دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 آبان 1394 - 13:03
مدیر نشر مازیار:

سخت‌گیری ارشاد نسبت به کتاب‌های علمی زیاد شده/ حرف «ح» کتاب‌کوچه شاملو، تقریبا آماده است

مدیر نشر مازیار از سخت‌گیری ممیزان ارشاد در انتشار کتاب‌های علمی انتقاد کرد. به نظر او بار دیگر شاهد افزایش سختگیری ممیزان اداره کتاب هستیم.
کد خبر : 47692

مهرداد کاظم‌زاده، مدیر نشر مازیار در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا ضمن راکد خواندن بازار کتاب در ماه‌های اخیر، درباره روند صدور مجوز کتاب‌هایی که طی ماه‌های اخیر به ارشاد سپرده است،‌ گفت: «متاسفانه بار دیگر شاهد افزایش سخت‌گیری ممیزان هستیم؛ طوری که انگار از گشایش‌های قبلی پشیمان شده‌اند و مجددا به رویکرد سابق درآمده‌اند.»


وی توضیح داد: «بخش قابل توجهی از کتاب‌های ما، علمی هستند و مسائل و مباحث در آن‌ها از منظر نظریه‌ها و اصول علمی مورد بررسی قرار گرفته‌اند. اما ممیزان به این اصول توجهی ندارند و با رویکردهای غیرعلمی ممیزی می‌کنند و حتی گاهی رای به حذف 10 تا 15 صفحه از کتاب را می‌دهد.»


این ناشر پیشکسوت با ذکر مواردی افزود: «مثلا کتاب «درباره زمان» یکی از کتاب‌های علمی تازه ما است که برای مجوز به ارشاد فرستاده بودیم و برایش اصلاحیه زده‌اند و به بخش‌هایی که به زمان و ساعت در تمدن یونان اشاره دارد، ایراد گرفته‌اند. یا در کتاب «حیات چیست» که از منظر علم شیمی به حیات پرداخته، تاکید دارند که به روح اشاره شود. کتاب «پشت پرده ریاکاری؛ چرا دروغ می‌گوییم» هم با مشکلاتی از این دست مواجه است.»


وی ضمن بیان این مطلب که کتاب‌های مذکور، همه ترجمه‌ هستند و دست بردن در آن‌ها، کار شدنی و منطقی نیست، اظهار داشت: «با این اوضاع، به نظر می‌رسد ارسال کتاب‌های تازه به ارشاد، کار بی‌فایده‌ای باشد. خصوصا که بازار نشر نیز در رکود به سر می‌برد.»


کاظم‌زاده همچنین درباره وضعیت جدید‌ترین جلد از فرهنگ «کتاب‌کوچه» زنده‌یاد احمد شاملو که به حرف «ح» اختصاص دارد، گفت: «کارهای فنی این جلد،‌ تقریبا تمام شده و به احتمال زیاد 10 تا 12 روز دیگر برای ارائه به ارشاد آماده خواهد بود.»


وی در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کنید این کتاب مجوز نشر می‌گیرد یا خیر، اظهار داشت: «با توجه به سوابق و تجربیات قبلی، و همچنین وضعیتی که دوباره در ممیزی کتاب شاهدش هستیم، مطمئنم که این جلد از کتاب کوچه نیز مثل حرف «چ» به مشکل برمی‌خورد، اما چاره‌ای نیست و ما باید کار خودمان را انجام دهیم.»


مدیر نشر مازیار خاطر نشان کرد: «با اضافه شدن بخش افزوده‌ها که موارد به جا مانده از جلد‌های منتشر شده را شامل می‌شود، جلد جدید کتاب کوچه بین 700 تا 750 صفحه‌خواهد داشت.»


انتهای پیام/

برچسب ها: احمد شاملو ممیزی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته