دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 فروردين 1399 - 11:11
سخنگوی دانشگاه مطرح کرد؛

سال 98 سال تحولات گسترده در دانشگاه آزاد اسلامی

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی دستاوردهای دانشگاه در سال 98 را تشریح و اهداف سال آینده را ترسیم کرد.
کد خبر : 479213
636992466080021199.jpg

احمد حیدری در گفتگو با خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با تبریک سال «جهش تولید» به ایرانیان عزیز اظهار کرد: ان‌شاءالله سال 99 سال پر خیر و برکتی برای همه مردم ایران اسلامی و خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی باشد.


وی افزود: امسال نوروز با شهادت امام موسی جعفر مصادف شد. امیدواریم به برکت نام ایشان به‌زودی از بیماری کرونا که همه جهان با آن درگیر است، خلاص شویم.


سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: سال گذشته سال رونق تولید بود و دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان اهداف خوبی را در این زمینه تعریف کرد و توانست به بسیاری از آن‌ها دست یابد. اکنون با شعار جهش تولید این اهداف با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد.


حیدری اضافه کرد: ریاست هیئت مؤسس و هیئت‌امنا، جناب آقای دکتر ولایتی و ریاست دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر طهرانچی و تمام معاونان و اعضای شورای دانشگاه در سال گذشته تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا بتوانند در راستای اهداف جمهوری اسلامی اقداماتی خوبی را انجام دهد. از جمله این اقدامات می‌توان به تغییر ساختار دانشگاه آزاد اسلامی منطبق بر نیاز جامعه اسلامی و بر اساس اهدافی که برای دانشگاه تعریف شده است اشاره کرد. ساختار هر سازمانی یکی از قسمت‌های پیچیده آن است که اگر بتوان ساختار را بر اساس اهداف و دورنمای ترسیم‌شده تغییر داد گام بسیار بزرگی خواهد بود.


وی ادامه داد: در ساختار جدید دانشگاه آزاد اسلامی معاونت تحقیقات و فناوری برای اولین بار در دانشگاه‌های کشور ایجاد شد. این معاونت توانست ساختار مستقلی پیدا کند تا از این طریق به سمت رفع نیازهای جامعه و کشور گام برداشته شود.


سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه به پژوهشگاه مرکزی و باشگاه پژوهشگران توجه خاصی کرد. دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور بیش از 400 واحد دارد که شبکه آزمایشگاهی پیشرفته‌ای دارند. با همکاری خوبی که در سال 98 انجام شد این آزمایشگاه‌های در خدمت تولید علم قرار گرفت و بسیاری از دانشجویان تحصیلات تکمیلی توانستند از این ظرفیت استفاده کنند. ان‌شاءالله دانشگاه آزاد در پژوهش‌های کاربردی بسته جدیدی را در سال 99 ارائه خواهد داد.


هر دانشجو یک مهارت


حیدری اضافه کرد: هر دانشجو یک مهارت شعار دیگری بود که دنبال شد تا زمینه لازم برای ارتقای سطح مهارتی دانشجویان ایجاد شود. در این مسیر اقدامات خوبی صورت گرفت. از مدارس سما تا واحدهای دانشگاهی توانستند طرح‌های خوبی را برنامه‌ریزی کنند.


وی تصریح کرد: باید این نکته را مدنظر داشت که خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی یک خانواده بزرگ اجتماعی فرهنگی است که با وجود دانشجویان، اساتید و کارکنان در تمام کشور می‌توان دستاوردهای خوبی را به دست آورد.


انعقادهای قراردادهای همکاری


سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: امسال همچنین توانستیم قراردادهای خوبی را منعقد کنیم. قراردادهایی با وزارت دفاع، ستاد کل نیروهای مسلح، فروشگاه رفاه و سازمان تبلیغات امضا شد که اقدامات خوبی در ذیل آن‌ها انجام شده است، به‌زودی نتایج آن نمایان می‌شود.


وی افزود: در معاونت آموزشی، نهاد رهبری و معاونت فرهنگی اقدامات خوبی نیز انجام شده است. طرح‌هایی نظیر پوشش و حجاب، خدمات مشاوره‌ای به دانشجویان، کلاس‌های قرآن و عترت اجرا شد که در سال 99 هم ادامه خواهد داشت.


سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: در سال 98 قرارگاه جهادی ایجاد شد، این قرارگاه اقدامات خوبی در سیل، زلزله، امروز هم در کرونا انجام داده است. از این طریق همه امکانات دانشگاه برای حل مشکلات بسیج شده است.


اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی درباره کرونا


وی با اشاره به اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی درباره کرونا بیان کرد: تمام ظرفیت دانشگاه آزاد اعم از بیمارستان‌ها، کادر درمان و هیئت‌علمی در اختیار کشور قرار گرفته است. بسیاری از واحدها خوابگاه‌ها و کلاس‌های خود را در اختیار مراکز نقاهتگاه‌هایی قرار داده است. آشپزخانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان مرکز پشتیبانی و آشپزخانه مرکزی آن شهر درنظر گرفته شده است. خیلی از واحدها از توان علمی خود استفاده و مواد ضدعفونی تولید کردند. واحدها در تولید ماسک کمک‌های شایانی انجام دادند.


حیدری بیان کرد: همچنین کلاس‌های الکترونیک را فعال کرده‌ایم، هر آنچه که به‌صورت حضوری آموزش داده می‌شد با یک نرم‌افزار در اختیار دانشجویان قرار گرفته است.


سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی در تولید علم و مقالات رتبه خوبی در کشور و مجامع بین‌المللی کسب کرده است. امیدواریم که در سال 99 با چشم‌اندازی که این زمینه در نظر گرفته شده است، شاهد تحولات خوبی باشیم.


اجرای سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها


وی اضافه کرد: همچنین در سال 98 مقرر شد که سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی اجرایی شود. در سال 99 این سند با جدیت پیگیری خواهد شد. قسمت کمی از این سند در دانشگاه‌های کشور اجرا شده ولی قرار است در دانشگاه آزاد اسلامی به‌خوبی در دستور کار قرار گیرد.


مصوبات مجلس درباره دانشگاه آزاد اسلامی


حیدری گفت: دانشگاه آزاد اسلامی همچنین ارتباطات خوبی با مجلس شورای اسلامی و دولت برقرار گرده است. برای اولین بار در بودجه سال 99 توانست مصوبات خوبی را از آن خود کند. مصوباتی نظیر تبصره 9 بودجه در سال قبل شامل حال دانشگاه آزاد اسلامی نمی‌شد اما امسال این مصوبه اصلاح شد و بر این اساس 40 درصد بودجه پژوهشی سازمان‌های اقتصادی در اختیار همه دانشگاه‌ها و دانشگاه آزاد قرار می‌گیرد. بر اساس این تبصره هزار و 700 تا هزار و 800 میلیارد بودجه در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد که خانواده دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند از آن استفاده کند.


سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: مصوبه دیگر درباره بدهی بنیاد شهید به دانشگاه آزاد اسلامی بود. بنیاد شهید هزار و 600 تا هزار و 700 میلیارد به دانشگاه آزاد اسلامی بدهکار است، بر اساس بودجه 99 دولت می‌تواند 20 هزار میلیارد تومان بدهی خود را پرداخت کند و دانشگاه آزاد هم به‌عنوان یکی از طلبکاران دولت قلمداد شده که می‌تواند بدهی خود را دریافت کند.


وی درباره طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: سامانه‌ای در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شد که همه پایان‌نامه‌ها به‌صورت سیستماتیک موضوع‌بندی شود. در این مسیر دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند به‌عنوان موضوعات علمی اقدام کند. همچنین موضوعات و چالش‌های هر شهر شناسایی شده است 50 درصد ظرفیت علمی در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی است که می‌توان از آن برای حل مشکلات حل کرد. امروز در سراسر کشور دانشجویان می‌توانند از این موضوعات برای پایان‌نامه خود انتخاب کنند. دکتر طهرانچی برای این طرح بسیار وقت می‌گذارند تا به‌درستی اجرایی شود.


سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: همچنین سال گذشته توانستیم تا حد زیادی اعتماد مردم به دانشگاه آزاد اسلامی را بهبود دهیم تا جایی که تعداد قابل‌توجهی جذب دانشجو افزایش یافت. سعی خواهیم کرد که در سال 99 نیز این اعتماد افزایش یابد تا دانشجویان بیشتری جذب شود. تمام تلاشمان را به کار خواهیم گرفت تا این اعتماد صدچندان شود.


انتهای پیام/4040/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته