دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 آبان 1394 - 14:49

وزیر دفاع بریتانیا: باید در حمله هوایی به تروریست‌های سوری مشارکت کنیم

وزیر دفاع بریتانیا گفته اگر داعش مسئول سقوط هواپیمای مسافربری روسی در صحرای سینا باشد، مشارکت بریتانیا در عملیات هوایی در سوریه موجه خواهد بود و لزوم چنین مشارکتی افزایش می‌یابد.
کد خبر : 47995

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از بی‌بی‌سی، مایکل فالون، وزیر دفاع بریتانیا، با ابراز این نظر که احتمال سقوط هواپیمای روسی در نتیجه انفجار بمب بیش از سقوط در نتیجه عوامل دیگر است، افزوده است که خودداری بریتانیا از حمله هوایی به مواضع داعش در سوریه آنهم در حالی‌که هواپیماهای نظامی آمریکایی و فرانسوی در چنین ماموریتی شرکت دارند «توجیه ناپذیر است.»


روز شنبه، یک فروند هواپیمای مسافربری متعلق به یک شرکت روسی که از شرم‌الشیخ در مصر عازم بازگشت به سن‌پیرزبورگ در روسیه بود در صحرای سینا سقوط کرد و تمام ۲۲۴ سرنشین آن کشته شدند. گروه‌های وابسته به داعش ادعا کرده‌اند که این هواپیما را به تلافی عملیات نظامی روسیه در سوریه منفجر کرده‌اند.


وزیر دفاع بریتانیا گفته است که این کشور برای «امن نگاه داشتن خیابان‌های خود در برابر اقدامات تروریستی» به متحدان خارجی متکی است در حالی‌که ائتلاف بین‌المللی در مبارزه علیه افراطیون خواستار آن هستند که هواپیماهای جنگی بریتانیا در عملیات سوریه به آنها بپیوندند.


فالون در این حال تاکید کرد که هنوز کشورش اطمینان کامل ندارد که داعش در سقوط هواپیمای روسی دست داشته است اما افزود: همان‌طور که در تونس و سوریه دیده‌ایم، این گروه خطری برای همه محسوب می‌شود.


در ماه ژوئن سال جاری، افراد مسلح به جهانگردان در یک تفریحگاه ساحلی تونس حمله کردند و چندین نفر را که اکثر آنان بریتانیایی بودند به قتل رساندند. گفته شد که این حمله توسط وابستگان به دولت اسلامی به اجرا گذاشته شده است.


در پی این حمله، دولت بریتانیا امکان مشارکت در عملیات هوایی علیه داعش در خاک سوریه را مطرح کرد اما تاکید ورزید که برای آغاز چنین عملیاتی، خواستار حمایت گسترده پارلمانی است. چند روز پیش، یک کمیته مجلس عوام بریتانیا نتیجه تحقیقات خود درباره مشارکت این کشور در عملیات هوایی در سوریه را منتشر کرد و گفت که چنین اقدامی «به صلاح» نیست.


بریتانیا عضو ائتلاف بین‌المللی ضد داعش است و نیروی هوایی این کشور از تابستان سال گذشته در عملیات تهاجمی علیه مواضع داعش در عراق شرکت داشته اما از ورود به عملیات در حریم هوایی سوریه خودداری کرده است. عملیات در عراق به خواست و با موافقت دولت آن کشور آغاز شده است و از نظر حقوق بین‌الملل، ایراد ندارد. در مقابل، عملیات هوایی کشورهای عضو ائتلاف در سوریه بدون دعوت و جلب موافقت دولت بشار اسد به اجرا گذاشته شده است و به همین دلیل، برخی کشورهای غربی از جمله بریتانیا نسبت به قانونی بودن آن اطمینان لازم را نداشته‌اند.


احتمال سقوط هواپیمای روسی توسط داعش این نگرانی را هم در پی آورده که ممکن است این گروه که از عملیات خشونت‌آمیز از جمله حملات انتحاری رویگردان نیست و هوادارانی هم در سراسر جهان دارد، در صدد اقدامات تلافی‌جویانه در کشورهایی برآید که در جنگ سوریه مشارکت دارند.


اخیرا نیروی هوایی روسیه در حمایت از بشار اسد مستقیما وارد جنگ سوریه شده و گفته است که مواضع نیروهای داعش را هدف قرار می‌دهد هر چند گروه‌های مخالف حکومت سوریه هواپیماهای روسی را متهم کرده‌اند که به جای داعش، به آنان حمله می‌کنند.


در هفته‌های اخیر، منابع مختلف از پیشروی نیروهای دولتی سوریه در برابر داعش خبر داده‌اند.


وزیر دفاع بریتانیا با ابراز این نظر که ورود روسیه به جنگ سوریه «اوضاع را پیچیده‌تر» کرده است، گفت که با این همه، پیروزی در جنگ علیه داعش امکانپذیر است.


پیشتر، دولت بریتانیا اعلام کرد که بنا به ملاحظات امنیتی، از امروز - جمعه - عملیات بازگرداندن جهانگردان بریتانیایی از شرم‌الشیخ به کشورشان را آغاز می‌کند. چند کشور دیگر نیز به شهروندان خود در مورد سفر به شرم‌الشیخ هشدار داده یا پرواز هواپیماهای خود به این مقصد را متوقف کرده‌اند. مقامات مصر و روسیه تاکید داشته‌اند که هنوز علت سقوط هواپیمای روسی مشخص نیست و نباید نتیجه‌ای شتابزده گرفت.


در خبری دیگر در این زمینه، شرکت هواپیمایی ایزی‌جت، گفته است مقامات مصری به هواپیماهای این شرکت اجازه انجام پروازهای اضافی برای انتقال شهروندان بریتانیایی از شرم الشیخ را نداده‌اند. در نتیجه، ده برنامه پروازی روز جمعه این شرکت برای بازگرداندن شهروندان بریتانیایی انجام نمی‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب