سلبریتیهایی که تهیهکنندهها را تنبل کردهاند/ به جای مجری کردن بازیگران سراغ محتوای فاخر بروید
گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا - محسن غلامی (قلعه سیدی): عمده برنامههای تاکشو و خصوصاً مسابقههای تلویزیونی بهتازگی محل تاختوتاز تجربه کردنهای سلبریتیهایی شدهاند که صرفاً بهواسطه معروف بودنشان فضایی هم برای اجرا و مجری شدن پیدا کردهاند.
این روند روزبهروز نیز شکل همهگیرتری به خود میگیرد تا جایی که هر مسابقه و یا برنامه گفتگومحوری که سر از کنداکتور سیما درمیآورد، حتماً شاهد حضور و اجرای یک بازیگر و جدیداً خواننده در آن خواهد بود. از محمد علیزادهای که گویا قرار است بخشی از اجرای «بهار جان» شبکه پنج باشد تا اسمهای متعدد بازیگران از مهران غفوریان گرفته تا پوریا پورسرخ، سام درخشانی، کامبیز دیرباز، کامران تفتی، حمید گودرزی، بهنام تشکر، علیرام نورایی و ...
هرچند برخی از اینها وزنه سنگینی برای سیما و برنامههای پرمخاطب آن هستند که نمونه قابلاعتنای آن «دورهمی» است. برنامهای که همه مخاطبش را بهواسطه حضور مهران مدیری دارد و رفتن او مساوی خواهد بود با ریزش اکثریت مخاطب. ولی قطعاً دیگر همه برنامهها اینگونه نیستند!
این روزها کانال هر شبکهای که را عوض میکنید، قطعاً روی آنتن یکی از بازیگران دست چندم و هرازگاهی باکیفیت را خواهید دید که مشغول اجرای برنامه است. قطعاً در کنداکتور نوروز سیما این ماجرا غلظتی افراطی هم به خود میگیرد.
در عمده موارد قاب سیما چه برای این نوع مجریان و چه برای سلبریتیهای مجریشو مبدل به عرصه آزمونی و تجربه شده تا بلکه در این وادی نیز خودی نشان دهند بیآنکه مخاطب از این ماجرا استقبالی کند.
هرچند ورود این بازیگران بر صندلی اجرا به شرط بار کیفی آنان جای اشکالی نیست، ازاینجهت که مخاطب در برنامهها دنبال جذابیت است و همچنین محتوای مناسب. از طرفی قرار هم نیست اجرای همه مجریان فعلی برنامههای سیما را قابلاعتنا بدانیم، همچنان که هستند بسیاری از این افراد که بدون گذراندن فضای آکادمیک و لزوماً توانایی خاصی، به سبب آشنایی با فلان تهیهکننده و غیره سر از آنتن درمیآوردند. بعد از مدتی نیز بهواسطه همین تجربهکردنهای پیدرپی ورود جدیتری به آنتن میکنند.
بنابراین در عمده موارد قاب سیما چه برای این نوع مجریان و چه برای سلبریتیهای مجریشو مبدل به عرصه آزمونی و تجربهشده تا بلکه در این وادی نیز خودی نشان دهند بیآنکه مخاطب از این ماجرا استقبالی کند. ولنگاری اجرا در عمده برنامههای تازهتولید سیما حکایت از بیضابطه بودن در تهیهکنندگی برنامهها و مسابقات تلویزیونی است که بیشتر تبدیل به شویی برای چهرهها شده است اما در خروجی ممکن است بیمحتوا و بدون جذابیت به مخاطب داده شود.
گویا تهیهکنندگان این برنامههای تلویزیونی که دستمزد چندینبرابری نیز به بازیگران علاقهمند به اجرا پرداخت میکنند، صرفاً برای خوش آب و رنگ کردن برنامهها و پوشش نقاط ضعف خود سراغ چنین ایدهای میروند. جذابیت و گیرایی یکی از ابعاد تولید برنامهسازی است اما زمانی که همین تزریق بازیگران و غیره از جهت حرفهایگری باشد تا شاهد تولیداتی مثل «دورهمی» و حتی «برنده باش» و غیره باشیم و نه برنامههایی که بودونبودشان جز ضرر حاصلی برای تلویزیون ندارند.
برنامههای احسان علیخانی و رضا رشیدپور منهای مجریان قدر و باسابقه را با برنامههای گفتگومحور و یا مسابقات سلبریتیمحور فعلی قیاس کنید تا تفاوتها را ببینید!
انتهای پیام /4143/پ
انتهای پیام/