یگان هوادریای ارتش چند نوع بالگرد و هواپیما دارد؟
به گزارش خبرنگار حوزه امنیتی و دفاعی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران همواره در دفاع مقدس و پس از آن در تأمین امنیت مرزهای آبی کشورمان و دفع تهدیدات، مثالزدنی بود و هست و درشرایط تحریم با ساخت تجهیزات نوین جنگی مانند زیردریاییهای کلاس غدیر و ناوشکنهای سهند، دماوند و جماران و انجام مأموریتهای مهم خود را دیدهبان امنیت آبهای جنوبی و شمالی کشورمان معرفی کرد.
یکی از یگانهای مهم نیروی دریایی ارتش که در جابهجایی نفرات، تجهیزات و گشتوشناسایی و حمله به مواضع دشمن نقش مهمی را ایفاء میکند، یگان هوادریای این نیروست.
هوادریا یا هواپیمایی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران، هواپیمایی متعلق به نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران است که با دارا بودن چندین فروند بالگرد و هواپیماهای سبک مسئولیت مأموریتهای هوایی نیروی دریایی ارتش را بر عهده دارد.
هوادریای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای انجام وظایف و مأموریتهای متنوع ازجمله اجرای عملیات ضددریایی، عملیات ضدسطحی، ترابری، هجومی، ترابریهای عمومی، تجسس و نجات، گشتهای دریایی و سایر مأموریتهای مرتبط با پشتیبانی هوایی تشکیل شده است.
یگان هوادریای ارتش جمهوری اسلامی ایران با در اختیار داشتن انواع هواناوها، بالگردها و هواپیماهایی همچون «سیکورسکی سیاچ-۵۳ سی استالیون»، «سیکورسکی اساچ-۳»، «میل-۱۷»، «بالگرد پشتیبانی رزمی ۲۱۲»، «هواپیمای فوکر ۲۷»، «داسو فالکون ۲۰» و «بالگرد ۲۰۶» مقتدرانه در تأمین امنیت نظامی کشورمان به ایفای نقش پرداخته و همچنان هم میپردازد و اسکادران هوادریای کشورمان را تشکیل میدهند و نقش مهمی در پیشبرد عملیاتهای مختلف این یگان برعهده دارند؛ لذا در ادامه درباره امکانات و قابلیتهای این بالگردها و هواپیماها توضیحاتی ارائه شده است.
سیکورسکی سیاچ-۵۳ سی استالیون
«سیکورسکی سیاچ-۵۳ سی استالیون»، یک بالگرد حملونقل سنگین، محصول شرکت سیکورسکی است. سیاستالیون بالگردی است از خانواده بالابر و حملونقل سنگین که برای استفاده سپاه تفنگداران آمریکا طراحی و توسعه یافتهاست. این بالگرد هماکنون علاوه بر کشورمان در کشورهای مکزیک و آلمان و همچنین نیروی هوایی آمریکا (مدل اچاچ-۵۳) در حال خدمت است.
همچنین این بالگرد به اژدهای دریایی معروف است. این بالگرد قابلیت اجرای مأموریتهای گشت خطوط، آمبولانس دریایی، گارد ساحلی، امداد و نجات دریایی و عملیات آبی و خاکی را دارد. نیروی دریایی با استفاده از این بالگرد توانست در رزمایش ولایت 95 برای نخستین بار عملیات مینروبی ترکیبی صوتی و مغناطیسی را با موفقیت انجام دهد که مورد توجه رسانههای جهانی قرار گرفت. این فناوری امروز تنها در اختیار دو کشور ایران و آمریکاست.
سیکورسکی اساچ-۳ سی
«سیکورسکی اساچ-۳ سی کینگ» بالگرد دوموتوره آمریکایی ساخت شرکت سیکورسکی برای جنگهای ضدزیردریایی است. این بالگرد نخستین پرواز خود را در سال ۱۹۵۹ انجام داد و دو سال بعد وارد خدمت رسمی در نیروی دریایی آمریکا شد.
طراحی اساچ-۳ تحولی در دوران خود بود بهطوری که نخستین بالگرد ضد زیردریایی بود که از موتورهای توربوشفت استفاده میکرد و اولین هلیکوپتر آبی-خاکی دنیا بهشمار میرفت.
نیروی پیشرانه این بالگرد را دو موتور توربوشفت جنرال الکتریک هر یک به قدرت هزار و 400 اسب بخار تأمین میکنند. این بالگرد با حداکثر 10 تُن وزن قادر به برخاست از سطح زمین است و میتواند به سرعت ۲۶۷ کیلومتر بر ساعت برسد.
وزن خالی این بالگرد پنج هزار و 382 کیلوگرم و بُرد عملیاتی آن هزار کیلومتر است. چهار نفر شامل دو خلبان و دو افسر جنگ ضدزیردریایی کرو پروازی سی کینگ را تشکیل میدهند.
سی کینگ برای مأموریتهای ضدزیردریایی به دو اژدر امکا ۴۴ یا ۴۶ مجهز میشود و توانایی شلیک خرج عمقی هستهای بی-۵۷ را هم دارد.
میل-۱۷
میل-۱۷؛ بالگرد ترابری-نظامی دوموتوره روسی است که در شرکت هلیکوپترسازی میل مسکو طراحی شده و از سال ۱۹۷۷ تاکنون در دو کارخانه کازان و اولان-اوده تولید میشود. در حدود 15 هزار فروند میل-۱۷ تا به حال ساخته شده که در ۷۰ کشور ازجمله نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مشغول خدمت هستند.
این بالگرد با پروانه اصلی پنج پره و دو موتور توربوشفت کلیموف هر یک به قدرت دو هزار و 190 اسب بخار است. وزن خالی این بالگرد هفت هزار و 489 کیلوگرم است و قادر است با حداکثر ۱۳ تُن وزن از زمین برخیزد.
میل-۱۷ ظرفیت حمل ۳۰ سرباز یا چهار تُن بار در داخل یا پنج تُن بار در خارج بالگرد را دارد و حداکثر سرعت آن به ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت و سرعت صعود آن به هشت متر بر ثانیه میرسد.
بُرد عملیاتی میل-۱۷ حدود ۴۶۵ کیلومتر و سقف پرواز خدمتی آن ۶ هزار متر است و برای مأموریتهای تهاجمی میتوان آن را با حداکثر هزار و 500 کیلوگرم موشک، راکت، بمب و غلاف تیربار مجهز کرد.
بالگرد پشتیبانی رزمی 212
بالگرد پشتیبانی رزمی 212 نوع دیگری از بالگردهاست که در یگان هوادریای ارتش و سپاه خدمت میکند. این بالگرد چندمنظوره آمریکایی توسط شرکت «بِل» طراحی ششده و نخستین نمونه آن در سال 1968 میلادی به پرواز درآمده است.
این بالگرد هم برای مقاصد نظامی و هم برای مقاصد تجاری تولید شده است. از جمله مأموریتهای بِل 212 عبارت است از اجرای عملیات حملونقل تاکتیکی، عملیات جستجو و نجات، آمبولانس پرنده، عملیاتهای شناسایی و پشتیبانی نزدیک هوایی.
بل 212 را میتوان برای مأموریتهای جنگی مسلح به سلاحهایی همچون پرتابگرهای راکت هوابهزمین هیدرا 70، غلافهای تیربار سنگین 12.7 مم، چندمنظوره 7.62 مم و مینیگان 7.62 مم مجهز کرد.
هواپیمای فوکر 27
هواپیمای فوکر 27، هواپیمای کوچکی است که شرکت هلندی-آلمانی فوکر را ساخته است. این هواپیما پرفروشترین هواپیمای توربوپراپ جهان بود.
این هواپیما مأموریت گشت دریایی و شناسایی دوربُرد در مرزهای آبی را بر عهده دارد و در برخی رزمایشها نیز مأموریت پشتیبانی رزمی از یگانهای سطحی را انجام داده است.
داسو فالکون ۲۰
داسو فالکون ۲۰ یک جت تجاری فرانسوی ساخت شرکت هوانوردی داسو است که از ۲ موتورتوربوفن بهره میگیرد. تاریخ اولین پرواز هواپیما ۴ می ۱۹۶۳ است و تاریخ عملیاتی شدن این هواپیما ۳ ژوئن ۱۹۶۵ است، این هواپیما دو نفر خدمه دارد یک نفر خلبان و یک نفر کمک خلبان و ظرفیت مسافر آن هشت تا ۱۴ نفر است.
طول بالهای هواپیما 30/16 متر و سطح بال آن ۴۱ متر مربع است، وزن خالی هفت و 530 کیلوگرم است و حداکثر وزن برخاست 13 هزار کیلوگرم و بُرد پروازی این هواپیما سه هزار و 350 کیلومتر و سقف ارتفاع آن 12 هزار و 800 متر است و حداکثر سرعت این هواپیما ۸۶۲ کیلومتر و سرعت کروز آن ۷۵۰ کیلومتر است.
از این هواپیما در حوزه عملیات فرماندهی، حملونقل سبک و حملونقل اداری استفاده میشود و همانطورکه گفته شد «فالکن 20» در زمره هواپیماهای دو موتوره محسوب میشود که هر کدام چهار هزار و 500 پوند قدرت دارد و سرعت آن 630 کیلومتر بر ساعت و برد عملیاتی آن دو هزار و 700 کیلومتر است.
بالگرد 206
بالگرد 206 دیگر بالگرد مورد استفاده نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که با بهرهگیری از یک موتور با توان 400 اسب بخار میتواند با 3 هزار و 200 پوند وزن در آسمان پرواز کند.
این بالگرد توسط شرکت آلیستون طراحی و ساخته شده است. حداکثر سرعت آن بر سطح دریا 130 مایل معادل 234 کیلومتر بر ساعت است. همچنین سقف پروازی جت رنجر در صورت استفاده از کپسول اکسیژن 20 هزار پا است.
جت رنجر از مداومت عملیاتی خوبی برخوردار است و میتواند تا سه ساعت مداومت پروازی داشته باشد.
این بالگرد قادر به اجرای ماموریتهای تاکتیکی - شناسایی، فرماندهی - کنترل، پست دیدهبانی و فیلمبرداری - عکسبرداری از مناطق عملیاتی، ترابری سبک و جنگ الکترونیک است.
ایر کماندر
اِیرو کُمَندِر، که در ایران به «ایر کماندر» معروف است، هواپیمای سبک دوموتورهای است که شرکت آیرو دیزاین، از شعبههای شرکت راکول طراحی و تولید کرده است.
«ایر کماندر» ضمن اینکه نوعی هواپیمای ترابری بین پایگاهی محسوب میشود در مقطعی برای آموزش دانشجویان دوره خلبانی مورد استفاده قرار میگیرد.
به گزارش آنا، یگان هوادریای ارتش و سپاه با تأثیرپذیری از تجربیات دوران دفاع مقدس و بهرهبرداری صحیح از دانش و علوم نوین دفاعی به جایگاهی از قدرت و پیشرفت رسیده که میتواند در کمترین زمان ممکن عملیات هلیبرن، شناسایی و مقابله را با اقتدار و با موفقیت انجام دهد و نیز روزبهروز بر دامنه این پیشرفت افزوده میشود که در رزمایشها و عملیاتهای واقعی آن را به وضوح دیدهایم و این مسئله به تثبیت قدرت نیروی دریایی سپاه و ارتش در آبهای سرزمینی و فراسرزمینی کمک فراوانی میکند.
انتهای پیام/4079/
انتهای پیام/