دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
كارگردان و بازیگر تئاتر مطرح کرد؛

فرآیند خصوصی‌سازی در تئاتر عجولانه و بدون تأمل بود

یک بازیگر و کارگردان تئاتر با بیان اینکه در خصوصی سازی تئاتر تامل صورت نگرفت، گفت: گروه های تجربی در تئاتر داریم که ناگزیر هستند از امکانات دولتی استفاده کنند و اگر دولت امکانات در اختیار آنها قرار ندهد، امکان فعالیت ندارند.
کد خبر : 478115
D1737374T15294390(web)(b).jpg

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از روابط عمومی رادیو گفت و گو برنامه «پرده آخر» رادیو گفت و گو با موضوع اقتصاد تئاتر و نقش و مشکلات تئاتر خصوصی در این زمینه و با حضور شبنم فرشاد جو بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون و مهران امام بخش کارگردان و بازیگر تئاتر به روی آنتن رفت.


مهران امام‌بخش در آغاز در پاسخ به این سوال که آیا امکان امرار معاش از تئاتر وجود دارد، گفت: 25 سال پیش که از دانشگاه فارغ‌التحصیل شدم می‌دانستم که اگر بخواهم از تئاتر امرار معاش کنم، شرایط خیلی سختی خواهم داشت و مجبور شدم جذب روابط عمومی یک سازمان پزشکی شوم و به مدت 10 سال کارهای هنری و تیزر درباره این سازمان انجام دهم و در کنار آن به کار تئاتر نیز بپردازم.


این کارگردان تئاتر با تصریح بر اینکه در یک شرایط کار مساوی، بین تئاتر و تصویر، تئاتر را انتخاب می‌کنم، عنوان کرد: متاسفانه خیلی از همکاران به این شکل فکر نمی کنند زیرا شرایط زندگی و کاری هنرمندان عرصه تئاتر سخت تر می‌شود و تورم خیلی بیشتر از قیمت بلیط تئاتر است و به همین خاطر باید گفت نمی توان از تئاتر امرار معاش کرد و کسانی که تمرکز خود را بر اقتصاد تئاتر می گذارند، نمی توانند گذران زندگی کنند.


بازیگر تئاتر با بیان اینکه در خصوصی سازی تئاتر تامل صورت نگرفت، گفت: گروه های تجربی در تئاتر داریم که ناگزیر هستند از امکانات دولتی استفاده کنند و اگر دولت امکانات در اختیار آنها قرار ندهد، امکان فعالیت ندارند زیرا باید پنج ماه تمرین کنند و دو ماه اجرا بروند و عملا هفت تا هشت ماه باید درگیر یک پروژه باشند.


وی ادامه داد: در این شرایط کمتر سرمایه گذاری پیدا می‌شود که هفت ماه یک گروه تئاتر را پشتیبانی کند و کمتر سالن خصوصی وجود دارد که این مدت طولانی سالنی را در اختیار یک گروه قرار دهد و بنابراین دولت باید از گروه های تئاتر حمایت کند.


امام بخش با بیان اینکه در گذشته هنرمندان براساس تجارب و توانشان دستمزد دریافت می کردند، عنوان کرد: این دستمزد به علاوه هزینه تولید به مرکز هنرهای نمایشی اعلام می شد و مرکز نیز هزینه ساخت آن را در اختیار گروه قرار می داد. برای ایجاد یک شرایط مناسب جهت داشتن تئاتر با کیفیت باید به اقتصاد تئاتر توجه ویژه شود و این مسئله بخصوص برای جوانان اهمیت بسیار بیشتری دارد.


شبنم فرشاد جو در ادامه با تصریح بر اینکه بین کار تصویری و تئاتر، عموماً تئاتر را انتخاب کرده ام، گفت: علت این انتخاب، علاقه به تئاتر است و این در حالی است که دستمزد کارهای تئاتر بسیار کمتر از تلویزیون و سینما است. البته بنده صلاحیت این را ندارم که درباره دلایل اندک بودن دستمزدها در تئاتر صحبت کنم.


این بازیگر تئاتر اضافه کرد: پیشنهاد می کنم کمیته ای از هنرمندان تئاتر و دغدغه مندان این عرصه تشکیل شود تا درباره وضعیت تئاتر گفتگو شود و با مسئولین شهری و یا مجلس و ارشاد ارتباط برقرار شود تا به نتایجی برسیم.


وی از تلاش های برخی افراد برای رونق بخشیدن به تئاتر خصوصی گفت و اظهار داشت: افراد زیادی بودند که قصد داشتند با تزریق سرمایه، سالن خصوصی افتتاح کنند اما شهرداری اجازه نداده است و رضا حداد یکی از این افراد است که قصد داشت سالن ایرانشهر 3 را در پاک هنرمندان افتتاح کند. شهرداری در ابتدا موافقت کرد و کلنگ کار نیز زده شد اما در ادامه اجازه نداد.


انتهای پیام/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب