نقد جشنواره فیلم فجر از نگاه انتشارات سروش منتشر شد +جزئیاتی از جدیدترین شماره سروش هفتگی
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از روابط عمومی انتشارات سروش، شماره 1686 سروش هفتگی (اسفند 1398)، ویژه نامه سینمایی جشنواره فجر منتشر شد. این ویژه نامه در دو بخش قاب نقد و میز گفتگو به بررسی برترین فیلمهای اکران شده در سی و هشتمین فیلم فجر به انتخاب تحریریه سروش میپردازد.
در ابتدای این شماره از سروش هفتگی علی آبکار دبیر تحریریه قاب نقد به حاشیههای خارج از متن جشنواره سری زده و از جای خالی انیمیشن تا تعطیلی فتوکال و نشست های پر حاشیه قلم زده است. همچنین در قاب نقد ویژه نامه سینمایی جشنواره، سروش به سراغ بازیگران، کارگردانان، نویسندگان و منتقدین این دوره از جشنواره رفته تا برای مخاطبان خود فضایی از جشنواره سال جاری را ترسیم کند.
اولین فیلمی که در قاب نقد به آن پرداخته شده، فیلم "آبادان یازده 60" است. علی آبکار در مطلبی با عنوان "پایانی بر کلیشههای سینمایی جنگ؛ موفقیت آبادان یازده 60 در شنیدههای دفاع مقدس" به این فیلم پرداخته و نوشته است: "در سالهای اخیر اما پس از رکود نسبی در سینمای دفاع مقدس شاهد نگاههایی نو در این حوزه هستیم؛ نگاههایی که جنگ را به خط مقدم و تیر و تفنگ و صحنههای اکشن محدود نمیکند و سعی دارد زوایای کمتر گفته شده از جنگ را به زبان سینما بیان کند. ویلاییها ساخته منیر قیدی و شیار 143 ساخته نرگس آبیار، نمونههایی از نگاههای نو به جنگ تحمیلی هستند که از کلیشههای مرسوم سینمای جنگ فاصله گرفته و سعی میکنند به قطعههای کمتر دیده شده پازل روایت جنگ توجه کنند.
این مقدمه کوتاه مدخل خوبی است برای نوشتن از آبادان یازده60 ، فیلمی که به مانند ویلاییها و شیار 143 به روایت جنگ از زاویهای کمتر دیده شده پرداخته است. در ادامه سروش مصاحبههایی با مهرداد خوشبخت کارگردان فیلم و ویداجوان بازیگر این فیلم داشته است.
"شنای پروانه" فیلم بعدی است که از سوی سروش به آن پرداخته شده و در مصاحبهای با رضا درستکار به نقد و بررسی آن پرداخته است. نوبت به فیلم "روز صفر" میرسد. این فیلم که به شخصیت عبدالمالک ریگی میپردازد با عنوان "قهرمان روز صفر نماینده کدام اسلام است؟" نقد شده است. همچنین مجله سروش در گفت وگویی کوتاه با سعید ملکان انجام داده است.
"تفاوت سعید ملکان در قهرمان پروری است" عنوان مطلب دیگری است که در مصاحبه با محمودگبرلو منتقد سینما در بررسی فیلم روز صفر منتشر کرده است. این شماره از سروش از ابراهیم حاتمی کیا و "خروج" او هم غافل نشده و مطلب را با مروری از گفتههای مسعود فراستی دربارهی "خروج" حاتمی کیا در خصوص این کارگردان آغاز کرده است. سپس با عنوان " ورود به سینمای اعتراض" به نقد فیلم خروج پرداخته و مینویسد: "در خروج همه چیز ایده آل آغاز می شود؛ یک فرامرز غریبیان استثنایی با بازی بدون دیالوگی که در سینمای ایران کمتر نظیر آن دیده شده است. ... نقطه قوت همیشگی فیلمهای حاتمی کیا، حالا در بیستمین فیلم او به یکی از مهمترین نقاط ضعف فیلمش بدل شده است و ..." .
"خورشید" فیلم مجید مجیدی دیگر فیلمی است که مجله سروش در شماره 1686 خود به آن پرداخته و نقدی با عنوان "بازگشت مجیدی به سینمایِ مجیدی" نوشته شده است. نوبت فیلم "پای درخت گردو" ساخته محمدحسین مهدویان میرسد که سروش به سراغ بازیگر جوان آن امیر حسین هاشمی رفته و در خصوص فیلم به او گفتگو پرداخته است.
مطلب بعدی "باید به کارگردانهای جوان بها بدهیم" عنوان مصاحبه سروش با ایمان کرمیان مدیر جلوه ویژه میدانی "درخت گردو" و "خورشید" در جشنواره فجر است. در بررسی فیلم "روز بلوا" گفتگو با داریوش ارجمند و لیلا زارع بازیگران فیلم ، مهران کاشانی نویسنده فیلم از دیگر مطالب این هفته نامه سروش است.
در پایان این بخش از ویژهنامه علی آبکار پرونده قاب نقد را با کوتاه نوشتهایی برای فیلمهای جشنواره سی و هشتم فجر به پایان رسانده است. در ادامه ویژه نامهی سینمایی جشنواره فجر سروش هفتگی به میز گفتگو میرسیم که در این بخش سعید سادات احمدی دبیر میز مصاحبهگر به سراغ بازیگران و کارگردانان فیلم هایی چون "لباس شخصی، دوزیست، پدران، مردن در آب مطهر و ..." رفته و گفتگو کرده است.
یادآور میشود 1686 شماره از سروش هفتگی در 48 صفحه به تازگی منتشر شده است. علاقه مندان برای تهیه این شماره از سروش هفتگی میتوانند از طریق شماره تلفن بازرگانی انتشارات 6-88345064 و یا فروشگاه اینترنتی انتشارات 88310610 تماس حاصل نمایند. همچنین با مراجعه به سایت سروش Www.soroushpub.com برای تهیه مجله اقدام نمایند.
انتهای پیام/4139/
انتهای پیام/