دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 فروردين 1399 - 13:00
خلیج‌آنلاین گزارش کرد؛

حماس آماده برگزاری انتخابات داخلی/ خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی می‌شود؟

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس آماده می‌شود تا در تابستان ۲۰۲۰ رئیس رفتر سیاسی خود را از میان دو نامزد مطرح انتخاب کند.
کد خبر : 477603

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، خلیج‌آنلاین در گزارشی نوشت: جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) آماده می‌شود تا در چند ماه آینده (تابستان ۲۰۲۰) وارد رقابتی دموکراتیک برای انتخاب رئیس و اعضای دفتر سیاسی خود شود. در این میان رقابت بی‌سابقه‌ای میان دو نامزد برای کسب کرسی ریاست جنبش وجود دارد. 


بیشتر بخوانید:


برگزاری انتخابات سراسری فلسطین تحت‌الشعاع دلارهای نفتی قطر


اسماعیل هنیه که ریاست دفتر سیاسی حماس را در می ۲۰۱۷ در انتخاباتی محرمانه و به دور از هیاهوی رسانه‌ای از خالد مشعل تحویل گرفت، بار دیگر نامزد این سمت شده است. در این میان امیدواری در زمینه امکان بازگشت مجدد مشعل به این سمت وجود دارد تا پس از چهار سال بار دیگر رئیس دفتر سیاسی حماس شود.


اسماعیل هنیه


هنیه ماه گذشته میلادی در مصاحبه با شبکه المیادین گفته بود انتخابات داخلی حماس هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود و هر فرد عضو جنبش ازجمله مشعل حق دارد نامزد شود. 


طبق قوانین داخلی حماس، رهبران سیاسی این جنبش در نوار غزه، کرانه باختری، خارج از فلسطین و زندان‌های رژیم صهیونیستی هر چهار سال یک بار انتخاب می‌شوند، ولی در این میان انتخاب رئیس دفتر سیاسی از حساسیت زیادی برخوردار است که معمولاً در آن شاخص‌ترین افراد جنبش نامزد می‌شوند. در انتخابات سال جاری چند شخصیت امنیتی و سیاسی حماس که در رأس آنها یحیی السنوار حضور دارد، نامزد شده‌اند. 


بازگشت خالد مشعل


با وجود سیگنال‌هایی که نشان  می‌دهد هنیه از بخت بالایی برای کسب این کرسی برخوردار است، ولی گفته می شود با توجه به اوضاع حساس منطقه خالد مشعل با قدرت به جایگاه گذشته خود باز می‌گردد. 


احمد یوسف، یکی از رهبران حماس و مشاور سیاسی سابق هنیه در این باره گفت: احتمال زیادی وجود دارد که خالد مشعل بار دیگر نامزد کرسی رئیس دفتری سیاسی جنبش شود و این سمت را از هنیه پس بگیرد. 


وی افزود: خالد مشعل کاریزمایی دارد که می‌تواند با روابط خود اوضاع جنبش را بهبود بخشد و از این رو احتمال دارد بار دیگر رئیس دفتر سیاسی حماس شود. ما در برهه حساسی قرار داریم که موضوعات مختلفی ازجمله معامله قرن مطرح شده است و نیاز به وجود چنین شخصیتی حس می‌شود. 


خالد مشعل


خالد مشعل


به گفته این عضو حماس، مشعل روابط مستحکم و رو به رشدی با کشورهای عربی و اسلامی و حتی اروپایی دارد که می‌تواند از این فرصت‌ برای به پیش بردن برنامه‌های جنبش و تحقق آرمان‌ ملت فلسطین استفاده کند و امور مربوط به حماس را در داخل نوار غزه و خارج از آن به خوبی پیگیری کند.


خلیج‌آنلاین گزارش کرد: تحرکات امنیتی برای برگزاری هر چه بهتر انتخابات داخلی جنبش از هم اکنون آغاز شده است. در این راستا قرار است دو منصب دبیرکلی جنبش و کمیته اجرای دموکراسی به رقابت‌های انتخابات داخلی حماس افزوده و از میان اعضای این جنبش افرادی به عنوان رئیس انتخاب شوند. 


انتهای پیام/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته