دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 اسفند 1398 - 11:00

نگرانی مردم روسیه از جابه‌جایی پوتین/ تغییر قانون برای افزایش دوره ریاست‌جمهوری

مردم روسیه شرایط بسیار سختی را بعد از گورباچف و یلتسین تجربه کردند اما رفاه، توسعه‌یافتگی، افزایش قدرت نظامی، اقتصادی و اجتماعی را در دوره پوتین تجربه کردند و به ادامه این روند به‌ویژه رسیدن به راهبرد روسیه 2030 و 2050 علاقه‌مند هستند.
کد خبر : 477673
putin-sunglasses.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، در سخنرانی آغاز سال نو (2020) ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برمبنای فصل 9 قانون اساسی 137 ماده‌ای این کشور، پیشنهاد اصلاحات قانون اساسی را مطرح کرد. بعد از این پیشنهاد، گمانه‌زنی‌ها و اخبار متعددی درباره اینکه این اصلاحات روسیه را به چه سمت‌وسویی خواهد برد، منتشر شد. به‌ویژه اینکه در آن سخنرانی پوتین افزایش اختیارات نخست‌وزیر فدراسیون روسیه، کاهش اختیارات رئیس‌جمهور و افزایش سطح اختیارات دومای دولتی در انتخاب نخست‌وزیر و وزرا مطرح شد. با مصوبه امروز دومای دولتی روسیه، مسیر به این سمت حرکت کرد که بعد از برگزاری انتخابات اصلاح قانون اساسی فدراسیون روسیه، شرایط به‌گونه‌ای تنظیم خواهد شد که رئیس‌جمهور می‌تواند برای دوره بعدی ریاست‌جمهوری هم ثبت‌نام کند. 


طبق فصل 4 ماده‌ 81 قانون اساسی روسیه، رئیس‌جمهور نمی‌تواند بیش از دو دوره متوالی در انتخابات کاندیدا شود و قدرت را در دست بگیرد. البته پوتین هم با طرح افزایش دو دوره به سه دوره مخالف بود اما در هر صورت، دوما آن را تصویب کرد و باید برای اجرا، در همه‌پرسی تایید ملت فدراسیون روسیه را بگیرد. پس از همه‌پرسی، دوره ریاست‌جمهوری رئیس‌جمهوری فعلی به‌دلیل اینکه قانون اساسی تغییر می‌کند و انتخاب رئیس‌جمهور برمبنای قانون اساسی جدید است، به صفر می‌رسد. با این قانون، پوتین هم می‌تواند مجددا در انتخابات ثبت‌نام کند و خود را در معرض آرای مردمی قرار دهد. با تصویب این طرح که با اکثریت دوما صورت گرفت، پوتین دستور داد برمبنای فصل نهم قانون اساسی، دادگاه قانون اساسی روسیه این مصوبه دوما را بررسی کند و درصورت تایید دادگاه قانون اساسی، در سوم اردیبهشت‌ماه که احتمالا انتخابات برگزار خواهد شد، ملت روسیه نظر خود را درمورد این اصلاح قانون اساسی مطرح کند.


از سال‌ها پیش مردم روسیه به‌ویژه نخبگان و جوانان، نگران این بودند که بعد از پوتین چه کسی قدرت را در کشور به دست خواهد گرفت؟ آیا آن فرد توانمندی لازم را برای حرکت پرشتاب روسیه در مسیر توسعه‌یافتگی خواهد داشت؟ مردم روسیه شرایط بسیار سختی را بعد از گورباچف و یلتسین تجربه کردند اما رفاه، توسعه‌یافتگی، افزایش قدرت نظامی، اقتصادی و اجتماعی را در دوره پوتین تجربه کردند و علاقه‌مند به ادامه این روند به‌ویژه رسیدن به راهبرد روسیه 2030 و 2050 هستند. درصورت تایید نهایی مردم فدراسیون روسیه، پوتین می‌تواند بعد از اتمام این دوره، مجددا در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کند و درصورت موافقت مردم -که احتمال زیادی وجود دارد این اتفاق بیفتد- برای دو دوره 6 ساله رئیس‌جمهور روسیه شود. روسیه در حال حرکت به سمت رسیدن به‌عنوان یک قدرت امنیتی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است.


طرح قدرت مدرن هنجارمند، راهبردی است که روسیه را در سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به‌عنوان یک میانجی‌گر و قدرت موثر تبدیل کرده است. روسیه در اصلاحات قانون اساسی، علاوه‌بر مواردی که گفته شد به‌ویژه افزایش اختیارات و توان و قدرت دوما در نظارت و انتخاب نخست‌وزیر و وزرا، به مسیر ارتقای سرانه آموزشی، علمی، فرهنگی، اجتماعی، سلامت و تامین و رفع نیاز طبقات مختلف جامعه در حال حرکت است. دانشگاه‌های روسیه در حال ارتقا به سمت جذب نخبگان و معرفی روسیه به‌عنوان یکی از مراکز مهم علمی و دانش‌بنیان هستند. در قانون اساسی جدید، توجه جدی به افزایش درآمد بازنشستگان، مستمری‌بگیران و طبقات مختلف اجتماعی و توجه جدی به نظام و بنیان خانواده به‌ویژه ممانعت از به رسمیت شناخته‌شدن مواردی همچون همجنس‌گرایی در روسیه شده است. نظام روسیه در مسیر ارتقای نظام اجتماعی، هویتی و فرهنگی با توجه به موارد ثبات و بنیان خانواده و حمایت از فرزندآوری و افزایش نسل است. اینها برنامه‌هایی است که پوتین در دوره 20 ساله ریاستش انجام داده و همین هم باعث افزایش محبوبیتش شده است.


منبع: فرهیختگان


 انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته