۱۰ فیلم سینمایی از دهه 70 برای تماشا در روزهای خانهنشینی/ با سینما روزگار سپریشده را مرور کنیم
به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، در روزهایی که بسیاری از مردم به خاطر شیوع ویروس کرونا خانهنشین شدهاند، چگونگی سپریکردن اوقات فراغت در منزل به یکی از دغدغههای خانوادهها تبدیل شده است.
این خانهنشینی اجباری در کنار پیامدهای تلخ و منفی، یک دستاورد مثبت نیز دارد و آن هم این که اعضای خانواده میتوانند ساعات بیشتری را در کنار هم بگذرانند. در یک دهه اخیر و با ورود ابزارهای ارتباطی هوشمند، دورهم جمعشدن در خانه بسیار کمرنگ شده بود و حتی مناسبتهای آیینی مثل عید نوروز و شب یلدا هم تأثیر چندانی در تقویت آن نداشت.
در روزهای اخیر چه در فضای مجازی و چه در رسانههای رسمی پیشنهادهای مختلفی برای بهرهگیری بهتر از این ساعت در منزل به شهروندان ارائهشده است. یکی از این پیشنهادهای میتواند تماشای فیلم باشد. یک سرگرمی مفید که لحظات خوبی را برای اعضای خانواده رقم میزند.
دراینبین، تماشای فیلمهایی که در سال های گذشته تولید شدهاند لذت دیگری دارد. دیدن سبک زندگی متفاوت آن روزها با عناصر و مؤلفههای اجتماعی و فیزیکی مختص به آن دوران میتواند بسیاری از خاطرات خوش گذشته را برای مخاطبان زنده کند؛ ضمن این که کودکان و نوجوانان نیز میتوانند تفاوت شیوه زندگی و محتوای فیلمهای آن دوره را با زمان حاضر مقایسه کنند.
علاوهبراین، دیدن نقشآفرینی بازیگران سینمای ایران در سالهای دهههفتاد نیز میتواند جالب و البته توأم با حسرت باشد چراکه بخش عمدهای از این هنرمندان چهره در نقاب خاک کشیده و دیگر در جمع ما نیستند.
بسیاری از فیلمهای مشهور و ماندگار دهه هفتاد بارها از تلویزیون بازپخش شدهاند. بااینحال برخی آثار کمتر دیده شده نیز وجود دارند که شاید از حیث ارزشهای فنی و هنری، محتوای مناسبتی و داشتن ستارههای مشهور در جایگاه ویژهای قرار ندارند اما تماشای آنها در این روزها میتواند خاطرات خوشی را برای خانوادهها تداعی کند.
در ادامه و در بخش دوم معرفی فیلم برای روزهای حضور در خانهها فهرستی از ۱۰ فیلم تولیدشده در دهه هفتاد را که میتوان در این روزها تماشا کرد و لذت برد به ترتیب حروف الفبا از نظر میگذرانید. ذکر این نکته ضروری است که فیلمهای این فهرست لزوماً آثار برگزیده منتقدان یا تماشاگران حرفهای سینما نیستند بلکه بیشتر جنبه سرگرمکننده داشته و جذابیت آن برای خانوادهها مدنظر قرار دارد. فیلمهایی در ژانرهای مختلف که کمتر شانس پخش از تلویزیون را یافتهاند و این روزها در شبکه نمایش خانگی یا بسترهای اینترنتی پخش فیلم قابل تهیه هستند.
افعی
نویسنده و کارگردان: محمدرضا اعلامی
بازیگران: جمشید هاشمپور، ایلوش خوشابه، کامران باختر، بهاره رهنما، نرسی گرگیا
سال تولید: 1371
خلاصه داستان: اعضای یک گروه شبهنظامی به نام افعی به سرپرستی فردی به نام بکتاش 6 نفر را که قصد دارند به شکل غیرقانونی از مرز خارج شوند گرفتار می کنند...
فیلم سینمایی «افعی» که در ژانر حادثهای و اکشن ساخته شد با فروش 199 میلیون تومان (با بلیط440ریالی) پرفروشترین فیلم سال 1372 بود. گونه حادثهای، اتفاق جدیدی برای سینما نبود چه این که پیش از آن در دهه شصت، سینمای مردانه ایران فیلم «تاراج» را تجربه کرده بود اما افعی در فرم و ساختار داستانی خود تفاوتهای عمدهای با آن فیلمها داشت و توانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند.
فیلم افعی هر قدر که ازسوی تماشاگران با استقبال مواجه شد با نظر مثبت منتقدان مواجه نشد و حتی در زمان اکران در جشنواره همان سال دامنه مخالفتها با آن به بحث و جدل میان منتقدان و تهیهکننده کشیده شد.
تعطیلات تابستانی
نویسنده و کارگردان: فریدون حسن پور
بازیگران: اسماعیل داورفر، جمشید اسماعیلخانی، ابراهیم آبادی، بیوک میرزایی، حامد کلاهداری، محمد ورشوچی، اکبر دودکار
سال تولید: 1374
رامین و امین دو برادر دوقلو هستند که تفاوتهای زیادی با هم دارند..امین شاگرد اول مدرسه و در درسهایش موفق است،نقطه مقابل آن رامین که هر سال تجدیدی می آورد و تابستان برای کار به مکانیکی اوس جمال برای کار میرود، تا این که پدر امین و رامین رامین را تهدید میکند که اگر امسال تجدید شود باید برای همیشه به مکانیکی اوس جمال و نزد ذبیح برود،رامین از ترس مکانیکی اوس جمال شب و روز درس میخواند با این حال دوتا تجدید میاورد و برادرش امین شاگرد اول می شود،رامین که در روز گرفتن کارنامه به مدرسه رفته جای اسمهای خودش برادرش را روی کارنامه عوض میکند و....
تعطیلات تابستانی را می توان پایانی بر دوره طلایی سینمای کودک و نوجوان دانست. دورهای که از میانه دهه شصت آغاز و تا نیمه دهه هفتاد نیز کشیده شد. این فیلم با داستانی سرراست و فضایی مفرح میتواند بسیاری از جوانان این روزها رابه دوران دانشآموزی و دغدغهها و آرزوهای آن سالها ببرد. حمید جبلی در کنار فریدون حسنپور نویسندگی فیلمنامه این اثر را به عهده داشتند.
روزی که خواستگار آمد
کارگردان: فریال بهزاد
بازیگران: محمدعلی کشاورز، حمیده خیرآبادی، حسن جوهرچی، نیلوفر محمودی، فریبا متخصص، علی اکبر طوفانپناه
سال تولید:1375
خلاصه داستان: در شرایطی که قرار است برای دختر جوان خانواده خواستگار بیاید، بین پدر و مادر دختر اختلاف به وجود میآید. آنها قصد جداشدن از یکدیگر را دارند و...
یک سال پس از پخش سریال پربیننده پدر سالار، محمدعلی کشاورز و حمیده خیرآبادی باردیگر و این بار در یک اثر سینمایی خانوادگی نقش یک زوج سالمند را ایفا کردند. اما این بار رابطه شخصیتهایی که نقششان را ایفا می کردند وارد چالشهای عمیق اما در عین حال خندهداری با هم شده بود. حسن جوهرچی هم که در سال 1375 با پخش سریال «در پناه تو» بشهرت پیدا کرد از بازیگران این فیلم سینمایی بود.
سفر به خیر
نویسنده و کارگردان: داریوش مؤدبیان
بازیگران: اکبر عبدی ، حمیده خیرآبادی، روح الله مفیدی، پروین سلیمانی، داریوش اسدزاده
سال تولید: 1373
خلاصه داستان: اکبر آقا که در یزد شیرینیپزی دارد از ترس دردسرهای بچهدار شدن، تن به ازدواج نمیدهد، در صورتی که برادر کوچکش اصغرآقا در اصفهان دارای همسر و چند فرزند قد و نیم قد است. اصغرآقا طی تماسی دعوت میکند تا اکبر برای متأهل شدن و ضمناً انجام کاری به اصفهان برود و...
یک کمدی خانوادگی با معیارهای مرسوم این گونه آثار در دهه هفتاد و طنازیهای بازیگرانی همچون اکبر عبدی و زندهیاد پروین سلیمانی. انتخاب دو شهر اصفهان و یزد به عنوان محل زندگی شخصیتهای داستان به جذابیت فیلم برای خانوادهها افزوده است.
شتابزده
نویسنده و کارگردان: مهدی فخیم زاده
بازیگران: مهدی فخیمزاده، هادی اسلامی، علی برجسته، خسروامیرصادقی
داستان این فیلم به اواخر دهه 60 باز میگردد و اینکه دو نفر با سوء استفاده از شرایط ویژه آن دوران، دست به مالاندوزی میزنند و در نهایت هنگامی که به هدف خود میرسند رو در روی هم قرار میگیرند و قصد نابودی یکدیگر را میکنند. آن دو هنگامی که با مرگ روبرو میشوند روی دیگر زندگی را میبینند و هر یک به دنبال چارهای میافتند.
این فیلم در قالب طنز رویکرد این دو فرد را نشان میدهد. بازی به یاد ماندنی زنده یاد هادی اسلامی و دیالوگهایی که بین او و مهدی فخیم زاده رد و بدل میشد از نکات به یادماندنی این فیلم هستند.
شیدا
کارگردان : کمال تبریزی
بازیگران: پارسا پیروزفر، لیلا حاتمی، محمدرضا شریفی نیا، بهزاد فراهانی، نادیا دلدار گلچین، جمشید اسماعیل خانی،گوهر خیراندیش
سال تولید: ۱۳۷۷
خلاصه داستان: فرهاد هرندی(پارسا پیروزفر) تنها پسر یک خانواده مرفه است که به صورت داوطلبانه در سالهای پایانی جنگ تحمیلی به جبهه می رود. او که از ناحیه دست، چشم و سینه مجروح شده در یک بیمارستان ویژه مجروحان جنگی بستری شده است.
پرستاری به نام شیدا فاطمی( لیلا حاتمی) به سفارش مجروح دیگری(محمدرضا شریفینیا) برای تسکین درد شدید فرهاد، برایش قرآن میخواند. قرائت شیدا ساده و بدون رعایت اصول ترتیل است با این حال درد فرهاد را تسکین میدهد. فرهاد که چشمهایش به دلیل جراحت بستهاند، به مرور به شیدا دل میبازد و برای باز شدن پانسمان چشمهایش و دیدن او لحظهشماری میکند و...
لیلا حاتمی در فیلم شیدا شمایل یک پرستار دلسوز و فرشته گونه را به خوبی ایفا کرده است. در این فیلم، برای اولین بار پرستار مجروحان دفاع مقدس از نقش فرعی و تشریفاتی همیشگی در فیلمهای جنگی خارج شد. تقریباً نیمی از فیلم در فضای بیمارستانی و از خلال موقعیتها و گفتگوهای ی بین او فرهاد هرندی و مجروح دیگر به نام امانی( شریفی نیا) میگذرد.
شیرهای جوان
نویسنده و کارگردان: محسن محسنی نسب
بازیگران: جعفر دهقان، مهدی صبایی، فاطمه صامتی، مهناز افشار
سال تولید: 1378
خلاصه داستان: این فیلم داستان زندگی یک ورزشکار رشته کاراته است که در مسابقات در شهر کیف برای او اتفاقاتی رخ میدهد. این اثر رزمی با درونمایه های حماسی از معدود آثار ساخته شده با این موضوع است که هم بازیهای قابلقبول و هم ساختاری محکم دارد.
عیالوار
کارگردان: پرویز صبری
بازیگران:جمشید اسماعیلخانی، اسماعیل داورفر، حمیده خیرآبادی، گوهر خیراندیش، مهناز غمخوار، مرتضی ضرابی
سال تولید: 1371
خلاصه داستان: در جشن تولد خانمبزرگ، علی، پسربچهٔ شیطان خانواده، سر به سر داییاش میگذارد و کیک تولد را از بین میبَرَد. علی توسط پدرش در اتاقی حبس میشود و روز بعد اعضای خانواده، بدون علی، عازم سفر میشوند. دایی علی و مرد دیگری، که خود را به هیئت یک مهاراجهٔ هندی درآورده، برای سرقت اشیای قیمتی خانهٔ خانمبزرگ نقشه کشیدهاند و خالی بودن خانه فرصتی مناسب برای اجرای نقشهٔ آنهاست. اما علی هر بار با ترفندی مانع سرقت آنها میشود. از سوی دیگر، پدر و مادر علی، که نگران فرزندشان هستند، از طولانی شدن سفر خود ناخرسندند
اگرچه داستان و اجرای فیلم عیالوار یک کپی از فیلم معروف«تنها در خانه» است اما تماشای آن پس از حدود سه دهه میتواند برای مخاطبان و به ویژه کودکان و نوجوانان جذاب و مفرح باشد.
معجزه خنده
کارگردان: یدالله صمدی
بازیگران: مهدی هاشمی، فقیهه سلطانی، کیهان ملکی، محمد ابهری، اکبر دودکار
سال تولید: 1375
خلاصه داستان:
دکتر اشکوری (مهدی هاشمی) متخصص خندهدرمانی به ایران بازگشته و در یکی از بیمارستانهای روانی تهران مشغول بهکار میشود. او بر این عقیده است که بیماران روانی را باید شاد نگه داشت و آنها باید به جامعه برگردند. او یک روز سعی میکند گروهی از بیمارانش را برای گردش، به بیرون بیمارستان ببرد و روز دیگر گروه نمایشی را به بیمارستان دعوت میکند. رفتهرفته بیماران به دکتر اشکوری علاقمند میشوند و مداوای آنها هم پیشرفت میکند و مدیریت بیمارستان که با این اقدامات موافق نیست، در انتها مجبور میشود که موافقت خود را اعلام کند.
این فیلم در سال ۱۳۷۶ موفق به اخذ دیپلم افتخار بهعنوان فیلم برگزیدهٔ انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی برای بهترین کارگردانی گردید. بازی مهدی هاشمی و جایگاه او در داستان، شباهت زیادی به بازی و جایگاه داستانی رابین ویلیامز در فیلم بیدارگری ساخته سال ۱۹۹۰ آمریکا دارد.
میخواهم زنده بمانم
کارگردان: ایرج قادری
بازیگران: فریبرز قریبیان، فاطمه گودرزی،
سال تولید: 1373
خلاصه داستان: اصلان (فرامرز قریبیان) و ماهمنیر (مهناز انصاریان) به خاطر ناسازگاری با یکدیگر از هم جدا میشوند. باربد (سام محمدپور) پسری ۱۱ ساله است که نمیتواند تنهایی خود و مسائل خانوادگیاش را حل کند بیتوجهی پدر و مادرش مزید بر علت شدهاست او تنها در دفترچه خود خاطرات و مسائل روزمرهاش را مینویسد. اصلان پس از مدتی با فرنگیس (فاطمه گودرزی) ازدواج میکند. باربد و فرنگیس مثل یک دوست باهم بازی میکنند و لذت میبرند اما پس از ازدواج فرنگیس کمتر به باربد توجه میکند و بیشتر تمرکزش بر روی اصلان است. باربد دیگر خیلی تنها شده و در اوج نیاز به همصحبت دچار وضعیت بغرنجی شدهاست. تصمیم به خودکشی میگیرد و از آنجا که یک بار خودکشی ماهمنیر را دیده است طرز کار را بلد است و....
اولین فیلم ایرج قادری پس از 10 سال ممنوع الکاری که در پاییز سال 1374 اکران شد توانست پرفروشترین فیلم آن سال شود.نگارش فیلمنامه این اثر خانوادگی به عهده رسول صدرعاملی بودکه به گفته خودش بر اساس یک داستان واقعی که در اواسط دهه شصت رخ داد در ذهنش شکل گرفت.
انتهای پیام/4104/
انتهای پیام/