دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس جمهور در جلسه امروز هیات دولت:

سال 98 سال اقتصاد بدون اتکا به نفت بود

روحانی سال 1398 را سال افتخار ملت بزرگ ایران و سال اقتصاد بدون اتکا به نفت دانست و تاکید کرد: دولت همه توان خود را برای کاستن از فشارهای اقتصادی دشمنان بر مردم بکار گرفته است.
کد خبر : 479066
156032529850584400.jpg

به‌گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه خبری ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در آخرین جلسه هیات دولت در سال 1398، گفت: ملت و دولت ایران در سخت‌ترین شرایط تحریمی تاریخ، بزرگترین طرح ها را افتتاح کردند و این طرح‌های بزرگ همانند موشکهای اصابت شده به پایگاه امریکایی در عراق، سیلی محکمی به ابرقدرت متجاوز بودند.
وی ادامه داد: در طول سال 97 و 98 بزرگترین طرح‌ها را افتتاح کردیم؛ در سال 98 که روزهای پایانی‌اش را می‌گذرانیم در زمینه صنعت آب و برق، سدها و تصفیه‌خانه‌هایی افتتاح شد؛ مجموعاً در این 6 ماه دوم سال، 227 طرح مهم با 33 هزار میلیارد تومان افتتاح شد و این تنها در صنعت آب و برق نبود و در زمینه کشاورزی کارهای بسیار عظیمی انجام گرفت.
رئیس جمهور در ادامه گفت: در همین بخش اقتصادی می‌شود به سیل فروردین سال جاری که مردم با آن مواجه بودند اشاره کرد.. امسال حوادثی داشتیم که ظاهراً در تاریخ ما بی‌نظیر یا کم نظیر بود و سیل جزو آنهایی بود که در چند روز آن همه بارشِ رحمت خداوند آمد و سیلاب‌ها و مشکلاتی که برای مردم در 25 استان درست کرد؛ 35 هزار میلیارد تومان خسارت زد که البته در کنارش رحمت هم بود و دریاچه‌های پشت سد را پر و شرایط برق را در تابستان بهتر کرد و سفره‌های زیرزمینی و تالاب‌ها وضعش بهتر شد؛ نعمت‌هایی هم در کنار این مشکلات برای ما بود.
وی تصریح کرد: اینکه توانستیم ظرف همین امسال یعنی قبل از اینکه سال پایان بیابد، همه خانه‌هایی که مرمت می‌خواست؛ حدود 80 هزار خانه را مرمت کردیم؛ آنهایی که بخاطر سیل از بین رفته و احداثی بود و حدود 30 هزار بود، تقریباً آنها را ساختیم؛ ولی احداثی که در سایه سیل، خانه مستهلک بود و لازم به تخریب بود، آنها باقی مانده و در یکی دو ماه دیگر تمام می‌شود؛ مجموعاً 46 هزار واحد مسکونی احداثی داریم و این به معنی توانمندی و قدرت مردم است؛ تجربه‌ای هم در هواشناسی و هم در کنترل سدها به ما داد که ان‌شاء الله امیدواریم برای آینده از این تجربه بهتر استفاده کنیم.


رواحانی گفت: در زمینه نفت و گاز و فرآورده نیز کار بسیار بزرگی در کشور انجام گرفت؛ برای اولین بار تولید گاز به هزار میلیون متر مکعب در روز رسید؛ یعنی از پایان امسال تولید گاز کشور هزار میلیون متر مکعب در روز است؛ این کار عظیم اولین بار در تاریخ ایران است و جزو کشورهای پیشرفته در زمینه تولید گاز خواهیم بود؛ البته در زمینه فازهای پارس جنوبی هم امسال می‌دانید یک رکورد داشتیم؛ همین امسال 6 سکو را تا ماه اسفند به پایان بردیم که بی‌سابقه است.


وی ادامه داد: تقریباً در پارس جنوبی همه طرح‌ها را تمام کردیم، جز فاز 11 که هنوز در دست است و نمی‌خواهم توضیح دهم، همه فازها را اجرا کردیم؛ یعنی تا اول دولت یازدهم 10 فاز افتتاح شده بود، 17 فاز هم ما افتتاح کردیم؛ یعنی 27 فاز را تمام کردیم، جز فاز 11 که مانده است.


روحانی گفت: برای اولین بار در تاریخ ایران، ما در سال 98 توانستیم اقتصاد و بودجه بدون نفت را پشت سر بگذرانیم، سال 98، سال اداره کشور بدون اتکاء به نفت مخصوصاً در بخش بودجه جاری کشور بود. در سالی که گذشت علیرغم همه فشارها، قهرمانان اقتصادی کشور از دولت و ملت و از همه نهادها و همه آنهایی که در صحنه بودند توانستند اقتصاد ما را در شرایط ثبات و آرامش نسبی قرار دهند. در این سال از تورم نقطه به نقطه 52 درصد رسیدیم به 25 درصد این یعنی افتخار برای ملت بزرگ ما.


رئیس جمهور گفت: کار بی‌نظیری انجام گرفته و شما می‌دانید بزرگترین کشف نفتی تاریخ ایران هم امسال اتفاق افتاد؛ 53 میلیارد بشکه نفت درجا را در منطقه جنوب غرب ایران کشف کردیم که البته یک مقداری‌ برای کشف سال‌های قبل بود؛ 22 میلیارد مربوط به همین یکی دو سال اخیر بود؛ مجموعاً 53 میلیارد؛ یک میدان نفتی که اسمش میدان نام‌آوران شد؛ این میدان نفتی نام‌آوران کار بسیار عظیم و بزرگی بود.


 


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته