالان در معرض آلاینده ها قرار می گیرند. از آن جا که کودکان به دلیل شرایط فیزیکی به آلاینده های هوا حساس ترند، اگر آن ها را پیاده به مدرسه می برید، بهتر است از مسیری عبور کنید که خودروی زیادی تردد ندارد؛ حتی اگر مسیر طولانی تر باشد.


به پیش بینی هوا توجه کنید

میزان آلودگی هوا می تواند به طور روزانه تغییر کند. وزش باد ذرات را پراکنده می کند. اگرچه باعث تمیزی هوا می شود اما از طرفی آلاینده ها را جابه جا می کند؛ اما باران باعث از بین رفتن آلاینده ها می شود. اگر دچار مشکل تنفسی، بیماری قلبی و ... هستید، بهتر است در روزهایی که هوا مساعد نیست، از منزل خارج نشوید.


پوشاندن صورت، کمکی نخواهد کرد

اگر کنار کامیون یا خودرویی ایستاده اید که گاز سمی تولید و آن را متصاعد می کند، شاید اولین اقدامتان پوشاندن دهان و بینی تان باشد. اما این کار کمکی نخواهد کرد. حتی ماسک هم مانع از وارد شدن آلاینده ها نمی شود.


از دستگاه چاپ فاصله بگیرید

دستگاه های چاپ، اُز ایجاد می کند که می تواند سردرد، ناراحتی چشم و ناراحتی تنفسی ایجاد کند.


در محیط آلوده استفاده از دوچرخه بهتر از خودروست

تحقیقات نشان می دهد، افرادی که با خودرو یا تاکسی ها رفت و آمد می کنند، در مقایسه با افرادی که در پیاده رو حرکت می کنند یا دوچرخه سوار هستند، چند برابر بیشتر در معرض آلودگی هوا قرار می گیرند؛ به ویژه اگر در ترافیک گیر کنند زیرا گاز به طور مستقیم وارد خودرو می شود و در آن متراکم می شود؛ در حالی که هوا در اطراف پیاده روها و یا هنگام دوچرخه سواری به طور آزادانه گردش می کند.محققان توصیه می کنند، هنگامی که در ترافیک گیر کرده اید یا داخل تونل یا پارکینگ زیرزمینی هستید، دریچه خودرو را ببندید و دکمه گردش هوا را بزنید.

باید به شامه خود اطمینان کنید

داخل یا بیرون از منزل، حس بویایی انسان می تواند به عنوان یک سنسور بسیار حساس عمل کند. اگر میزان گاز به قدری زیاد است که باعث ناراحتی شما می شود، احتمالا به دلیل آلودگی هواست و شما هوای سالم و تمیز استنشاق نمی کنید. اگر از ماده شوینده قوی استفاده می کنید، تمام پنجره ها را باز کنید.

در ایستگاه اتوبوس یا قطار کجا بایستیم

برخی ایستگاه های قطار به ویژه ایستگاه های سرپوشیده که در آن گاز جمع می شود و باعث تراکم آلاینده ها می شود زمانی که موتور وسیله روشن است، از محل فاصله بگیرید.






انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته