دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 آبان 1394 - 15:02

کشف سیستمی که جلوی تخمک‌های «بد» را می‌گیرد

پژوهشگران دانشگاه ساوث‌همپتن در انگلستان موفق به کشف سیستمی طبیعی در بدن زنان شدند که مانع از لقاح تخمک‌های ناقص و آسیب دیده می‌شود.
کد خبر : 47729

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی آنا مطالعه‌ای در انگلستان نشان داده است که یک سیستم «ایست بازرسی» در بدن هر زن وجود دارد که مانع از ورود تخمک‌های دارای DNA ناقص یا آسیب‌دیده به مرحله لقاح می شود. یک تخمک با DNA آسیب‌دیده ممکن است به ناباروری، نقص‌های مادرزادی یا سقط جنین منجر شود.


آسیب‌ها ممکن است ناشی از روند طبیعی پیر شدن یا نتیجه مصرف داروهای درمانی خاص پس از شیمی‌درمانی یا رادیوتراپی باشد.


به گزارش futurity.org آسیب به DNA در دوران میوز، روندی که منجر به تشکیل سلول‌های اسپرم و سلول تخمک می شود، سبب فعال شدن ایست بازرسی مجموعه دوکی‌شکل (SAC) در تخمک بالغ، که اوسیت نام دارد، می شود و از شکل گیری کامل و بارور شدن آن جلوگیری می‌کند.


سیستم SAC در بسیاری از سلول‌های بدن ما وجود دارد و کمک می‌کند که کروموزوم‌ها با اطمینان به دو قسمت مساوی تقسیم شوند اما این ایست بازرسی در تخمک به شکلی منحصر به فرد به آسیب DNA در کروموزوم‌ها واکنش نشان می‌دهد.


دکتر کیت جونز، استاد زیست‌شناسی دانشگاه ساوث‌همپتون که سرپرستی این پژوهش را بر عهده داشته است،در این مورد می‌گوید: «هدف گروه من تلاش برای درک این نکته بود که چگونه آسیب DNA در مراحل اولیه سبب فعال شدن این ایست بازرسی‌ها می‌شود چون هنوز با درک چگونگی ارتباط‌های درون سلولی فاصله بسیار داریم.»


کیت جونز می افزاید: «با این حال، ما این را می دانیم که سن زن از عوامل مهم مؤثر در باروری او است، و این نیز مهم است که دریابیم آیا تعداد این ایست بازرسی‌ها با فرآیند پیر شدن کاهش می یابد یا نه.»


به گفته این پژوهشگر، یک نکته مهم این است که بتوانیم از این ایده برای درمان سرطان استفاده کنیم. «این نیز ایده جالبی است که سعی کنیم از موضوع این ایست بازرسی در مورد سلول‌های سرطانی استفاده کنیم، چون در جهت تقویت داروهای شیمی درمانی عمل می‌کند که با ایجاد آسیب در DNA جلوی تقسیم شدن سلول‌ها را می‌گیرد.»


شورای پژوهش فناوری‌های زیستی و زیست‌شناسی این تحقیق را مدیریت کرده است. نتایج این پژوهش در ژورنال Nature Communications منتشر شده است.


گزارش از: ساسان گلفر


انتهای پیام/

برچسب ها: اسپرم DNA
ارسال نظر
هلدینگ شایسته