دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 اسفند 1398 - 16:44

با این روش ها وسایل چوبی خود را دوباره نو کنید + آموزش

بهتر است برای پیشگیری از خراب شدن وسایل چوبی آنها را در معرض نور خورشید و گرما قرار ندهید.
کد خبر : 477892
2-51.jpg


به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، مراقبت بد و نا آشنایی با طرز تمیز کردن وسایل چوبی می تواند منجر به خشکی زیاد، شکستی، پوسته پوسته شدن و همینطور تاب برداشتن چوب شود. وقتی برای مبلمان چوبی منزل چنین اتفاقی بیافتد، یقینا دیگر آن زیبایی و کارایی اولیه را نخواهند داشت و بخاطر غبر قابل تعمیر بودنشان، چاره ای جزء تعویض وسایل خانه باقی نمی ماند.
راه های زیادی برای تمیز کردن مبلمان چوبی در خانه بدون آسیب زدن به تمامیت آن وجود دارد در این بخش به شما آموزش داده می شود.


اولین گام برای تمیز کردن و برق انداختن وسایل چوبی گردگیری آن‌هاست. از پارچه‌ای بدون پرز یا ماهوت پاک کن استفاده و گرد و غبار نشسته روی سطوح چوبی را پاک کنید. فراموش نکنید که استفاده از پارچه‌های زبر سطح چوبی مورد نظر شما را خراش می‌دهد.


روغن برزک و عصاره ی صمغ
برای تمیز کردن وسایل چوبی روغن خانگی درست کنید. برای تهیه‌ی این روغن، روغن بزرک و عصاره‌ی صمغ را به مقدار مساوی بجوشانید. مواد را با هم مخلوط کنید، با دستمال نرمی آن را به چوب بمالید و به سادگی برق انداختن وسایل چوبی‌تان را خودتان انجام دهید. این روغن یا هر روغن تجاری دیگری در بافت چوب نفوذ می‌کند و اگر سال‌ها از آن‌ها استفاده کنید اثاثیه‌ی چوبی‌تان همیشه تازه می‌مانند و درخشندگی طبیعی خود را نگه می‌دارند.
برای ساخت روغن خانگی برای برق انداختن وسایل چوبی دقت کنید، زیرا عصاره‌ی صمغ قابل اشتعال است و دود شدیدی تولید می‌کند؛ پس در فضای باز و دور از آتش و سیگار از آن استفاده کنید. همچنین، هنگام مخلوط کردن روغن بزرک و عصاره‌ی صمغ از دستکش پلاستیکی استفاده کنید تا به پوست‌تان نخورد.


روغن زیتون و لیمو
این یکی از روش های مرسوم مورد استفاده برای مبلمان چوبی است ، باعث می شود چوب واقعا براق و درخشان باشد، از جمله مبلمان که قبلا روغن زده شده است.تنها کاری که باید انجام دهید این است مقادیر مساوی از هر دو ماده را با هم مخلوط کنید، و روی مبل بمالید ، و بگذارید خشک شود.


روغن زیتون و الکل
این روش برای جلا دادن مبلمان و از بین بردن خط و خش مورد استفاده قرار می گیرد همانند روش قبلی، باید مقادیر مساوی از هر دو ماده را با هم مخلوط کنید ، روی چوب بمالید و بگذارید به طور طبیعی خشک شود.


روغن زیتون
انتخابی ایده آل برای اثاثیه چوبی تیره، و نیز مبلمان چوبی است تنها کاری که باید بکنید این است که روغن زیتون را روی چوب بمالید سپس باید یک لایه گلیسیرین را به مبل بمالید که به عنوان یک لایه محافظ و براق عمل می کند.


سفیده تخم مرغ
سفیده تخم مرغ می تواند وسایل چوبی را به شدت خشک و تیره کند که در زیبا به نظر رسیدن نقش دارد، به احیای آن ها کمک می کند و آن ها را مرطوب، روشن و براق نگه می دارند.برای استفاده درست از این تکنیک، باید سفیده تخم مرغرا از زرده جدا کنید. بعد سفیده تخم مرغ را خوب بزنید. بعد از آن یک قاشق آمونیاک ( 15 میلی لیتر ) اضافه کرده و مستقیما روی چوب بمالید ؛ در نهایت، بگذارید چند دقیقه بماند و با دستمال خشک تمیز کنید. این باعث می شود مبلمان براق تربه نظر برسند.


لکه ها را چگونه پاک کنیم؟
با یک اسفنج مرطوب لکه ها و اثر انگشت ها را از روی وسایل چوبی پاک کنید. اسفنج را فشار دهید تا آب اضافی بیرون بریزد، چون اگر چوب خیس شود باد می کند یا لکه دار می شود.


 کاغذهای چسبیده را چگونه پاک کنیم؟
اگر کاغذی به لوازم چوبی منزل‌تان چسبیده و می‌خواهید آن را بکنید هیچ وقت با کارد، تیغ و … به جان آن نیفتید، چرا که با این کار به وسایل چوبی آسیب می‌زنید. در چنین مواقعی می‌توانید از روغن‌های مایع کمک بگیرید. چند قطره روغن روی کاغذ بریزید و لحظه‌ای صبر کنید؛ سپس با پارچه‌ی نرمی آن را مالش دهید و این عمل را آنقدر تکرار کنید تا کاغذ به کلی از چوب کنده شود.
همچنین برای برطرف کردن برچسب‌ها و عکس برگردان‌های کهنه و قدیمی از سرکه استفاده کنید. ابتدا آن‌ها را با سرکه خیس، لحظه‌ای صبر و به آرامی با تکه پارچه‌ای آن‌ها را پاک کنید.


تمیز کردن تزئینات روی چوب
تزئینات عاج روی چوب را با کمک چوب پنبه که روی سر یک چوب کبریت پیچیده و کمی به آب و شوینده ضعیف آغشته شده تمیز کنید. بعد این مرحله، با کمی پنبه که در آب فرو برده‌اید آن را دوباره تمیز و در پایان با پارچه‌ای کتانی سطح عاج را خشک کنید.


کلام آخر
توصیه می کنم تمام وسایل چوبی خود را به صورت مرتب بعداز طی شدن یک دوره مشخص، با روغن چوب پولیش کنید. با این کار نیاز به تمیز کردن چوب با دستمال خیس و آب ویا نکات توصیه شده ی بالا  کمتر می شود. هر چه چوب و آب کمتر با هم تماس داشته باشند بهتر است.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته