دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 آبان 1394 - 13:00

معاون وزیر راه و شهرسازی: ساخت 44 سد، دلیل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه است

معاون وزیر راه و شهرسازی وضعیت خشک‌شدن دریاچه ارومیه را تشریح کرد و گفت: توسعه باغ‌های اطراف دریاچه ارومیه و ایجاد ۴۴ سد و مسدود کردن تمامی راه‌های ورود آب به دریاچه در سال‌های اخیر باعث خشک شدن آن شد.
کد خبر : 47967

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی با تاکید بر اینکه نگاه همه‌جانبه‌ای به موضوع خشک شدن دریاچه ارومیه وجود ندارد، افزود: دریاچه ارومیه به دلیل نداشتن نگاه همه‌جانبه به وضع کنونی درآمد و مشکلات آن چند برابر شد. به عبارت دیگر همه ۴۴ رودخانه‌ای که به دریاچه سرازیر می‌شد با ساخت سد مسدود شدند و با این ساخت و سازهای غیرعلمی آب اشباع این دریاچه به تدریج خشک شد.


وی در توضیح دلایل دیگری که به خشک‌شدن آب دریاچه ارومیه در سال‌های اخیر دامن زد، تصریح کرد: حجم زیادی از باغ‌های در اطراف دریاچه ارومیه با استفاده از چاه‌های اطراف دریاچه توسعه پیدا کرد در حالی که نباید این اتفاق می‌افتاد.


دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی ادامه داد: به عبارت دیگر خاک اشباع‌شده از آب به تدریج از آب خالی شد و با وجود این، هر قدر که آب به دریاچه سرازیر می‌شود، صرف اشباع قسمت‌های تخلیه‌شده از آب می‌شوند.


حناچی تاکید کرد: نگاه بخشی مشکلات را بیشتر می‌کند. ما برای رفع مشکلات نیازمند نگاه همه جانبه و فرابخشی هستیم.


معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: ساخت سد و توسعه باغ‌ها اگرچه به تنهایی عملی شایسته است، همین احداث‌ها در صورتی که بدون درنظر گرفتن مسایل پیرامونی آن و نگاه همه‌جانبه باشد، صدمات جبران‌ناپذیری مانند خشک شدن دریاچه ارومیه را رقم می‌زند.


انتهای پیام/

برچسب ها: پیروز حناچی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته